Kolumni

Kukaan ei synny myyjäksi, eikä myyntiä opita vain luokkahuoneissa – tulevaisuuden huippumyyjät erottuvat myyntikilpailuissa

10.5.2024 7:05
Pirjo Purovesi, Riku Hytönen
Hyvistä myyjistä on jatkuva pula. Nyt tarvitaan kisahenkeä, jolla on tuottavuuden näkökulmasta keskeinen rooli. Henkilöstön myyntitaitojen kehittäminen on yksi nopeimmista tavoista saada Suomen talous taas kasvuun, kirjoittavat Riku Hytönen ja Pirjo Purovesi.

Suomen talous on polkenut paikallaan jo viidentoista vuoden ajan. Tärkein syy siihen on ollut tuottavuuden heikko kehitys.

Suomalaiset yritykset ovat tunnettuja korkeasta tuotteiden ja palveluiden laadusta sekä teknisestä osaamisestaan – olemmehan insinöörikansaa. Se ei kuitenkaan riitä, jotta tuottavuus ja talous saadaan kasvuun. Tarvitaan myös myyntiosaamista, jossa asiakkaan tarpeiden ja haasteiden kokonaisvaltainen ymmärtäminen ja niiden luova ratkaiseminen on keskiössä.

Myyntikilpailuissa myyjät pääsevät roolipelien ja aitojen yrityskeissien kautta harjaannuttamaan myyntitaitojaan ja kasvattamaan kisahenkeä.
MAINOS

Myyntiosaaminen on tietoja, taitoja ja asennetta. Myyntiä voi opiskella, ja sitä pitää opiskella. Kukaan ei nimittäin synny myyjäksi. Myyntiä ei kuitenkaan voi oppia pelkästään kirjojen ja luokkahuoneharjoitusten avulla. Tärkeänä pedagogisena menetelmänä toimivat roolipelit ja myyntikilpailut, joita käytetään laajenevassa määrin paitsi oppilaitoksissa myös yritysten koulutuksissa ja rekrytoinneissa.

Myyntikilpailuissa myyjät pääsevät roolipelien ja aitojen yrityskeissien kautta harjaannuttamaan myyntitaitojaan ja kasvattamaan kisahenkeä. Asiakkaan ja tuomarin rooleissa on yrityselämän ammattilaisia. Keissi rakennetaan yhteistyössä sponsorien kanssa.

Hyvistä ja osaavista myyjistä on jatkuva pula.

Hyvistä ja osaavista myyjistä on jatkuva pula, ja kilpailujen sponsoreiksi on vuosi vuodelta kovempi tunku. Moni kilpailuun osallistuva myyjä työllistyy yritysten B2B-myyntitehtäviin jo kilpailun aikana. Myyntikilpailut keräävät vuosi vuodelta myös enemmän osallistujia.

Huippulaadukkailla insinöörien ja muiden kovan luokan osaajien kehittämillä tuotteilla ei nosteta Suomen kilpailukykyä ja tuottavuutta, jos yritykset eivät samalla panosta osaavaan ja asiakaslähtöiseen myyntityöhön. Koulutettu myyjä osaa ottaa asiakkaan tarpeet ja haasteet huomioon ja luoda ratkaisullaan asiakkaalle todellista arvoa.

Penäämme myyntiin kisahenkeä, jolla on tuottavuudenkin näkökulmasta keskeinen rooli. Henkilöstön myyntitaitojen kehittäminen on yksi nopeimmista tavoista saada Suomen talous taas kasvuun.

B2B-myynti on vaativaa asiantuntijatyötä, joka vaatii liiketoiminnan laaja-alaista ymmärrystä. Suomessa myynti on yksi vähiten arvostetuista työtehtävistä. Myyntiä on koulutettu korkeakoulutasolla vasta verrattain lyhyen aikaa. Kirjoittajat ovat B2B-myynnin ammattilaisia, tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita. Tämän kolumnin ovat kirjoittaneet Haaga-Helian B2B-myynnin lehtorit Pirjo Purovesi ja Riku Hytönen, joilla on vuosikymmenten kokemus liike-elämästä sekä sittemmin korkeakoulumaailmasta. Molemmat ovat valmentaneet korkeakouluopiskelijoita myyntikilpailuiden voittoon.