Kolumni

Edelläkävijäbrändit ovat jo muuttaneet suhtautumistaan ikään ja ikääntyviin – ja se voi olla niille lottovoitto

19.4.2021 11:30
Ulla Koivukoski
Ikääntyvien puhuttelu ei ole rakettitiedettä. Senioreiden halu auttaa voi olla brändille lottovoitto, mutta siihen vaaditaan moniarvoisia tarinoita, kirjoittaa Ulla Koivukoski.

Useimmat mainokset eivät kerro tarinoita, joihin me ikääntyneet voisimme samaistua. Mainoksien ja muun median ihmiskuva toistaa ikuista unelmaa nuoruudesta, täydellisen rypyttömästä ihosta ja rasvattomasta, kiinteästä vartalosta. Roikkuva iho käsivarsissa tai ryppyiset kasvot eivät myy.

Mainostoimistot kilpailevat asiakkaiden lisäksi toimialansa tunnustuksista. Oli mukava huomata, että vuoden 2020 parhaat nettisivut valitsevaan Finnish Web Awards -raatiin kelpuutettiin 60-vuotiaitakin. Kilpailussa palkituilta sivustoilta ikätovereitani on kuitenkin vaikea löytää, vaikka me seniorisarjalaiset kuulumme sivustojen takana olevien organisaatioiden kohderyhmiin joko asiakkaina tai sijoittajina.

Yksi positiivinen poikkeus palkittujen joukosta kuitenkin löytyy: Sotkamon kunnan sivut. Kunnan palvelutarjontaa on kuvattu kattavasti myös ongelmaryhmille, joihin vanhuksetkin usein luokitellaan.

Positiivinen poikkeus on myös yksi Vuoden Mainos 2020 -kilpailun voittajista, nimittäin Rostenin Rostis. Mainoksessa vanhuksella on aktiivinen rooli. Hän pitää yllä perinteitä leipomalla ruistaikinapohjaisia piiraita nuoremmille.  

Mainokset vaikuttavat paitsi käsitykseemme vanhenemisesta myös ihmisten omakuvaan ja itsetuntoon.

Mainokset vaikuttavat paitsi käsitykseemme vanhenemisesta myös ihmisten omakuvaan ja itsetuntoon.

Onkin hienoa, että edelläkävijät ovat jo muuttaneet lähestymistapaansa ikääntymiseen ja ikääntyviin. Esimerkiksi britannialainen kauneuslehti Allure on haastanut muut yritykset luomaan uudenlaista sanoitusta ikääntymisestä puhumiseen. Lehdessä ei enää käytetä termiä anti-aging, joka suoraan käännettynä viestii taistelusta ikääntymistä vastaan. Jokainen ikääntyy – ainakin toistaiseksi.

Senioreiden puhuttelu ei ole rakettitiedettä eikä vaadi taikatemppuja. Deloitten äskettäin julkaiseman markkinoinnin trenditutkimuksen mukaan tunteisiin vetoava vuorovaikutus tehoaa paremmin vanhempiin kuin nuorempiin ikäryhmiin. Erityisesti halu auttaa motivoi vanhempaa sukupolvea vuorovaikutukseen brändien kanssa. Siinäpä konkreettinen vinkki niille markkinoijille, jotka haluavat puhutella meitä yli 60-vuotiaita.

Ennusteiden mukaan ikäluokkani on yksi harvoista globaaleista kasvumoottoreita. On ennustettu, että ikääntyneiden osuus kaikesta kaupunkilaisten kulutuksesta on kuluvalla vuosikymmenellä 60 prosenttia.

Suomalaisten on kerrottu makuuttavan tileillään yhteensä yli 100 miljardia euroa. Iso osa niistä lepää meidän kasvumoottoreiden tileillä. Se on lottovoitto niille, jotka päättävät ensimmäisten joukossa puhutella meitä vakavasti otettavana kohderyhmänä.

Ulla Koivukoski kirjoittaa eläkeikäisen aktivistin havaintoja asenteellisesta mainonnasta ja markkinoinnista, joka jättää hyödyntämättä modernin eläkeläisen yksilölliset tarinat ja ostovoiman.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)