Gigantti
Brändit

Gigantti tummentaa mainoksiaan ja haastaa muut brändit energiansäästötalkoisiin

23.9.2022 9:30
Toni Rajamäki
Kodinelektroniikkaketjun mukaan pienellä teolla sähkön kulutusta voidaan laskea jopa 14 prosentilla.

Kodinelektroniikkaketju Gigantti aikoo vähentää mainostensa energiankulutusta meneillään olevan energiakriisin takia, yhtiö kertoo. Kulutusta vähennetään tummentamalla mainoksia muun muassa televisioissa ja tietokoneissa, jotka toimivat LED-teknologialla. Näytön kirkkautta säätämällä energiaa kuluu automaattisesti vähemmän.

Kaikkia mainoksia tummennetaan 20 prosentilla, mikä voi laskea sähkön kulutusta jopa 14 prosentilla. Tummennus koskee niin televisio- ja videomainontaa kuin esimerkiksi erilaisia mainosbannereita, digitaalisia ulkomainoksia ja sosiaalista mediaa.

Gigantti haluaa teollaan haastaa muut brändit mukaan energiansäästötalkoisiin, sillä energian riittävyys on aito huolenaihe etenkin talvella.

– Vaikka aloite mainosten tummentamisesta on Gigantin, haluamme tarjota idean ja sen valmiiksi laskettuja hyötyjä kaikille suomalaisille. Energian säästäminen on yhteinen tavoite, ja haluamme kannustaa myös muita toimijoita samaan. Mitä useampi taho tähän lähtee mukaan, sitä suurempi on positiivinen yhteisvaikutus, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Gigantti auttaa myös kuluttajia säästämään energiaa. Asiakkailleen brändi tuo sosiaalisen median kanaviin kuvafiltterin, jonka avulla käyttäjät voivat tummentaa kuvansa sähköä säästäviksi. Gigantti tarjoaa filtterin ilmaiseksi myös muille yrityksille. Myymälöissään Gigantti auttaa asiakkaitaan energiatehokkaampien laitevalintojen teossa sekä opastaa niiden oikeanlaisessa käytössä. Myös brändin nettisivuilta ja sosiaalisen median kanavista löytyy asiantuntijatietoa sekä vinkkejä energiatehokkaampiin kodinelektroniikkaratkaisuihin.

Gigantti tutki mainosten tummentamisen vaikutusta sähkönkulutukseen yhdessä Motivan asiantuntijoiden kanssa.

– Tämänkaltaisia luovia ja oivaltavia tekoja tarvitaan suomalaisilta yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksilöiltä. Laskennallisesti yhden mainoksen säästö yhdelle kuluttajalle on pieni, mutta kokonaisuus ratkaisee.  Olisi hienoa, jos mukaan saadaan kannustettua muutkin mainostajat, sanoo Motivan energia-asiantuntija Päivi Suur-Uski.

– Haluamme kiinnittää mainostemme tummentamisella huomiota siihen, että energiatehokkaita ratkaisuja löytyy arjessa kaikkialta ympäriltämme. Ne ovat helppoja toteuttaa, mutta emme välttämättä normaalisti huomaa niitä. Monenlaisia tekoja, pieniä ja suuria kaivataan, jotta energiaa riittää suomalaisille tasapuolisesti, lisää Särkelä.

Gigantti on jo aiemminkin pyrkinyt säästämään energiaa muun muassa vaihtamalla myymälöiden valaistukset energiatehokkaaseen LED-teknologiaan ja sammuttamalla esittelytelevisiot yöksi kokonaan.

Gigantin lisäksi monet muut suomalaisyritykset ovat talkoissa mukana. FIBSin tuoreen Yritysvastuupulssin mukaan 64 prosenttia yrityksistä on jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi.