Kolumni

Kuntavaaliehdokkaat ja poliittiset päättäjät loistavat poissaolollaan LinkedInissä

10.3.2021 8:00
Tom Laine
Miksi poliitikot osallistuvat mieluummin kilpahuutoon nimimerkkien takaa huutelevien ääliöiden kanssa Twitterissä kuin ottavat osaa fiksuun vuoropuheluun yritysmaailman edustajien ja asiantuntijoiden kanssa LinkedInissä, ihmettelee Tom Laine.

Kun eräs suhteellisen tunnettu LinkedIn-seuraajani, Yhdysvaltain entinen presidentti Barack Obama, pyrki presidentiksi vuonna 2008, hyödynsi hän sosiaalista mediaa tehokkaasti eri sidosryhmien kanssa keskusteluun ja vaikuttamiseen. LinkedIn oli presidenttiehdokas Obamalle yksi merkittävä vaikuttamiskanava.

On kulunut jo vuosia siitä, kun Obama liittyi LinkedIniin ja sittemmin väistyikin jo presidentin virasta. Hänen LinkedIn-profiilinsa ei kuitenkaan poistunut. Status vain muuttui aktiiviseksi eläkeläiseksi.

Tutkin hiljattain LinkedInissä kymmeniä eri maiden valtionjohtajia, pää- ja ulkoministereitä. Huomasin, että monet nykyisistä ja entistä johtajista ovat ottaneet LinkedInin viestintävälineekseen.

Obaman jälkeen LinkedIniä ovat käyttäneet poliittiseen kampanjointiin muun muassa Japanin Shinzo Abe, hieman sisällöntuotantoakin harrastava Intian Narendra Modi sekä LinkedInissä erittäin aktiiviset Norjan pääministeri Erna Solberg, Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen, Kanadan pääministeri Justin Trudeau sekä Iso-Britannian David Cameron ja Boris Johnson. Yllättäen myös Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien sheikki Mohammed Bin Rashid Al Maktoum on aktiivinen LinkedInin käyttäjä.

Mutta missäon JJ... ei kun Sanna Marin? Pääministeri Marinia ei ole LinkedInissä nähty. Viimeisen parin vuosikymmenen aikana pääministerinä toimineista LinkedIn-profiilia ei löydy yllättäen myöskään Juha Sipilältä eikä Jyrki Kataiselta. Antti Rinteen nimellä löytyy tyhjä ja kuvaton tili, jonka oikeellisuudesta ei ole varmuutta. Myös Matti Vanhasen nimissä on lähes yhtä tyhjä tili, jonka mukaan hän työskentelee yhä Perheyritysten liitossa.

Alexander Stubb ja Mari Kiviniemi sentään ovat Linkedinissä. Liekö Alexin tili peruja pääministeriajalta vai onko se tehty sitä ennen tai sen jälkeen? Ainakin pääministeriys on jäänyt kirjaamatta profiiliin. Kiviniemen profiili on ajan tasalla, mutta tili näyttää kovin hiljaiselta. Aktiivisuudesta lienee turha puhua Stubbin ja Kiviniemenkään tapauksissa.

Pikaisella haulla selviää, että nykyisen hallituksen ministereistä ainakin viisi edustaa myös LinkedInissä. Kansanedustajien tilejä löytyy enemmän, joukossa tosin jo menneitäkin suuruuksia.

Kunta- ja valtakunnan tason päättäjä tai sellaiseksi pyrkivä, tee rohkea keskustelunavaus, ota riski ja tule LinkedIniin!

Näin kuntavaalien alla on syytä kysyä, eivätkö suomalaiset poliitikot tai päättävään asemaan kunta- tai valtakunnan tasolla pyrkivät koe LinkedIniä tarpeeksi merkittäväksi vaikutuskanavaksi. Lähes puolitoista miljoonaa suomalaista äänestysikäistä odottaa LinkedInissä keskustelukumppania.

Miksi päättäjät tai sellaiseksi haluavat osallistuvat mieluummin kilpahuutoon nimimerkkien takaa huutelevien ääliöiden kanssa Twitterissä kuin ottavat osaa fiksuun vuoropuheluun yritysmaailman edustajien ja asiantuntijoiden kanssa LinkedInissä? Korona-aikana yrityksiltä vaaditaan osallistumista julkiseen vastuunkantoon. Eikö olisi mukavampi puhutella tätä kohdeyleisöä suoraan kanavassa, jossa he ovat läsnä, kuin kovistella heitä uutisissa ilman mahdollisuutta vuoropuheluun?

Kunta- ja valtakunnan tason päättäjä tai sellaiseksi pyrkivä, tee rohkea keskustelunavaus, ota riski ja tule LinkedIniin!

Ai niin. Ei muuten ollut mikään läppä, että Barack Obama seuraa minua LinkedInissä. On seurannut jo ensimmäisestä kampanjastaan eli vuodesta 2008 saakka. Itse asiassa Obama on LinkedIn-tilini seuraajista suosituin. Hänellä on 2,8 miljoonaa seuraajaa, mistä olen hieman kateellinen. Mahtaisikohan Barack olla avoin vaikuttajamarkkinointiyhteistyölle...?

Tom Laine on viettänyt LinkedInissä 17 vuotta, eikä suotta. Hän kirjoittaa kolumneissaan LinkedInistä ja sen vierestä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)