Valco
Brändit

Kieli poskessa tehdystä markkinoinnistaan tunnettu suomalaisyritys Valco sai yllättävää huomiota, ja myynti lähti rakettimaiseen nousuun

6.4.2022 10:15
Toni Rajamäki
Valcon sivuillta otettu kuvakaappaus levisi suositulla huumorisivustolla, mikä toi yrityksen verkkosivuille kymmeniä tuhansia kävijöitä.

Suomalainen vastamelukuulokkeiden valmistaja Valco sai yllättävää huomiota alkuviikosta, kun yrityksen verkkosivuilta otettu kuvakaappaus keräsi suurta huomiota 9GAG -huumorisivustolla. Valcon mukaan yrityksen verkkosivuilla kävi tiistaina kymmeniä tuhansia ihmisiä, ja myynti lähti rakettimaiseen kasvuun.

Valco tunnetaan täysin poikkeavasta markkinoinnistaan, jonka keskiössä on huumori. Esimerkiksi yrityksen “toimitusjohtajana” toimii Raimo-niminen mielikuvitushahmo (kuvassa).

Lue myös: Tekeekö Valco Suomen anarkistisinta markkinointia? Yrityksen “toimitusjohtajana” on mielikuvitushahmo, nimi tulee korruptoituneesta valtionyhtiöstä, ympäristökampanjasta puhutaan viherpesuna

Huumori oli syynä myös viraali-ilmiön syntymiseen, sillä kuvakaappauksessa oli ote Valcon erikoisista toimitustiedoista. Verkkosivuilta otetussa tekstissä sanottiin englanniksi, että Valco toimittaa tuotteet ilmaiseksi Eurooppaan, mutta perii toimitusmaksut kehitysmaihin, kuten Yhdysvaltoihin, lähtevistä tilauksista.

9GAG on vuonna 2008 perustettu meemeihin ja muuhun internethuumoriin keskittyvä verkkosivusto. Siellä vierailee yli 150 miljoonaa kävijää kuukausittain. Kuva lähti leviämään myös suositussa Reddit-palvelussa.

– Iltapäivällä kun katsoi myyntejä, oli olo vähän kuin olisi vessakäynnillä ropissut yhtäkkiä raakatimantteja pönttöön, kertoo Valcon perustaja Henri Heikkinen.

– Luonnollisesti tämä myyntipiikki tuli meille juuri silloin kun varastot ovat ihan tyhjät, eikä ole oikein mitään myytävää. Myydään nyt sitten ennakkoon kun ei oikein muuta voida, hän jatkaa.

Valco on kärsinyt maailmanlaajuisesta komponenttipulasta, ja koronapandemia on tuonut katkoksia toimitusketjuihin. Lisäksi viime vuonna yritykselle tuli satojen tuhansien eurojen vahingot tuotteidensa rikkinäisten muistipiirien vuoksi.

– Tämä vuosi on alkanut vaikeasti, mutta tämänpäiväinen myynnin räjähdys on kuin valo tunnelin päässä. Tuote on hyvä ja asiakastyytyväisyys huipussaan. Ehkäpä tässä on jonkinlaista hyvää karmaa takana, Heikkinen päättää.

Katso kuvakaappaus 9GAG -sivustolta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)