Kesko
Brändit

K-Marketin kiusaamisvapaa vyöhyke laajenee kauppojen ulkopuolelle

8.2.2022 10:00
Toni Rajamäki
Kauppaketjun syksyllä aloittama toimintatapa sai tunnustusta Suomen paras asiakasteko -kisassa.

K-Market-ketju kehittää kiusaamisvapaa vyöhyke -toimintatapaansa ja aikoo tehdä entistä enemmän kiusaamisen ehkäisemiseksi.

Viime syksynä aloitetussa mallissa kauppa tarjoaa kiusatulle lapselle tai nuorelle tarvittaessa turvallisen paikan, jossa on aina paikalla välittävä aikuinen. Nyt ketju kehittää toimintaansa siten, että toimintatapa halutaan laajentaa myös kauppojen ulkopuolelle. Kauppa pyytää jokaista suomalaista tekemään omasta ympäristöstään kiusaamisvapaan.

– Kiusaamisvapaa vyöhyke -toimintatapa on ollut käytössä kaikissa 800:ssa K-Marketissa viime syksystä alkaen, ja olemme saaneet siitä hyvää palautetta niin nuorilta kuin vanhemmilta. Nyt haluamme rohkaista muitakin tarttumaan toimeen, kertoo K-Market-ketjun toimitusjohtaja Jesper Åberg.

Toimintamalli on tuonut K-Marketin mukaan hyviä tuloksia. Lisäksi asiakaskokemuksen ammattilaiset antoivat mallille kunniamaininnan Suomen paras asiakasteko -kisassa.

– Olemme nähneet, että kauppojen kiusaamisvapaalla vyöhykkeellä on laajoja vaikutuksia, jotka ulottuvat myös kaupan ulkopuolelle: aiheesta keskustellaan entistä useammin esimerkiksi ystävien kesken, ja teettämässämme kyselyssä 25 prosenttia toimintatavan huomanneista sanoi sen saaneen heidät itsensäkin puuttumaan aktiivisesti kiusaamiseen.

K-Marketin kanssa yhteistyössä on ollut Mannerheimin Lastensuojeluliitto, joka on ollut tekemässä osana toimintatapaa muun muassa kaupoissa jaettavan Välittävän aikuisen muistilistaa, joka antaa vinkkejä siihen, miten aikuiset voivat toimia nähdessään kiusaamista.

Nyt K-Marketin kanssa asiaa on lähtenyt ajamaan myös artisti Keko Salata, jonka uudessa kappaleessa käsitellään koulukiusaamista.

– Tämä kampanja tuntuu todella luontevalta ja tärkeältä yhteistyöltä, ja olen tosi innoissani, että tämä biisi sopi tähän niin hyvin. Sä oot ruma -kappaleessani pohdin, mitä se kauneus oikeasti on. Toivon, että kaikki työpaikat ja koulut lähtevät kampanjaan mukaan ja julistavat tilat kiusaamisvapaiksi vyöhykkeiksi, Salata sanoo.

Lähde: Keskon tiedote

Juttua muokattu 8. helmikuuta 2020 kello 11.50: Kesko ei voittanut Suomen paras asiakasteko -kisaa, vaan sai kisassa kunniamaininnan.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)