Kolumni

Ihan hirvee vai ihan helvetin hieno

22.9.2025 10:41
Aino Nieminen
Visuaalisuutta ei pidä suunnitella tämän päivän näkökulmasta, Aino Nieminen kirjoittaa.

– Tästä ei oikein tiedä, että onko tää aivan hirvee vai ihan helvetin hieno.

Tämän kommentin kuulin suunnittelemastani tapahtumailmeestä ilman, että sen sanoja tiesi minun olevan tapahtuman AD. Se on edelleen yksi parhaista kommenteista, joita olen koskaan saanut. Heti sen kommentin jälkeen, jossa asiakas luuli minun tulleen hulluksi nähtyään ensimmäiset luonnokset.

Jokainen asiakas aloittaa toivomalla, että tehdään jotain uutta ja erilaista. Jotain ennennäkemätöntä ja luovaa, erottuvaa, persoonallista, outside of the box. Yleensä pokka loppuu jo ensimmäisen luonnoskierroksen aikana ja toiveita aletaan pehmennellä. “Onkohan tää kuitenkin vähän liikaa?”

Kun suunnitellaan visuaalisia ratkaisuja, pitää katsoa rohkeasti tulevaisuuteen. Jos suunnittelua tehdään tästä hetkestä käsin, on se ensi viikolla – vuodesta puhumattakaan – jo vähän nähty. 

Me kaikki elämme tämän hetken visuaalisessa maailmassa. Silmäsi on tottunut niihin väriyhdistelmiin ja kuvallisiin ratkaisuihin, joita näet ympärilläsi. Ne tuntuvat tutuilta ja toimivilta, koska olet nähnyt ne riittävän usein. Ne on kuitenkin tehty jo, ja jos alamme nyt suunnitella jotain niiden kaltaista, olemme auttamattomasti myöhässä, kun projekti tulee ulos.

Luota yhtä lailla suunnittelijaasi.
MAINOS
MAINOS

Vaikeinta on uskaltaa katsoa sinne pidemmälle. Rohkea ammattilainen uskaltaa ja ennakoi tätä kehitystä. Se mikä näyttää tänään oudolta, vähän kummalliselta tai kertakaikkisen kamalalta, voi olla tulevan vuosineljänneksen kovin mainoskampanja tai ensi kesän suurin hitti. Siihen pitää vain uskoa jo ennen kuin se on sitä ja seisoa sen takana sataprosenttisesti. Erottuminen vaatii rohkeutta mennä sinne, missä muut eivät ole vielä käyneet ja seisoa siellä selkä suorana, vaikka hirvittää.

On toki ihan mahdollista, että suunnittelijakin kapsahtaa katajaan. Ei meillä sentään kristallipalloja ole (vaikka joskus tuntuu, että pitäisi olla). Se on kuitenkin riski, joka nykyistä huomattavasti useammin kannattaisi ottaa. Miksi ihmeessä tehdä samaa kuin kilpailija, kun voit tehdä jotain omaa ja uutta. Ja miksi tehdä päätöksiä pelosta käsin, jos on tarkoitus valloittaa maailma. Ei sitä ainakaan varman päälle ottamalla valloiteta eikä takuulla ainakaan eilisen designilla. 

Asiansa osaava ammattilainen osaa myös perustella ehdotuksensa ja ratkaisunsa sinulle. Luota siis siihen suunnittelijaasi, vaikka se näyttäisi oudolta. Se suunnitelma siis, ei suunnittelija. Siksihän sinä hänet palkkasit, että halusit ammattilaisen osaamisen (ja sen kristallipallon) käyttöösi. Osaaminen ja rahasi valuvat iloisesti hukkaan, jos ne parhaat ideat torpataan jo ensi metreillä uskalluksenpuutteen takia. 

Sinä luotat omaan yritykseesi ja siihen mitä myyt. Luota yhtä lailla suunnittelijaasi. Jos et, niin palkkaa herranjestas sellainen, johon luotat.

Aino Nieminen on luovuuden ja bisneksen rajapinnassa viihtyvä multiyrittäjä sekä graafisen alan sveitsilänen linkkuveitsi, joka juo liikaa kofeiinitonta kahvia ja uskoo ihmeisiin.

MAINOS