Mainonta

Cannesin lisäksi roseeviini virtaa myös Hangossa – Alkon ja TBWA\Helsingin datapohjainen kampanja paljasti suomalaisten paikalliset viinimieltymykset

4.9.2025 14:13
Mikko Perttunen
Erityisesti paikallismediat kiinnostuivat kampanjasta.

Alko ja TBWA\Helsinki paljastivat suomalaisten paikalliset viinimieltymykset.

Kesäinen Kuppikunnat- kampanja jakoi maan yli 200 uniikkiin “viinialueeseen” vuoden 2024 myyntidatan pohjalta. Utsjoella vedetään punkkua, Hangossa roseeta ja Kauniaisissa samppanjaa.

Datapisteitä kerättiin yli 350 Alkon myymälästä, ja niiden perusteella rakennettiin kokonaiskuva paikallisista juomakulttuureista. Suomi on selkeästi valkoviinimaa, mutta mieltymyksistä löytyy eroja muun muassa valmistusmaiden, pakkaustyyppien ja viinilajien suhteen.

MAINOS
MAINOS

Datan perusteella visualisoidut Kuppikunta-vaakunat ja lokalisoidut viestit vietiin myymälöihin, kesäiseen katukuvaan ja digikanaviin. Kampanjasivun interaktiivinen kartta taas kutsui suomalaiset tutustumaan alueensa viinitrendeihin.

– Vaikka kampanja tutkaili suomalaisten viinimieltymyksiä pilke silmäkulmassa, kaikki perustuu aitoon dataan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tarinallistamme myyntidataamme tällä tavalla, ja tulokset näyttävät, että osuimme aiheeseen, joka aidosti puhuttaa. Oman kotipaikan ominaisuudet ja omituisuudet yhdistettynä kotiseutuylpeyteen ovat saaneet kampanjan lentoon niin medioissa kuin somessakin, Alkon markkinointipäällikkö Sari Karjalainen tiivistää tiedotteessa.

Asiantuntijoiden näkemykset yhdistettynä myyntidataan mahdollistivat kokonaan uudenlaisen paikallisen tarinankerronnan muun muassa Jodelissa ja muualla somessa. Myös Alkon henkilöstön kesken omia Kuppikuntia jaettiin ahkerasti esimerkiksi Linkedinissä.

Löydetyille Kuppikunnille nimettiin kotiseuturakkaudestaan tunnettuja kunniajäseniä, jotka toivat oman näkökulmansa paikalliseen viinikeskusteluun. Esimerkiksi Vantaan Kuppikunnan kunniajäsen ja vannoutunut nebbiolo-rypäleen ystävä Lauri Kaivoluoto otti kunnia-asiakseen valistaa Valkkari-Vantaata punaviinin erinomaisuudesta. Muita kampanjan vaikuttajia olivat muun muassa Sirly Ylläsjärvi Lapin Venetsiasta eli Kittilästä ja Rosanna Kulju Luomukaupunki Oulusta.

– Kampanjan suurin onnistuminen oli kääntää tuhannet datarivit inhimilliseen muotoon, joka vieläpä aidosti yllätti ja ilahdutti suomalaisia, TBWA\Helsingin luova suunnittelija Juha Snellman kertoo.

Erityistä huomiota Kuppikunnat on saanut paikallismedioissa, jotka ovat löytäneet datasta uusia näkökulmia ja tulkintoja paikallisiin mieltymyksiin. Samalla Alkon asiantuntijat ovat päässeet kertomaan tarkemmin paikallisista erikoisuuksista sekä Alkon valikoimasta yleisesti:

– Tämä on ehdottomasti yksi parhaista kampanjoistamme tänä vuonna. Uskomme, että Kuppikunnissa ja suomalaisten juomakulttuureissa on vielä paljon lisää tutkittavaa, ja oman datamme kautta meillä on siihen työkalut. Melkein uskallan sanoa, että Kuppikunnat saa vielä jatkoa jossain muodossa, Karjalainen vihjaa.

MAINOS