Kolumni

Harva osaa rakentaa uraa systemaattisesti – lapiohommiin kannattaa ryhtyä nuorena, sillä neljävitosena ajatus tuntuu vaikealta

5.6.2023 12:35
Mika Hyötyläinen
Tittelin, aseman tai palkan glamour ropisee nopeasti uran edetessä. Tärkeintä onkin päätyä tekemään sitä, mitä haluaa ja mikä motivoi, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.

Olen saanut kunnian coachata, mentoroida ja sparrailla usean markkinointiurallaan alussa tai vähän pidemmällä olevan tyypin kanssa viimeisen viiden vuoden aikana. Yleisimmillään keskustelu alkaa siitä, että keskustelukumppani haluaisi edetä urallaan tai miettii, miten päästä markkinointijohtajaksi jossain uran vaiheessa.

Näitä keskusteluja on ollut ilo käydä, ja siinä oppii samalla itsekin aina jotain.

Ehkä yleisintä on se, että omaa uranäkymää värittää nimenomaan tavoite – joka on yleensä titteli, asema tai palkka – mutta ei lainkaan työn sisältö. Näillä uravuosilla voi jo sanoa, että jos sisältö ei ole sellaista, mitä rakastaa tai mikä on oma intohimo, niin tittelin, aseman tai palkan glamour ropisee hyvin, hyvin nopeasti.

Kääntäisin pohdiskelun niin päin, että mitä haluat tehdä? Mikä motivoi sinua ja puskee eteenpäin? Mikä on intohimosi? Kun tämä kaikki on selvillä, lähde rakentamaan tuon kuvauksen perusteella osaamiskarttaa. Eli millaista osaamista ajattelet näitä asioita tekevän ihmisen tarvitsevan.

Osaaminen on loppupeleissä se ydinasia, jonka perusteella ihmisiä palkataan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Osaaminen on loppupeleissä se ydinasia, jonka perusteella ihmisiä palkataan. Ja tähän lasken itse mukaan myös tietyt käyttäytymismallit, jotka voivat joskus olla kovan harjoituksen tulosta, kuten miten tulla toimeen hankalien ihmisten kanssa, miten toimia puutteellisen informaation kanssa, miten suhtautua negatiivisiin uutisiin ja niin edelleen.

Kun sinulla on osaamiskartta selvillä, arvioi sopivan kriittisesti, mihin itse sijoitut minkäkin osaamisen suhteen ja missä on vielä kirittävää. Koita sitten miettiä, mitä näistä taidoista kartutat nykyroolissasi, mitä voit kartuttaa, jos hiukan laajennat rooliasi (joo, sitäkin voi itse hyvin tehdä), ja mitkä on sellaisia asioita, joihin pitää miettiä muita keinoja. Näitä voivat olla esimerkiksi kurssit, itseopiskelu, erilaiset vertaisryhmät, muiden yritysten sparrailu ja vapaaehtoistyö.

Keinot kyllä aina löytyvät, jos on riittävästi halua.

Sitten on enää roadmapin aika, eli mietit, millä aikajänteellä aiot hankkia mitäkin osaamista.

Vaikka edellä kuvattu vaikuttaa yksinkertaiselta, niin väitän, että valtaosa urallaan eteenpäin haluavista ei ole tuota työtä tehnyt. Enkä usko, että se on jäänyt kiinni siitä, etteivätkö he osaisi, vaan siitä, että harva miettii oman uransa systemaattista rakentamista. Ja ylipäätään sitä, että niin voi tehdä.

Yllä kuvatun prosessin lisäksi painottaisin muutamia asioita.

Jos haluat parantaa todennäköisyyksiäsi, kannattaa valikoida alue, missä kaikki eivät ehkä vielä toimi.

Kun mietit, mitä haluat tehdä, niin peilaa sitä myös suhteessa markkinaan. Plärää vaikka linkkariprofiileja läpi. Onko tästä osaamisesta pulaa, vai ovatko alueella kaikki jo hääräämässä. Ei ole toki este, vaikka alalle olisi kuinka tunkua, mutta jos haluat parantaa todennäköisyyksiäsi, kannattaa valikoida alue, missä kaikki eivät ehkä vielä toimi.

Kun mietit osaamistasi, niin mieti nimenomaan hiukan pidemmälle. Koita nähdä, mitä osaamista kyseisessä roolissa voisi viiden vuoden päästä tarvita? Muuten voit päätyä harjoittelemaan taitoja, jotka ovat tarpeettomia siinä vaiheessa, kun ne handlaat. Tässäkin linkkariprofiilien selaaminen voi olla avuksi. Mitä muut tuossa roolissa osaavat, ja millä minä voisin heistä erottautua?

Monesti parhaimpiin paikkoihin olen lukenut vähintään sata hakemusta. Voin sanoa, että kun on lukenut ensimmäiset kymmenen, niin ne alkavat näyttää aika samanlaisilta. Kun siis mietit, miten markkinointikampanjat erottavat meidän yritystämme kilpailijoista, niin mieti, millä itse erottaudut muista hakijoista.

Ja viimeisenä tärppinä, mitä nuorempi olet ja mitä aikaisemmassa vaiheessa urallasi, niin sitä helpompaa sinun on tehdä lapiohommia eli opetella ja tehdä asioita, jotka näet tärkeänä jatkoa ajatellen, mutta jotka eivät ole ehkä ihan sitä corea. Esimerkkinä voisi olla vaikka talouspuolen osaaminen tai myyntiosaaminen. Tärkeitä taitoja markkinointijohtajalle. Se, että teet vuoden kontrollerin töitä tai myyntitykin hommia alle kolmekymppisenä on eri asia, kuin hakea oppia oman alan sivusta 45-vuotiaana.

Eli tiivistettynä seuraa prosessia: 1) Hahmota mitä haluat tehdä ja mikä sinua motivoi, 2) selvitä mitä kyseisessä roolissa täytyy osata, 3) tarkastele, missä olet suhteessa näihin taitoihin ja 4) tee itsellesi roadmap siitä, miten aiot täydentää omaa osaamistasi.

Ja sitten vielä muistutuksena, että 1) löydä oma niche, 2) varmista future-proof, 3) muista erottautua ja 4) lapioi nuorena.

Toivottavasti näistä oli sinulle jotain hyötyä, ja uusi uljas ura odottaa kirkkaana.