Jyväskylän yliopisto
Digitaalisuus

Eettisestä datapolusta markkinaetu medialle? Jyväskylän yliopisto ja mediakonsernit selvittävät asiakkaiden asenteita ja toiveita

26.1.2022 13:30
Minna Lehto
Kuluttajien hyväksymien datankeruutapojen käyttö voi vähentää huolta ja epävarmuutta.

Netin käyttäjät antavat jatkuvasti tietoja itsestään, ja moni suhtautuu tähän epäluuloisesti. Radikaalein reaktio tähän on lopettaa verkkoalustojen käyttö kokonaan. Nyt Jyväskylän yliopiston tutkijat selvittävät kahden suomalaisen mediakonsernin, Keskisuomalaisen ja Karjalaisen kanssa, miten datan luovuttamisesta mediayhtiöille voisi tehdä läpinäkyvämpää ja eettisempää.

Yliopiston tutkijat perehtyvät digitaaliseen asiakaspolkuun mediatalojen ja median käyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksen keskeinen kysymys liittyy datan luovuttamiseen: mikä saa henkilön tarttumaan mediayhtiön tarjoamaan sisältöön ja samalla luovuttamaan henkilökohtaisia tietojaan, eli dataa, jota verkkokäytössä vaaditaan?

– Puhutaan datan luovuttamisen polusta, jolla on useita pisteitä. Me esitämme, että tulevaisuudessa eettisyys, eli pisteiden tietynlainen läpinäkyvyys, on entistä tärkeämpää, kertoo tutkimushanketta johtava journalistiikan ja viestinnän apulaisprofessori Karoliina Talvitie-Lamberg tiedotteessa.

Digitaalisen asiakaspolun eettisyys saattaakin olla tulevaisuuden markkinaetu mediaorganisaatoille.

– Kuluttajien luottamus datan keräämistä ja käyttöä kohtaan vaikuttaa mediatalojen asiakassuhteisiin ja sitä kautta liiketoimintaan. Luomalla eettisiä, kuluttajien hyväksymiä tapoja kerätä ja käyttää dataa, mediatalot voivat vähentää huolta ja epävarmuutta, sanoo yliopistotutkija Juha Munnukka Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Datan luovuttaminen on käytännössä arkipäivää jokaiselle verkossa asioivalle ihmiselle. Verkkosivuvierailuilla luovutetaan dataa aina, kun hyväksytään selosteita ja käyttöehtoja.

Lue myös: Tätä Googlen kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen oikeasti tarkoittaa suomalaisille mainostajille

– Epäluulon seurauksena on syntynyt äärimmäinen reaktio, niin sanottu disconnect-ilmiö. On ihmisiä, jotka eivät hyväksy datan luovuttamista, vaan ainoana hallinnan mahdollisuutena lopettavat verkkoalustojen käyttämisen kokonaan. Tämä on todellinen huoli ja iso kysymys myös journalistista sisältöä tuottaville organisaatioille, Lamberg-Talvitie toteaa.

Siksi kuluttajien suhtautumista datan luovuttamiseen tulisikin tutkia.

– Asiakaskäyttäytymisen syvällinen ymmärtäminen auttaa yrityksiä räätälöimään sisältöjään ja parantamaan siten palvelunsa laatua, arvoa ja asiakaspysyvyyttä, Munnukka sanoo.

Tutkijat tekevät yhteistyötä Keskisuomalaisen ja Karjalaisen sekä näiden perustaman Digiakatemia -hankkeen kanssa. Myös hankkeessa pureudutaan digitalisaatioon ja asiakkuuteen liittyviin kysymyksiin.

Tutkimuksen lopuksi järjestettävissä työpajoissa tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta luodaan hahmotelma tulevaisuuden eettisestä datapolusta yhdessä mediaorganisaatioiden edustajien kanssa.

– Tavoitteena on, että mediatalot saisivat konkreettista, tutkimukseen perustuvaa tietoa, jolla olisi vaikutusta niiden käytännön toimintaan ja kehitykseen, Talvitie-Lamberg kertoo.

Lue myös: GDPR-sakot yleistyvät Suomessa, jos yritykset eivät ala kiinnittää aiempaa enemmän huomiota vastuulliseen dataan

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)