Pohjoismainen mediayhtiö Aller Media Nordic laajentaa liiketoimintaansa vähittäiskauppojen retail mediaan. Retail media -liiketoimintaa on pilotoitu osana Aller Media Suomen liiketoimintaa alkuvuodesta lähtien Hannaleena Koskisen johtaman ReTALE-asiantuntijatiimin toimesta. ReTALE tuottaa kaupan median palveluita useille yrityksille, muun muassa Minimanille, SuperParkille ja Tokmannille.
”Olemme positiivisesti yllättyneitä markkinan vastaanotosta. Yhä useammat yritykset ovat kiinnostuneita retail median mahdollistamasta mediatulosta ja haluavat tutkia tätä mahdollisuutta osaavan kumppanin kanssa. Myös mediamarkkinassa on mainostajien osalta valtava kysyntä kaikille avoimen retail median mahdollisuuksille", Hannaleena Koskinen sanoo tiedotteessa.
"Aiemminhan suurten kaupparyhmien retail media on ollut saatavilla vain niiden kumppaneille, kuten tavarantoimittajille. Missiomme avata retail media kaikille mainostajille on osoittautunut toimivaksi.”
”Seuraavaksi lähdemme Aller Media Nordicin retail media -liiketoimintana tutkimaan markkinan kysyntää myös Suomen ulkopuolella”, Koskinen kertoo.
Aller Media Nordicin Retail Media Business -yksikön vetäjä Hannaleena Koskinen on vastannut Aller Media Suomen kuluttaja- ja yritysliiketoiminnasta yhteensä viiden vuoden ajan. Hänellä on kaupan median kokemusta aiemmin perustamastaan S-ryhmän retail mediasta lähes viiden vuoden ajalta, minkä lisäksi hän on työskennellyt IAB Finlandin hallituksesta käsin retail median ymmärryksen kasvattamiseksi Suomessa.
”Olen todella innoissani siitä, että tuomme retail median osaksi Nordic-liiketoimintaamme, ja että Hannaleenan johtama asiantuntijatiimi, jolla on ollut lupaava alku Suomen-markkinassa, lähtee rakentamaan liiketoimintaa muissakin markkinoissa. Retail media on erinomainen vahvistus B2B-portfolioomme ja tuo lisäarvoa sekä kumppaneillemme että kuluttajille koko Pohjoismaissa”, Aller Media Nordicin liiketoimintajohtaja Bente Klemetsdal sanoo.
Retail media on monikanavainen ja läsnä kuluttajan ostopolun kaikissa vaiheissa, erityisesti oston hetkellä sekä kivijalassa että onlinessa. Retail media tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa ja tavoittaa tarkasti perustuen kulutuskäyttäytymiseen.
Retail media vauhdittaa mainosmarkkinan kasvua: kun perinteinen mainonta kasvaa 6 %:n vuosivauhdilla, on retail median kasvu 22 %.* Trendinä on, että markkinointipanostukset siirtyvät perinteisestä mainonnasta retail mediaan.
*IAB Europe 2023