Kuvakaappaus K Ruoka -lehdestä
Mainonta

Alaston mies tsatsikimainoksessa ei ollut hyvän tavan vastainen

8.1.2024 13:32
Mikko Perttunen
Lautakunta katsoi, ettei mainos ollut miestä syrjivä.

Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva elintarvikemarkkinointilautakunta on antanut vapauttavan lausunnon maitotaloustuotteen vähäpukeisuutta sisältävästä mainoksesta.

Arla Oy:n Lempi Tsatsiki -tuotteen mainoksessa lähes alaston mies pyöräili maaseutumaisemassa aurinkoisena kesäpäivänä. Mainoksen otsikko oli ”Häpeilemättä luonnollinen”. Mainos oli julkaistu Pirkka-lehden K-Ruoka-liitteessä.

Lausuntopyynnön tehneen yksityishenkilön mukaan mainoksessa lähes alastomana esiintynyt mies teki mainoksesta hyvän tavan vastaisen. Hän katsoi, että miestä käytettiin mainoksessa katseenvangitsijana.

– Mainoksessa alastomuuden voitiin katsoa symboloivan luonnollisuutta ja tukevan siten asianmukaisella tavalla markkinoijan viestiä mainostettavan tuotteen luonnollisuudesta. Mainos ei ollut yleisesti miestä syrjivä eikä muutoinkaan hyvän tavan vastainen, kertoo elintarvikemarkkinointilautakunnan puheenjohtaja Antti Aine.

Elintarvikemarkkinointilautakunta on viime vuoden alussa perustettu itsesääntelytoimielin, jolta voi pyytää lausuntoa elintarvikkeiden markkinoinnin asianmukaisuudesta.

MAINOS