Unsplash/Glen Carstens-Peters
Media

Koronavuosi lisäsi suomalaisten television katselua – ruutuaika kasvoi 13 minuutilla

21.1.2021 1:00
Toni Rajamäki
Suomalaisten television katselu lisääntyi keväällä yli 20 prosentilla.

Koronaviruspandemialla oli iso vaikutus television katseluun, kertoo Finnpanel Oy:n tuore tutkimus. Isoin muutos tapahtui viime keväänä, jolloin Suomessa asetettiin kovia rajoituksia viruksesta johtuen. Muun muassa siirtyminen etätöihin, yleisötapahtumien peruminen ja ravintoloiden sulkeminen saivat ihmiset pysymään kotona.

– Hallitus tiedotti 12. maaliskuuta 2020 suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi, minkä jälkeen seuraavan kuukauden aikana, eli 13.3.–15.4., television katselu lisääntyi peräti 21 prosenttia, kun sitä verrataan edellisvuoden vastaavaan aikaan, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun kertoo tiedotteessa.

– Samalla aikavälillä tv-uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu tuplaantui. Myös Areenan, MTV-palvelun ja Ruudun katselu kasvoi 30 prosenttia, kun sitä verrataan alkuvuoden lukuihin.

Kevään jälkeen television katselu normalisoitui. Kaikkiaan lineaarisen television katselu kasvoi koronavuonna kolme prosenttia. Suomalaisten keskimääräinen ruutuaika oli vuonna 2020 yhteensä kolme tuntia ja 36 minuuttia, mikä on 13 minuuttia enemmän kuin vuonna 2019. Tv-ohjelmien osuus koko ruutuajasta oli kaksi tuntia ja 47 minuuttia. Muu ruutuaika kasvoi kokonaisuudessaan noin 20 prosentilla.

Uutiset kiinnostivat, urheilulla huono vuosi

Vuoden katsotuin ohjelma oli Yle 1 -kanavan itsenäisyyspäivän puoli yhdeksän uutiset, jolla oli keskimäärin 1 694 000 katsojaa. Uutislähetyksien katsojamäärä nousi kokonaisuudessaan, ja Yle 1:n puoli yhdeksän uutislähetys keräsi keskimäärin 802 000 katsojaa. MTV3-kanavan Kymmenen uutisilla oli keskimäärin 578 000 katsojaa, Seitsemän uutisilla puolestaan 519 000 katsojaa.

Vuoden katsotuimpiin ohjelmiin kuuluivat myös Ylen Linnan juhlat ja Ylen alueuutiset. Viihdeohjelmista suurimman yleisön keräsi MTV3:n 4. huhtikuuta lähetetty Masked Singer -jakso, jolla oli keskimäärin 1 117 000 katsojaa.

Urheilutapahtumat ovat normaalisti yleisömagneetteja, mutta useimmat isot urheilutapahtumat peruttiin viime vuonna koronavirustilanteen takia. Urheilu ei siis luonnollisesti loistanut television katselutilastoissa. Katsotuin urheiluohjelma oli maastohiihdon maailmancupin miesten 15 kilometrin kilpailu Tshekin Nové Městossa, missä Iivo Niskanen nappasi hopeaa. Kilpailua katsoi keskimäärin 786 000 katsojaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)