Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta ratkaisua koskien Elisan Haukatut hinnat- ja Black Friday -kampanjoita.
Elisa on markkinoinnissa käyttänyt hinnanalennusilmaisuja ilman, että se on samalla ilmoittanut, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet edeltävien 30 päivän aikana. Menettelylle haetaan kieltoa 100 000 euron sakon uhalla.
Elisan Haukatut hinnat -kampanja luo kuluttajille vaikutelman siitä, että hintoja on alennettu.
Kuluttaja-asiamies katsoo, että Elisan Haukatut hinnat -kampanja luo kuluttajille vaikutelman siitä, että hintoja on alennettu. Yhtä lailla Black Friday -kampanjasta syntyi vaikutelma siitä, että mainostetut puhelimet olivat alennuksessa. Kampanjassa käytettiin erilaisia Black Friday-ilmaisuja sekä viitattiin ”kampanjahintoihin” ja ”tarjouksiin”.
Sääntö 30 päivän alimmasta hinnasta on ollut voimassa 2,5 vuotta. Se pätee riippumatta siitä, onko mainoksessa kyse mitattavissa olevasta hinnanalennuksesta vai luodaanko siinä vaikutelma hinnanalennuksesta. Keskivertokuluttajalle syntyvä kokonaisvaikutelma ratkaisee, milloin on kyse hinnanalennusilmoituksesta.
– Säännöllä estetään hintamanipulointia ja epäaitoja alennuksia, joissa yritykset esimerkiksi korottavat hintoja lyhyeksi ajaksi, jotta voivat myöhemmin alentaa niitä houkuttelevan tarjouksen aikaansaamiseksi, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamiehen vaatimus on, että jos Elisa käyttää markkinoinnissaan alennuksiin viittaavia ilmaisuja, kuten ”Haukatut Hinnat” tai ”Black Fridayn kirkkaimmat laitetarjoukset”, se ei mukaan saa jättää kertomatta 30 päivän alinta hintaa.
– Pidämme tarpeellisena saada markkinaoikeuden näkemys siitä, luovatko tietyt ilmaisut kuluttajalle vaikutelman hinnanalennuksesta. Päätös tekee yrityksille entistä selvemmäksi sen, milloin 30 päivän sääntöä pitää noudattaa, Väänänen sanoo.