Klarna
Ilmiöt

Cyber Mondayn verkkomyynti kasvoi viime vuodesta – muun muassa nämä tuotteet nousivat suosioon alennusviikon aikana

30.11.2022 11:00
Toni Rajamäki
Kasvua nähtiin alennusviikon jokaisena päivänä.

Suomalaiset jatkoivat aktiivista kuluttamistaan koko Black Weekin ja Cyber Mondayn ajan, selviää vähittäispankkialan toimijan Klarnan ostodatasta, joka kertoo verkkomyynnin tuloksista. Klarnan ostodata kattaa 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkomyynnistä, joten tulokset antavat vahvan kuvan kaikesta alennusmyynnistä.

Black Weekin jälkeisen maanantain eli Cyber Mondayn verkko-ostaminen kasvoi Suomessa 11 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Myynti ylitti Black Weekin päiväkeskiarvon, joka oli kahdeksan prosenttia.

Vilkkainta kasvua nähtiin heti Black Weekin alussa: maanantain myyntiluvut kasvoivat 15 prosenttia viime vuoteen verrattuna ja tiistain luvut 13 prosenttia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ennakkoon pohdittiin, saavatko alennukset kuluttajia liikkeelle haastavassa maailmantilanteessa, jossa ostovoima on kärsinyt merkittävästi. Vahvojen myyntilukujen myötä voidaan olettaa, että ainakin monet ovat keskittäneet ostoksiaan entistä enemmän vuoden suurimpaan alennusajankohtaan. Myös verkko-ostamisen yleinen kasvu on syytä huomioida.

Klarnalle verkkomyynnin kasvu ei tullut yllätyksenä.

– Tutkimustemme mukaan yli puolet suomalaisista (67 %) suunnitteli jo etukäteen ostavansa jotain alennusviikon aikana, joten verkkomyynnin kasvu edellisvuoteen ei tule yllätyksenä. Näyttää kuitenkin siltä, että parhaita alennuksia etsitään koko viikon ajan eikä vain perjantaina, ja että Cyber Monday -alennuspäivä on tullut jäädäkseen, kertoo Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz tiedotteessa.

Klarnan datan mukaan suomalaiset ostivat erityisesti elektroniikkaa, viihdettä sekä urheilu-, harrastus- ja vapaa-ajan tuotteita.

Black Weekin ja Cyber Mondayn myynti kehittyi myös muissa maissa. Esimerkiksi Adobe Analyticsin mukaan koko maailman verkkomyynti oli Cyber Mondayna 11,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria, mikä tarkoitti liki kuuden prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna. Myös Black Fridayn verkkomyynnissä taottiin ennätysmyynnit.

Muun muassa nämä tuotteet olivat alennusaikana kovassa suosiossa Klarnan datan mukaan:

Kenkien liukuesteet +448 % 

Frisbeegolftuotteet +245 %

Padel-tuotteet +170 %

Voimistelutuotteet +138 %

Golf-tuotteet +91 %

Luistimet +91 %

Patterpakkaukset +184 %

Dronet 93 %

Tietokoneet +86 %

Muistitikut +60 %

Kuulokkeet +52 %

Puhelimet +47 %