Kuva Copilot.
Media

Jyrkkä lasku mainoksettomissa: suoratoistomarkkina supistuu Suomessa - Muissa Pohjoismaissa sen sijaan kasvua

17.12.2025 9:40
Harri Junttila
Mainoksettomien suoratoistotilausten määrä vähenee, eikä mainosrahoitteisten tilausten kasvu riitä korvaamaan menetystä.

Mainosrahoitteisen suoratoiston vahvasta kasvusta huolimatta Suomen suoratoistomarkkina supistuu syksyllä 2025. Maksullisten suoratoistotilausten kokonaismäärä laskee kaksi prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, mikä johtuu pääosin täysin maksullisten, mainoksettomien tilausten kymmenen prosentin laskusta. Tämä käy ilmi Mediavisionin tuoreimmasta Suomen TV & Streaming -markkinaa koskevasta analyysistä.

Mainosrahoitteisten tilausten (hvod) määrä kasvaa samalla ajanjaksolla 18 prosenttia, mutta tämä tilausrakenteen muutos ei riitä estämään noin 70 000 tilauksen kokonaislaskua.

– Suomi erottuu ainoana Pohjoismaana, jossa mainosrahoitteisten tilausten kasvu ei johda koko markkinan kasvuun, Mediavisionin pääanalyytikko Fredrik Liljeqvist kommentoi.

MAINOS

Samaan aikaan markkinan rakenteellinen muutos jatkuu. Verkossa tapahtuvan katselun osuus kaikesta katselusta kasvaa perinteisen television katselun jatkaessa laskuaan. Syksyllä 2025 jo 57 prosenttia kaikesta videon katseluajasta kuluu verkkopalveluissa, mukaan lukien sosiaalinen video. Kuitenkin, kuten suoratoistotilausten kasvun pysähtyneisyys, myös verkkokatselu on pysynyt vakaana verrattuna edellisvuoteen.

– Kokonaisuudessaan katselun siirtyminen televisiosta suoratoistoon jatkuu Suomessa, verkkokatselun kasvun pysähtymisestä huolimatta. Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että palveluiden ja toimijoiden on kilpailtava osuuksista markkinalla, joka ei ole kasvanut viimeisten 12 kuukauden aikana – eli kilpailu kohdistuu entistä enemmän nykyisiin kuluttajiin uusien kohderyhmien tavoittelun sijaan, Liljeqvist toteaa.