Kuva: Teemu Ilola
Ilmiöt

Linkedin-asiantuntijat Cannesissa: ”B2B-ostopäätösten luottamus kertyy pisaroittain, mutta menetetään ämpäreittäin"

27.6.2025 14:07
Teemu Ilola

B2B-ostopäätökset vaikeutuvat ja ostoryhmät kasvavat, mutta samalla suositusten merkitys on kolminkertaistunut tekoälyn aikakaudella. Linkedin-asiantuntijat kertoivat Cannesissa, miten yritykset voivat menestyä markkinoinnissa, kun asiakkaat hakevat vertaisarvioita Redditistä ja luottavat enemmän toisiinsa kuin myyjiin.

Tekoäly tulee mullistamaan myös B2B-markkinoinin. Linkedin Rooftopin paneelikeskustelussa Cannes Lions -festivaalilla alan huippunimet jakoivat näkemyksiään siitä, miten yritykset voivat menestyä yhä monimutkaisemmassa ostopäätösympäristössä.

Suositusten voima kolminkertaistunut

Linkedinin pääekonomisti Karin Kimbrough toi esille keskeisen havainnon: suositukset ovat nyt kolme kertaa vaikuttavampia kuin ennen tekoälyn aikakautta. Kun sisältöjä ja tietoa on tarjolla jo liikaa, ihmisten luottamus toisten kokemuksiin on kasvanut merkittävästi.

MAINOS

Servicenown markkinointijohtaja Colin Fleming kiteytti nykytilanteen: ostopäätökset vaikeutuvat ja ostoryhmät kasvavat. Asiakkaat eivät halua teknologiahypeä vaan konkreettisia tuloksia ja luotettavia kumppanuuksia.

– Luottamus kertyy pisaroittain, mutta menetetään ämpäreittäin, Fleming muistutti.

Asiakkaat hakevat vertaisarvioita

Brainlabsin Jeremy Hull puolestaan korosti, että on tärkeää tietää, mitä sinusta puhutaan, kun et ole paikalla.

– Ihmiset etsivät vertaisarvioita sosiaalisesta mediasta ja jopa Redditistä ennen ostopäätöksiä, Hull muistuttaa.

Adoben markkinointijohtaja Rachel Thornton painotti personoinnin vaativan valtavan määrän sisältöä ja yhteisön tuntemista. Luovuus ja se, että puhuu yleisön kanssa samaa kieltä luo pitkäkestoisia tunnesiteitä, jotka vaikuttavat ostopäätöksiin.

Suomalainen asiantuntija myötäilee kansainvälisiä nimiä

Cannesissa toimituksen tapaama Kurion kasvujohtaja Saara Silván-Appel näkee keskustelun nostavan esiin sosiaalisen kuuntelun merkityksen korostumisen. Hänen mukaansa sosiaalinen media on alkanut ohittaa muut hakukoneet, mikä tekee siellä käytävistä keskusteluista entistä tärkeämpiä.

– Sosiaalinen media on siitä mielenkiintoinen kenttä, että sinnehän ihmiset tulee ensimmäisenä kertomaan, jos joku harmittaa tai joku innostaa, ja se on aika autenttista, Silván-Appel kuvaa.

Hän muistuttaa, että jos yritys ei puhu samaa kieltä yleisönsä kanssa, markkinointi ja löydettävyys hankaloituu merkittävästi. Myös Silván-Appel korostaa, että on tärkeää pysyä pulssilla siitä, mitä sinusta puhutaan eri kanavissa.

MAINOS