Toimistot

Kaksi Kurion kampanjaa ylsi mitaleille digimarkkinoinnin EM-kisoissa

16.9.2022 14:40
Toni Rajamäki
Fazer Makeisille tehty kampanja voitti kultaa, Wärtsilä Energylle tehty kampanja hopeaa.

Sosiaalisen median toimisto Kurio on saanut komeaa menestystä Digital Communication Awards 2022 -kilpailussa, jota voisi kutsua digimarkkinoinnin EM-kisoiksi. 

Kurio ja Fazer Makeiset saivat EM-kultaa Remix Is The New Black -kampanjallaan Marketing to youth -sarjassa. Kurion ja Wärtsilä Energyn Europe’s Energy Future -kampanja sai puolestaan hopeaa B2B Communications -sarjassa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Fazerin kampanjassa tehtiin kiertotalouden hengessä roskasta huippumuotia. Vaatesuunnittelija Joona Rautiainen sai luoda iltapuvun värikäistä Remix-karkkipusseista. 316 pussia ja 110 tuntia myöhemmin kierrätysmateriaalista syntyi mekko, joka nähtiin mainosspotissa drag-taiteilija Miss Divet'n päällä. Tv-mainonnan ensimmäisellä viikolla iltapuku päätyi myös Jussi-gaalaan tilaisuuden juontajan Niina Lahtisen yllä. Punaisen maton jälkeen asu oli esillä second hand -muotiliike Reloven ikkunassa, josta se huutokaupattiin hyväntekeväisyyteen.

Kampanjalla pyrittiin puhuttelemaan erityisesti nuorta yleisöä. Z-sukupolvelle vastuullisuus, kuten pakkausten kierrätettävyys, on tärkeä valintakriteeri. Tulokset kyseisessä kohderyhmässä olivat erinomaiset, Kurio kertoo. Preferenssi kasvoi 38 prosenttia ja kuukausittainen käyttö 39 prosenttia. Kampanjan myötä myynti kasvoi viisi prosenttia, mikä on merkittävä saavutus markkinajohtajan asemassa.

– Kampanja on hyvä esimerkki siitä rohkean luovuuden hengestä, jota talossa tavoittelemme. Siinä onnistuttiin puhumaan Fazerille tärkeistä vastuullisuusteemoista brändille sopivalla tavalla, sanoo Fazer Makeisten markkinointijohtaja Anne Repo tiedotteessa.

Wärtsilä Energyn keväällä tehty Europe’s Energy Future -kampanja tarttui sen hetken kuumimpaan aiheeseen, energiakriisiin. Yrityksen asiantuntijamielikuvaa rakennettiin valjastamalla B2C-markkinoinnin keinot B2B-markkinoinnin tarpeisiin, ja kampanja toteutettiin ennätysajassa. Kampanjan tavoittavuus oli yli 1,3 miljardia ja ansaitun median arvo 2,5 miljoonaa euroa. Muun muassa BBC, Financial Times ja Forbes tarttuivat aiheeseen. 

– Ilman poikkeuksellisen nopeaa reagointia olisimme varmasti menettäneet mahdollisuuden päästä mukaan kevään energiakeskusteluun. Ilman rohkeaa ja poikkeuksellista luovaa kulmaa emme olisi saaneet viestiämme niissä keskusteluissa läpi. Kiitos onnistumisesta kuuluu toimistojemme ja koko oman tiimimme saumattomalle yhteistyölle, kommentoi Wärtsilä Energyn Marketing & Communications Isabelle Thibault-Ahlström.

Kaikki voittajat löytyvät täältä.