Luovuus

Effie Awards Finlandin finalistit selvillä – seitsemän työtä ehdolla useammassa kategoriassa

20.12.2021 10:05
Toni Rajamäki
Suomen Effie-kilpailun voittajat julkaistaan helmikuussa.

Suomen parhaita markkinointiviestinnän töitä palkitsevan Effie Awards Finlandin ensimmäinen tuomarointikierros on ohi, joten tämän vuoden kilpailun finalistit ovat selvillä. Toiselle kierrokselle pääsi yhteensä 24 työtä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kuin yhdessä kategoriassa.

Effie julkisti finalistit verkkosivuillaan.

– Suomalaisilla brändeillä menee hyvin. Näin voisi päätellä ainakin Effie Finlandin “shortlistalle” yltäneistä töistä. Poikkeukselliset viime vuodet ovat kirittäneet monia poikkeuksellisiin ratkaisuihin – se näkyi menestyneissä töissä niin oivaltavina strategioina kuin luovina ratkaisuina. Oli ilo huomata, että näitä eheitä töitä oli useita ja moni niistä oli onnistunut luomaan mitattavaa arvoa brändin omalle liiketoiminnalle ja lisäksi vaikuttamaan laajemmin suomalaisten asenteisiin ja yhteiskuntaan, kertasi kilpailun päätuomari ja SEKin Executive Creative Director Suvi Lähde Effien verkkosivuilla.

Lue myös:
"Onko se oikeasti vaikuttavaa, jos suuri näkyvyys on saavutettu isolla mainosbudjetilla?" – Tällaisia kampanjoita Effie Awards Finlandin päätuomari Suvi Lähde toivoo näkevänsä

Tässä on Effie Awards Finland 2021 -kilpailun tuomaristo

Kilpailussa on yhteensä viisi sarjaa, joissa jokaisessa on useampia kategorioita. Useampaan kuin yhteen kategoriaan pääsivät muun muassa Tietoevryn ja TBWA\Helsingin The Polite Type -fontti, Fazerin ja SEKin ”Se rouheampi uutuus” -kampanja sekä Finlaysonin ja Ivalo Creativen Bed Peace -kampanja.

Parhaat palkitaan 10. helmikuuta Effie Finland -gaalassa.

Kaikki finalistit:

ERIKOISSARJA 

Ajankohtainen markkinointiteko:

- HSL Comeback – vuoden vastuullisin ALE 
Helsingin seudun liikenne & Sherpa, Dagmar, Mjölk 

Brändikokemus:

- The Polite Type -fontti vihapuhetta vastaan 
TietoEvry & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes 

Kohderyhmä:

- Supervaikuttavasti lapset lääkäriin 
Suomen Terveystalo Oy & TBWA\Helsinki 
- Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi 
Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki 
 
Pienet ja alueelliset budjetit:

- Love Conquers All 
Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency 
- Maalaisjärkisähkö palautti maalaisjärjen sähkön markkinointiin 
Äänekosken Energia & Avidly Oyj 
 
Strateginen markkinointi:

- Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina 
Snellmanin Kokkikartano Oy & Folk Finland, Woodpecker, Dagmar, DNM13 Revolution Oy, Genero – The Growth Marketing Co. 
- Suomen kansallisjuoma 
Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar 
 
Yrityskuva:

- Love Conquers All 
Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency 
- The Polite Type –fontti vihapuhetta vastaan 
TietoEVRY & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes 
 
KAUPPA & KULUTTAJAT -SARJA
 
Mediainnovaatio:

- Tavastia x Vallila 
Tavastia-klubi, Vallila Interior & TBWA\Helsinki 
 
Brändiratkaisu:

- Löfbergs – Vahva kahvi vahvalle kansalle 
Löfbergs Finland Oy & Nitro Group Oy, Nitro Film 

Uusi tuote tai palvelu:
”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus 
Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar 
- Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi 
Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki 
 
MEDIA-SARJA
 
Mediaidea:

- Bed Peace 
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius 
 
Mediainnovaatio – nousevat & nykyiset mediakanavat:

- The Polite Type –fontti vihapuhetta vastaan 
TietoEVRY & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes 
 
POSITIIVINEN MUUTOS -SARJA
 
Ympäristö – Brändit:

- PUHDASTA RAHAA 
Taaleri Varainhoito Oy & Superson Oy, Mjölk, Virta Media, ALMA media (Finland) 
- Bed Peace 
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius 
 
Sosiaalinen vastuu – Brändit:

- Pukukoodi: Vapaus – Tarinat, joita ei aiemmin voitu näyttää 
Zalando SE & Oy SEK Ab, Simelius&Simelius, Miltton 
- Yli 23 000 kertaa hymy opettajan huulille 
Studeo Oy & Republic of Communications Finland, Peanuts! Agency Oy, Silja Filmaa, Don & Branco 
 
Sosiaalinen vastuu – Non-profit:

- Miten Pelastusarmeijan historian suurin keräystuotto saavutettiin 
Pelastusarmeija & Make it Simple Oy, Otto Tuotanto, Onni Wiljami Photography, Miracle Sound Oy 
 
TUOTTEET & PALVELUT -SARJA
 
Asuminen:

- ABLOY asuu meissä – menestyslanseerauksella asumisen avainbrändiksi 
Abloy & Oy SEK Ab, Oy Dagmar, Proof Advisory 
- Bed Peace 
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius 
 
Autoilu & Moottoriala:

- Kuinka KIA kiilasi markkinoinnin keinoin suurten automerkkien joukkoon Suomessa – eli Operaatio Ohituskaista 
Berge Auto & Toinen PHD 
- Kyllä kyllä, näin räjäytetään autokaupan traditiot 
Suomen Autokauppa Oy & Avidly Oyj, Grilli Films, Nöjd 
- Volkswagen Huuhkajat -kampanjamallisto 
Volkswagen Suomi & Nitro Group, Toinen PHD, Nitro Film, Make Mama Proud, Post Control 
 
Elintarvikkeet:

- Lidlin Satukausi 
Lidl Suomi & Folk Finland, Otto Tuotanto, Virta media 
- ”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus 
Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar  
 
Finanssipalvelut:

- LähiTapiola sijoitukset ROImaan kasvuun 
LähiTapiola Palvelut Oy & Bob the Robot Oy, Pictures Helsinki,   
 
Matkailu & Turismi:

- Cledos Meal 5,95 
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki 
 
Muoti & Kauneus:

- Pukukoodi: Vapaus – Tarinat, joita ei aiemmin voitu näyttää  
Zalando SE & Oy SEK Ab, Simelius&Simelius, Miltton 
 
Terveysala:

- Aika luovuttaa 
Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy 

Lähde: Effie.fi

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)