Kuva: K-Supermarket
Mainonta

K-Supermarket repäisi! – liki 17 000 asiakaspalautteesta koostui yksi maailman pisimmistä mainoksista

11.11.2025 11:25
Mikko Perttunen
Vajaaseen kuuteen tuntiin tiivistetty versio on kuunneltavissa radiossa ja nähtävissä televisiossa.

K-Supermarket-ketju keräsi tänä syksynä lähes 17 000 asiakaspalautetta, joista koostettiin yksi maailman pisimmistä mainoksista.

Ketju pyysi entistä uutisankkuria Keijo Leppästä lukemaan mahdollisimman suuren osan palautteista ääneen yhdeksi maailman pisimmistä mainoksista.

Mainoksen pituudeksi tuli 12 tuntia. Se rikkoo jopa kansainvälisiä ennätyksiä. Maailmassa on K-Supermarketin tietojen mukaan tuotettu vain muutamia yksittäisiä tätä pidempiä mainoksia. Yhtäkään niistä ei ole tiettävästi tuotettu Euroopassa.

MAINOS
MAINOS

Palautteista selviää tiedotteen mukaan muun muassa se, minkä suloisen kulkupelin eräs asiakas aina poimii eteisestä mukaansa kauppareissun ajaksi sekä se, mitä mieltä toinen asiakas on kalatiskin asiakaspalvelijan veitsen käytöstä.

– Äimistyimme lähes 17 000 vastauksesta ja halusimme kiittää vastaajia jollain erikoisella ja ilahduttavalla tavalla. Ihmiset selkeästi kokevat oman ruokakaupan tärkeäksi ja halusivat jakaa kokemuksensa kanssamme. Arvostamme palautteita erittäin paljon ja käsittelemme joka ikisen niistä – tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti, K-Supermarketin markkinointijohtaja Milla Sorsakivi kertoo tiedotteessa.

Vajaaseen kuuteen tuntiin tiivistetty versio palautemaratonista on nähtävissä ja kuultavissa marraskuussa TV:ssä ja radiossa. Täyspitkä versio mainoksesta on niin massiivinen, että sille ei ollut tilaa televisio- eikä radiokanavien ohjelmavirrassa. Mainos mahtui kokonaisuudessaan vain Youtubeen.

Lähes kuusituntinen palautemaraton on kuultavissa radiossa lähes koko yön ajan 15.–16. marraskuuta Easy Hits -kanavalla. Televisiokanava Neloselta voi katsoa läpi yön palautteita 22.–23. marraskuuta. Palautteet voi myös kuunnella Suplassa.

Palautteita oli niin paljon, että eläköitynyt uutisankkuri valmistautui luku-urakkaan hyvissä ajoin sekä henkisesti että fyysisesti.

– Vanhana puhetyöläisenä otin haasteen urheasti vastaan. Olen koko syksyn varjellut äänihuuliani ja treenannut pallealihaksiani tätä koitosta varten. Lukumaratonin jälkeen palautuminen oli kuitenkin tarpeen. Ei siinä hetkeen kotona juteltu mitään, Leppänen summaa.

Mainoksen on kokonaisuudessaan nähnyt vasta muutama ihminen, joista yksi on mainoksen tekijätiimiin kuuluva Heikki Karstu.

– Kyseessä oli varmasti erikoisin katselu-urakkani. Voin suositella ainakin kaikille, jotka kaipaavat elämäänsä rauhoittavaa sisältöä tai pysähtymistä perusasioiden äärelle, Karstu toteaa.

Palautemaratonin voi nähdä myös yleisötapahtumassa Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä 29. marraskuuta. Tapahtumassa tiimit kisaavat siitä, mitä he muistavat massiivisesta teoksesta.