Ivalo
Luovuus

Ivalon ja Finlaysonin Bed Peace kisaa ainoana suomalaistyönä Effie Awards Europessa

28.10.2022 9:05
Toni Rajamäki
Suomen Effie-kilpailussa menestynyt työ kisaa nyt kansainvälisellä näyttämöllä.

Tänä vuonna Effie Awards Finland -kilpailussa vahvasti menestynyt Ivalo Creative Agencyn Finlaysonille tekemä Bed Peace -työ taistelee marraskuussa Euroopan parhaan tittelistä Effie Awards Europessa.

Kilpailun finalistit julkistettiin torstaina. Mukana on jokaisen maan kansallisen Effie-kilpailun kerma. 

Ainoana suomalaistyönä mukaan päässyt Bed Peace kisaa sarjassa Best of Europe: FMCG. Parhaat palkitaan 30. marraskuuta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomen-kilpailussa Bed Peace voitti kaksi kultaa ja yhden hopean. Grand Prix karkasi Bob the Robotin Hartwallille tekemälle Suomen kansallisjuoma -markkinointikokonaisuudelle.

Bed Peace -kampanjassa haettiin mallia John Lennonin ja Yoko Onon legendaarisesta Bed-In For Peace -performanssista, jolla vastustettiin Vietnamin-sotaa. Ivalo ja Finlayson kehittivät Lennonin ja Onon tavoin seitsemänpäiväisen sänkykampanjan, mutta sodan sijaan brändi halusi nostaa esiin huolensa kuluttajien välinpitämättömyydestä, koska kuluttajat pitävät valinnoillaan yllä vastuutonta tekstiiliteollisuutta.

Kampanjan sydän oli Stockmannin näyteikkuna, jonne rakennettiin Finlaysonin sänky ja laitettiin pystyyn seitsemän päivän mittainen sänkymaraton. Vastuullisilla Finlayson-tuotteilla vuoratusta sängystä striimattiin nettiin livelähetystä, ja sängyssä muun muassa otettiin kantaa, haastateltiin asiantuntijoita, julkaistiin tutkimus suomalaisten vastuullisuuskäsityksistä ja käytettiin asiantuntijapuheenvuoroja. Kampanjaa tuettiin mainonnalla – muun muassa Helsingin Sanomien etusivulla julkaistulla manifestilla – sekä vaikuttajamarkkinoinnilla ja PR:llä.

– Lähdimme siitä, ettei Ikea, Jysk ja muut vastaavat ole Finlaysonin kilpailijoita, vaan todellinen kilpailija on kuluttajien välinpitämättömyys kulutustottumuksista. Kuluttajat menevät usein hinnan perässä. He eivät ymmärrä tarpeeksi hyvin, mitä kulutusvalinnoilla voi saada aikaan. Sitä ongelmaa lähdimme ratkomaan, ja lopulta syntyi Bed Peace, Ivalon luova johtaja Ilkka Ruotsalainen avasi MarkkinointiUutisille helmikuussa.

Effie Awards Europen shortlista löytyy tästä.

Lue myös: Ivalon ja Finlaysonin Effie-menestyjä Bed Peacen onnistumisen taustalla oli monta tekijää