Unsplash
Ilmiöt

Joulunalusviikon verkkokauppaostoista palautetaan jopa 17 prosenttia – palautukset lisääntyvät vuosi vuodelta

20.1.2023 8:00
Satu Hurme
Selvityksen mukaan koko joulusesongin verkko-ostoista palautetaan 13 prosenttia.

Salesforcen tuoreen tutkimuksen mukaan lähes 1,4 miljardia eli 13 prosenttia joulusesongin verkkokauppaostoista palautetaan. Joulusesongilla tarkoitetaan tutkimuksessa aikaa marraskuun alusta vuoden loppuun. 

Salesforce tutki kuluttajien verkkokauppatottumuksia maailmanlaajuisesti. Tutkimukseen osallistui 1,5 miljardia kuluttajaa yli 60 maasta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Verkko-ostoksia palautetaan koko ajan enemmän. Joulusesongin palautusten määrä nousi edellisvuoteen verrattuna jopa 63 prosenttia. Viikkotasolla palautuksia tehtiin eniten joulunalusviikolla, jolloin palautettiin 17 prosenttia kaikista verkkokauppaostoista. Se on kahdeksan prosenttiyksikköä enemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna.

Salesforcen tutkimuksesta selviää, että eniten ostoja joulusesongin aikana tehtiin Black Fridayna. Pohjoismaissa noin kuusi prosenttia koko sesongin verkkokauppaostoista tehtiin juuri tuolloin. Cyber Monday eli Black Fridayta seuraava maanantai on maailmanlaajuisesti vilkas ostospäivä. Pohjoismaissa sen merkitys kaupalle on kuitenkin vielä vähäinen.