Unsplash/Alexander Shatov
Mainonta

Facebook päivittyy – yksi henkilö voidaan jatkossa laskea useammaksi mainostarkoituksissa

19.10.2021 11:40
Minna Lehto
Uudistus saattaa vaikuttaa muun muassa kampanjasuunnittelun arvioihin.

Facebook julkaisee päivityksen, joka voi vaikuttaa kampanjasuunnittelun arvioihin ja tehokkuusraportointiin, selviää yrityksen tiedotteesta. Päivityksen myötä sama henkilö voidaan jatkossa laskea eri henkilöksi tämän käyttäessä eri tilejä.

Aiemmin Facebook on laskenut useampaa tiliä käyttävän henkilön yhdeksi henkilöksi mainostarkoituksissa. Yhdeksi henkilöksi on laskettu Facebook- ja Instagram-tilinsä yhdistänyt henkilö sekä esimerkiksi samaa sähköpostiosoitetta molemmilla alustoilla käyttävä henkilö tai muuten oletettavasti sama henkilö.

Nyt Facebook antaa palveluidensa käyttäjille mahdollisuuden valita, miten heidän tilinsä ovat yhdistettyjä. Uudistus perustuu syyskuussa 2020 julkaistuun tilikeskukseen, joka mahdollistaa käyttäjille yhtenäiskokonaisuuden Facebook- ja Instagram-tileillä. Ominaisuus on mahdollistanut esimerkiksi tarinoiden tai julkaisujen jakamisen tilien välillä sekä helpomman sisäänkirjautumisen. Jatkossa jos käyttäjän tilejä ei ole yhdistetty tilikeskuksessa, hänen tilinsä lasketaan erillisiksi henkilöiksi mainosten suunnittelussa ja mittaamisessa.

Kampanjaa edeltävien arvioiden, kuten yleisökoon, määrä voi kasvaa. Facebook ei kuitenkaan usko, että useimmissa kampanjoissa uudistuksella olisi merkittävää vaikutusta raportoituun kampanjan kattavuuteen. Muutos tulee käyttöön tulevien viikkojen aikana.

Päivitys on linjassa trendin kanssa, jossa ihmisille annetaan enemmän valtaa päättää, miten heidän tietojaan käytetään markkinoinnissa.

Lue myös: Facebook testaa uutta mainostyökalua, jota on odotettu pitkään

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)