Kolumni

Aivoverisuoneni ovat liian usein katkeamispisteessä, kun puhutaan markkinoinnista

22.10.2021 9:55
Pasi Sillanpää
Myynti on markkinoinnin osa, ei erillinen toiminto – eikä edes samantasoinen asia. Markkinointi on kokonaisuus, kirjoittaa Pasi Sillanpää.

Eräs johtaja kertoi, mitä markkinointi on: “Se on se porukka, joka menee ensin tutkimaan uusia markkinoita ja avaa tien myynnille.”

Tuossa kohdassa aivoverisuonet päässäni ovat katkeamispisteessä, mutta rauhoitan itseni. Asian esittäjä on läheinen kollegani, jonka kanssa voin puhua avoimesti.

Yritän kääntää keskustelun suuntaa:

"Markkinoinnin tehtävä on lisätä tuotteen tai palvelun arvoa tai haluttavuutta. Markkinointi voi auttaa tuotekehitystä ymmärtämään, millaisia tuotteita asiakkaat kaipaavat. Se voi auttaa tuotteistamisessa kertomalla, mitä ominaisuuksia tarvitaan. Se kertoo, millä hinnalla voidaan myydä, mitä jakelukanavia kannattaa käyttää, millä tavoin kannattaa myydä, mitä mainonnan keinoja kannattaa käyttää, mitä muita myynnin edistämisen keinoja löytyy ja lopulta myös auttaa asiakaspalvelua toimimaan fiksusti jopa silloin, kun asiakkaat reklamoivat.”

Kollegani vastaa, että kuulostaa monimutkaiselta. “Enkö minä pidä myyntiä millään tavalla tärkeänä”, hän kysyy.

Sanon, että 90 prosenttia markkinointialan ihmisistäkin jättää ajattelematta markkinoinnin laaja-alaisuutta. Puhumme markkinoinnissa lähinnä markkinointiviestinnästä. Suurin osa yrityksistä ei ajattele markkinointia kokonaisvaltaisesti. Sanon myös, että olen hyväksynyt sen, että tämä asia ei mene läpi, mutta halusin ottaa asiaan esiin hänen kanssaan.

Sanon, että 90 prosenttia markkinointialan ihmisistäkin jättää ajattelematta markkinoinnin laaja-alaisuutta. Puhumme markkinoinnissa lähinnä markkinointiviestinnästä. Suurin osa yrityksistä ei ajattele markkinointia kokonaisvaltaisesti.

Kollega suuttuu ja sanoo, etten voisi puhua markkinoinnista asiakkaille tällä tavalla, koska asiakkaita ei saa opettaa.

Sanon, että en minä opetakaan. Olen hyväksynyt esimerkiksi sen, että edelleen puhutaan myynnistä ja markkinoinnista. Myynti kun on markkinoinnin osa, ei erillinen toiminto – eikä edes samantasoinen asia. Markkinointi on kokonaisuus.

Kollegani kuumenee lisää: "Mutta et sinä voi tuota sanoa asiakkaille!"

“En minä sanokaan. Kuten huomaat, niin kirjoitan markkinointi ja myynti, vaikka tiedän, että se on väärin. Olen hyväksynyt sen, että edes alan ammattilaiset eivät tuota hallitse. Mutta en minä kerro sitä asiakkaille, koska asiakas menee vielä enemmän vinkkeliin”, vastaan.

Kollegani mukaan en voi sanoa, että myynti on tarpeetonta, koska asioita ei myydä markkinoinnilla. Asioita pitää kuulemma myös myydä.

Minä yritän vielä jatkaa, että kyllähän myyntiä tapahtuu. On aloja, joissa henkilökohtaisella myyntityöllä on merkitystä, mutta esimerkiksi verkkokaupassa sitä ei yleensä tehdä.

On aloja, joissa henkilökohtaisella myyntityöllä on merkitystä, mutta esimerkiksi verkkokaupassa sitä ei yleensä tehdä.

Tässä kohdassa kollegani kilahtaaa kokonaan. “No antaa olla. Ei tästä tule mitään!”

Minä ajattelen, että pidä sinä vaan tunkkisi!

Pääpointtini on, että liian harva ymmärtää markkinoinnin kokonaisvaltaisuutta. Liian usein aivoverisuoneni ovat katkeamispisteessä, kun puhutaan markkinoinnista. Jos ei ymmärrä, mitä markkinointi oikeasti on, ei voi yltää oikeasti vaikuttaviin tuloksiin.

Pasi Sillanpää pohtii kolumneissaan, miten markkinointi voidaan siirtää yrityksen tukitoiminnosta kohti ydintä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)