Toimistot

Dentsu haluaa olla yhdessä asiassa maailman paras yhtiö – ja Suomen-toimistolla on tavoitteen täyttymisessä merkittävä rooli

Dentsun Anna Salo ja Paal Fure sanovat yhtiön olevan hyvässä vauhdissa tavoitteessaan.
Kuva:
Dentsu
Dentsu haluaa olla yhdessä asiassa maailman paras yhtiö – ja Suomen-toimistolla on tavoitteen täyttymisessä merkittävä rooli

Markkinoinnin globaali jättiläinen Dentsu International on onnistunut etenkin yhdessä kriittisessä asiassa, jota tämän päivän toimistoilta vaaditaan – ja se on eri osaajien integrointi. Markkinoinnin kenttä on pirstaloitunut, ja menestyäkseen eri osastojen ja yritysten välisen yhteistyön on oltava sujuvaa. Useat eivät ole siinä onnistuneet, ja monet ovat vasta matkalla sujuvaan yhteistyöhön. 

Dentsu kuuluu niihin harvoihin markkinointitoimistoihin, jossa integrointityö on viety jo todella pitkälle, sanovat Dentsu Finlandin toimitusjohtaja Anna Salo ja Dentsun Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Paal Fure MarkkinointiUutisten haastattelussa Cannes Lions -festivaaleilla. 

Työ alkoi jo yli 10 vuotta sitten, mutta iso vaihde lyötiin silmään vasta parisen vuotta takaperin. Suomessa integrointityö on edennyt vauhdilla, ja Suomen-toimisto onkin ottanut merkittävän roolin miljardiyhtiön suuressa tavoitteessa, jonka mukaan Dentsu international haluaa olla maailman integroiduin markkinointitoimisto.

Dentsu Finland on suuressa kuvassa pieni peluri yhtiön sisällä, mutta integrointityössä toimistolla on edelläkävijän ja esimerkin näyttäjän rooli. 

– Suomi on yksi edistyneimmistä markkinoistamme integraatioratkaisuissa. Tiesimme alusta lähtien, että tämä on vaikea prosessi, mutta suomalaiset ovat onnistuneet siinä hyvin, sanoo Fure. 

Dentsu Finlandilla integrointi on tarkoittanut eri osastojen ja toimistobrändien tuomista yhteen. Esimerkiksi viime vuoden lopussa toimisto perusti oman Dentsu Creative -yksikön, jossa yhdistyvät sisältömarkkinointi, viestintä, kokemuksellinen markkinointi ja mainostoimistopalvelut. 

– Menimme siiloista ulos, ja siitä syntyi aiempaa kokonaisempi Dentsu Finland. Kun toimme tarinankerronnan, brändinrakentamisen ja kohtaamisten ammattilaiset yhteen, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme palveluita aiempaa ketterämmin ja kokonaisvaltaisemmin, Salo avaa. 

Dentsu Internationalin suhteen mielenkiintoisin kysymys kuuluu, onko maailman integroiduimman yhtiön titteli vielä kaukana? 

– Olisi epäreilua sanoa, että olemme jo kärkipaikalla, mutta kunnianhimoa meillä riittää. Meillä on keinot, jolla etenemme tavoitetta kohti, ja olemme ottaneet isoja kehitysaskeleita. Esimerkiksi Dentsu Creativen lanseeraus on jälleen yksi uusi keino saada tavoite täytettyä, Fure jatkaa. 

Dentsu Internationalin Dentsu Creative -yksikkö julkistettiin Cannes Lions -festivaaleilla. Kuvio on sama kuin Suomessa, mutta nyt yksikköön kuuluvat kaikki Dentsu internationalin luovat toimijat, mukaan lukien palkittu mainostoimisto McGarryBowen.

 – Kaikessa on kyse arvon tuomisesta asiakkaalle, ja siksi integroituminen on tärkeää. Siiloissa pysyminen ei ole tehokasta, mutta integraation tekeminen ei ole tietenkään helppoa, Fure painottaa. 

Siksi asiassa palataankin Dentsun Suomen-toimistoon. Heidän opeistaan voi olla muille markkinoille vielä iso hyöty. 

Toimistojen ongelma, ei asiakkaan 

Koko integroitumisen taustalla on tietenkin halu sujuvoittaa prosesseja ja tehdä entistä parempaa jälkeä – eli tuoda entistä enemmän arvoa asiakkaille. 

Anna Salo kertoo, että Dentsu Finlandissa tehdyt muutokset ovat jo alkaneet näkyä. Kahdeksan kymmenestä asiakkaasta ostaa dentsulta vähentään kahta erilaista palvelua, esimerkiksi luovia konsepteja, mediaa, viestintäkonsultointia tai datapalveluja. 

– Olemme huomanneet, että “pitchauksissa” meiltä ei haluta enää niin paljoa pelkkää mediapuolta tai luovaa puolta, vaan niissä halutaan meiltä integroitua palvelua. Asiakkaatkaan eivät haluaa ostaa palveluja siiloista, hän kiteyttää. 

Dentsulla ollaankin vahvasti sitä mieltä, että markkinointipalveluiden integrointi on nimenomaan toimistojen tehtävä. 

– Toimistomaailman kompleksisuus ei ole asiakkaiden ongelma, se on meidän ongelma. Meidän on sidottava valtava kokonaisuus yhdeksi markkinointiratkaisuksi, Fure jatkaa. 

Dentsu on kysynyt asiaan mielipiteitä 500 markkinointijohtajalta, ja kentältä tullut viesti kertoo samaa asiaa. 

– He eivät halua olla vastuussa integroinnista. He haluavat tehdä päätöksiä ja johtaa kokonaisuutta, Fure sanoo. 

Ja se tarkoittaa, että toimistojen on kyettävä vahvaan yhteistyöhön myös asiakkaan muiden yhteistyökumppanien kanssa. 

– Meidän täytyy tehdä yhteistyötä heidän kaikkien kanssa, koska asiakkaalla on joka tapauksessa myös muita kumppaneita kuin me. Meidän täytyy osata integroitua myös heidän kanssaan, vaikka joskus he ovat jopa meidän kilpailijoita, Salo tähdentää loppuun.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa