Näkökulma

Kova nahka on markkinoijan tärkeimpiä ominaisuuksia

Jos sinusta tuntuu, että omien näkemystesi kanssa vastakkaiset mielipiteet menevät liian usein ihon alle, sinun ei ehkä pitäisi tehdä markkinointia, Mika Hyötyläinen kirjoittaa.
Kuva:
Kova nahka on markkinoijan tärkeimpiä ominaisuuksia

Miltä tuntuu, kun omia kampanjoitasi arvostellaan? Entä tuntuuko sinusta, ettet ikinä saa positiivista palautetta?Tai onko sinulla sellainen fiilis, että kun organisaatiossasi on puhe markkinoinnista, katse kääntyy epäonnistumisiin ja siihen, mikä on mennyt pieleen? Jos yllä kuvattu on jokapäiväinen mielentilasi, voi olla, että olet väärällä alalla. 

Markkinointi on monen organisaation näkyvimpiä toimintoja tai ainakin markkinoinnissa tehty työ usein näkyy eniten. Monen muun toiminnon parissa työskentelevä saa usein tehdä työnsä melko rauhassa ilman sen suurempaa kommentointia, mutta markkinointikampanjat näkyvät suurelle yleisölle. 

Hyvä markkinointikampanja herättää aina tunteita – puolesta mutta myös vastaan. Sellaista kampanjaa ei ole olemassakaan, joka ei herättäisi negatiivisia tunteita. Jopa Cannes-palkitut kampanjat ovat joidenkin mielestä VMP-kategoriaa.

Koska haluat tietenkin tehdä hyvää markkinointia, pitää sinun herättää tunteita – puolesta ja vastaan. Toki mielellään enemmän puolesta kuin vastaan, mutta kuten sanottu, negatiivisiakin tunteita herää aina. Tämä on sisäänrakennettu markkinointiin, ja se tarkoittaa paria asiaa.

Ensinnäkin vaikka sinusta tuntuu, että palaute on pelkästään negatiivista, niin väitän, että kiinnität siihen vain paljon enemmän huomiota, koska se sattuu.

Joskus pitääkin sattua. Vähän niin kuin treenatessa. Kun treenaat kovaa, tuska on välillä kovaa ja seuraavana päivänä lihakset ovat kipeinä. Sama pätee isoihin kamppiksiisi. Se, että sinua sattuu, tarkoittaa, että välität. Se on hyvä. Mutta sinun pitää ajatella sitä asiaan kuuluvana treenikipuna. Jos ei satu yhtään, et ole treenannut tarpeeksi kovaa.

Se, että sinua sattuu, tarkoittaa, että välität.

Toiseksi sinun pitää kiinnittää enemmän huomiota positiivisiin saamaasi positiiviseen palautteeseen. Nimittäin saat sitä ihan varmasti, vaikket ehkä kiinnitä siihen niin paljon huomiota.

Ja jos ihan oikeasti on niin, ettet koskaan saa keneltäkään mitään positiivista palautetta, on työympäristössäsi oltava jotain pahasti vialla. Voisin kuvitella, ettet silloin ole ainoa, joka tuntee noin.

Kun siis saat seuraavan kerran positiivista palautetta, kirjoita se johonkin ylös. Niin opit tunnistamaan sitä paremmin. 

Kolmanneksi kyse on siitä, miten suhtaudut kipuun silloin, kun sitä tulee. Ja sitähän tulee, erityisesti intohimoisille markkinoijille.

Tärkeintä on, ettet ala pelätä treenikipua, koska silloin et enää puske kampanjoitasi pidemmälle. Kun olet yksin esittelemässä markkinointitoimenpiteitä kymmenelle myyjälle ja mielipiteitä alkaa sadella, kuuntele palautetta, mutta älä ota sitä itseesi. Se on nimittäin ihan turhaa. Sen tuskan patoaminen ei vie sinua eikä tekemistäsi mihinkään. Muista, että ne ovat vain mielipiteitä, ja jokaisella on sellaisia.

Hyvän markkinoinnin lähtökohta on herättää tunteita ja mielipiteitä. Jos sinusta tuntuu, että vastakkaiset mielipiteet menevät liian usein ihon alle, mieti, onko itsekiduttaminen sen arvoista. Oletko ehkä väärällä alalla?

Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa