Kolumni

Jos kysyt LinkedInin tärkeintä ominaisuutta, olet ymmärtänyt koko palvelun väärin

20.5.2021 7:00
Tom Laine
LinkedInin ominaisuuksia kannattaa pohtia vasta, kun on selvittänyt itselleen muutaman perustavanlaatuisen seikan, kirjoittaa Tom Laine.

Yksi useimmin kysyttyjä kysymyksiä LinkedIn-koulutuksissani koskee sitä, mikä on tärkein ominaisuus LinkedInissä. Vastaus on itse asiassa yhtä yksinkertainen ja suoraviivainen kuin kysymyskin: ei ole yhtä yksittäistä kaikille tärkeintä ominaisuutta.

Vasta, kun olet tehnyt itsellesi selväksi muutaman perustavanlaatuisen seikan, voit määritellä, mitkä ovat LinkedInin tärkeimmät ominaisuudet juuri sinulle.

Mieti ensin, mihin haluat Linkediniä hyödyntää. Oletko rekrytoimassa, hakemassa työtä, myymässä, markkinoimassa, viestimässä? Tai kenties kyse on jostakin täsmällisemmästä tarpeesta, kuten vaikkapa tietynlaisen ammatillisen verkoston rakentamisesta tai tietyn aihealueen keskustelujen seuraamisesta?

Jotta voidaan määritellä LinkedInin tärkein ominaisuus, pitää siis ensin määritellä tarve. Useimmiten sekään ei riitä, vaan pitää myös miettiä, mikä on pitkällä tähtäimellä tai isossa kuvassa kokonaistavoite, johon liittyy enemmänkin tapa toimia, prosessi tai muu systematiikka kuin yksittäinen ominaisuus.

Kokonaistavoite voi olla vaikka henkilöstön aktivoituminen rakentamaan työnantajamielikuvaa, brändin vahvistaminen tai systemaattinen myyntiliidien kerääminen henkilöstön profiileista. Muista kuitenkin, että LinkedIn tarjoaa harvoin pikavoittoja, se on enemmänkin keskimatkan juoksua kuin sprintti tai maratoni.

Pohdi sitten vielä omia resurssejasi. Paljonko aikaa tai rahaa sinulla on käytettävissä saavuttaaksesi tavoitteesi? Tai montako kontaktia, liidiä tai viestiä sinun pitää tehdä tai saavuttaa, jotta kokonaistavoite voi toteutua?

Jokainen liidi ei johda kauppaan, jokainen lähetetty kutsu ei tule hyväksytyksi tai viesti vastatuksi eikä jokainen, jolle tarjoat töitä, ole tarjouksestasi kiinnostunut. Mieti, mikä on järkevä konversio, josta tavoitteesi voi rakentua todeksi.

Joskus tavoitteen saavuttamiseksi lyhyessä ajassa tarvitaan Premium-tili, maksullista mainontaa tai pitkä ajanjakso. Joskus tulokset taas syntyvät kuin itsestään – niin voi tietenkin käydä erityisesti silloin, jos tavoite on hyvin realistinen ja helppo saavuttaa.

Kun olet määritellyt tarpeen, kokonaistavoitteen ja resurssit, voit alkaa pohtia LinkedInin tärkeimpiä ominaisuuksia.

Kun olet määritellyt tarpeen, kokonaistavoitteen ja resurssit, voit alkaa pohtia LinkedInin tärkeimpiä ominaisuuksia.

Jos tavoitteesi on saada LinkedInin kautta työtarjouksia, etsi ja hae Jobs-osiossa aktiivisesti töitä ja tee hakuvahteja. Tuota kiinnostavaa ammatillista sisältöä, rakenna verkostoa systemaattisesti, optimoi profiilisi LinkedInin sisäisiin hakuihin ja muistuta ihmisiä olemassaolostasi, osaamisestasi ja elämäntilanteestasi.

Jos haluat tehdä LinkedInissä kauppaa, mieti ensin, onko kohdeyleisösi LinkedInissä vai ei. Asiakastuntemus on kaiken a ja o, joten mene sinne, missä asiakkaasi ovat. LinkedIn on vain yksi mahdollisuus monien joukossa – vaikkakin B2B-sektorilla korvaamaton sellainen.

Rakenna verkostoa ja suhdetta oikeisiin ihmisiin, tuota asiantuntijastatustasi rakentavaa ja asiakkaillesi lisäarvoa tuottavaa sisältöä, hyödynnä LinkedIn-ryhmiä, seuraa aihetunnisteita ja hyödynnä oman profiilisi mittareita liidien tuotannossa. Jos haluat tuloksia nopeasti, voi olla, että tarvitset LinkedInin Sales Navigator -Premium-tilin tai että sinun kannattaa mainostaa.

Samanlaiset "ominaisuuspaketit" voidaan määritellä kaikkiin ammatillisiin tarpeisiin, joihin LinkedInin avulla halutaan vastata.

LinkedInin hyödyntämisessä on harvoin kyse yksittäisestä tärkeimmästä ominaisuudesta, vaan laajasta kirjosta ominaisuuksia, joita tehokkaasti hyödyntämällä voit rakentaa tuloksellisen tavan toimia. Parhaimmillaan toimintatapaasi yhdistyy personallinen äänensävysi, henkilöbrändisi, asiakasymmärryksesi ja viime kädessä ymmärrys siitä, että LinkedIn on todennäköisesti vain yksi (tärkeä) osa sitä isompaa putkea, joka on myyntisuppilosi, markkinointi-mixisi tai rekrytointifunktiosi.

Jos keskityt vain yksittäisiin ominaisuuksiin, olet ymmärtänyt LinkedInin väärin.

Tom Laine on viettänyt LinkedInissä 17 vuotta, eikä suotta. Hän kirjoittaa kolumneissaan LinkedInistä ja sen vierestä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)