Mainos

9 automatisoitua sähköpostia, joita verkkokauppasi tulisi pystyä lähettämään

26.1.2022 16:32
MarkkinointiUutiset
Katso vinkit ja esimerkit tästä.

MAINOS: Smaily

COVID-19-pandemia muutti paljon, ja monien yritysten oli sopeuduttuva selviytyäkseen. Statistan tutkimuksen mukaan monia toimialoja odottaa laskukausi ja tulojen väheneminen. Verkkokaupassa on kuitenkin kasvua. Se tarkoittaa, että nyt jos koskaan verkkokauppojen pitää pystyä tuottamaan arvoa olemassa oleville ja tuleville asiakkailleen. Verkkokaupassa asiakaskokemus on hyvin erilainen kuin perinteisessä kivijalkakaupassa, mutta sähköpostimarkkinoinnin avulla voit tehdä paljon. Siksi onkin aika katsoa, mitkä ovat yhdeksän automatisoitua sähköpostiviestiä, joita yrityksesi pitäisi pystyä lähettämään.   

  1. Tilausvahvistus

Yksi verkkoliiketoimintasi kriittisimmistä sähköposteista on tilausvahvistus. Se on luonteeltaan transaktionaalinen ja sen tulisi olla automatisoitu, reaaliaikainen viesti. Asiakas odottaa saavansa vahvistusviestin heti tilauksen tehtyään. Katso oheista Fitbitin tilausvahvistusta: brändätty, värikäs sähköposti, jossa on kaikki tarvittava tieto: tilausnumero, tilatut tuotteet, tilauksen hinta ja tietenkin toimitusosoite. 

Email Marketing, E-commerce, Lead Coversion

Fitbitin tilausvahvistusviesti, esitelty Really Good Emails -sivustolla

  1. Tervetuloa-sähköposti

Jos tilausjärjestelmässäsi on mahdollista liittyä uutiskirjeen tilaajaksi tilauksen vahvistamisen sivulla tai tilaajaksi voi liittyä muilla tavoilla, varmistu, että käytössäsi on automaattinen tervetuloviesti (tai tervetuloviestien sarja). Tervetuloviesti on transaktionaalinen - se vahvistaa onnistuneen liittymisen sähköpostilistalle. Samalla se antaa ensimmäisen sähköpostimarkkinointimahdollisuuden. Ohessa on erinomainen tervetuloviesti Fleur & Beeltä: lämmin tervehdys, kiitosviesti ja jopa 20 % prosentin alennus seuraavasta ostosta. 

Email Marketing, E-commerce, Automated Emails

Fleur & Been sähköposti, esitelty Really Good Emails -sivustolla

  1. Lähetysilmoitus

Lähetysilmoituksia pidetään yleisesti transaktioviesteinä, mutta ne voivat olla myös paljon muuta kuin vain tieto lähetetystä tilauksesta. Lähetysilmoitusten avausprosentti on korkea - ne ovat viestejä, joita asiakkaasi kuumeisesti odottavat. Sen takia muista suunnitella viestisi hyvin, brändää ne huolellisesti ja tee logosi selvästi näkyväksi. Hyvällä sähköpostimarkkinointialustalla saat helposti luotua tyylikkäitä uutiskirjeitä ja sähköposteja. Katso oheista Food52:n sähköpostia: siinä on käytetty erinomaisesti mahdollisuutta luoda liidejä “suosittele kaverille” -ominaisuudella. Samalla sekä suosittelija että kaveri saavat alennuksen.  

Email Marketing, Email Campaign, Lead Conversion

Food52:n lähetysilmoitus, esitelty Really Good Emails -sivustolla

  1. Muistutus unohdetusta ostoskorista

Valitettavasti kaikki shoppailijat eivät viimeistele tilaustaan. SIksi verkkokaupallasi täytyy olla automatisoitu muistutus (tai sarja muistutusviestejä) unohdetusta ostoskorista. On olemassa paljon käteviä tekniikoita siihen, miten voidaan minimoida unohdettujen ostoskorien vaikutus ja siten minimoida menetetyt tulot. Lue esimerkiksi nämä artikkelit:  https://smaily.com/abandoned-cart-emails/ ja segmentation ideas with great examples.

Ohessa on Bonobosin käyttämä kiinnostava esimerkki unohdetun ostoskorin muistutuksesta. Kun tunnet yleisösi ja tiedät, mistä he pitävät ja mistä eivät, voit käyttää tietoa hyödyksesi sähköposteissa, niiden kuvamaailmassa ja sisällössä. Muista, että oheisen sähköpostin kieli ei välttämättä sovi kaikille toimialoille tai asiakassegmentteihin. Se on kuitenkin hyvä esimerkki viestistä, jossa välittyy brändin oma ääni sekä asiakkaan kannustaminen ostoksen tekemiseen. 

Email Marketing, Lead Conversion, Ecommerce, Email Campaigns

Bonobosin muistutussähköposti unohdetusta ostoskorista, esitelty Really Good Emails -sivustolla 

  1. Seurantaviesti ja palautepyyntö ostoksen jälkeen 

Verkkokauppasi pitäisi lähettää automaattisesti sähköposteja ostoksen teon jälkeen. Pidä asiakkaisiisi yhteyttä ja näytä, että välität heistä myös myöhemmin. Käytä myös hyödyksesi mahdollisuutta kysyä palautetta. Ohessa on erinomainen esimerkki, miten Massdrop pyytää arvioimaan tuotteen. Tyylikkäässä, selkeälinjaisessa viestissä on näkyvästi esillä mahdollisuus antaa arvio ostetusta tuotteesta. 

Email Marketing, E-commerce, Lead Conversion

Massdropin sähköposti, esitelty Really Good Emails -sivustolla.

  1. Suosittele ystävälle -sähköposti 

Suosittele ystävälle -viesti on sähköposti, joka ehdottomasti kannattaa automatisoida verkkokauppasi osaksi. Se on erinomainen tapa luoda uusia liidejä ja saada niistä uusia asiakkaita. Usein jokin houkutin, kuten alennus tai ilmainen lahja, toimii tehokkaimmin useiden suositusten saamiseksi. Tässä Postablen erinomainen esimerkki (jossa animoitu kuva auttaa kiinnittämään huomion): 

Email Marketing, Email Campaign, Marketing Campaign, Lead Conversion

Postablen sähköposti, esitelty Really Good Emails -sivustolla.

  1. Takaisinkutsumissähköposti

Verkkokauppasi automatisointiin tulisivat kuulua myös sähköpostit, jotka kutsuvat asiakkaitasi takaisin. Rakenna asiakkaan ostohistoriaan perustuva työnkulku, joka lähettää asiakkaallesi sähköpostiviestin, jos hän ei ole ostanut mitään esimerkiksi puoleen vuoteen. Smailyn avulla on mahdollista luoda automatisoituja työnkulkuja, joihin voi lisätä rajoittamattoman määrän eri askelia. Se tarkoittaa, että voit luoda työnkuluistasi niin yksityiskohtaisia kuin haluat. Ohessa inspiraatioksi Skillsharen sähköposti. Se on huolellisesti suunniteltu “meillä on ikävä sinua” -viesti, joka sisältää tarjouksen. 

Email Marketing, Marketing Campaign, Lead Conversion

Skillsharen sähköposti, esitelty Really Good Emails -sivustolla.

  1. Syntymäpäiväviesti

Jos tietokannassasi on myös asiakkaittesi tai heidän perheenjäsentensä syntymäpäivät, huolehdi, että muistat onnitella heitä. Monet asiakkaat olettavat tulevansa huomioiduksi syntymäpäivänään, joten käytä hyväksi mahdollisuutta houkutella heidät takaisin verkkokauppaasi luomalla automatisoituja sähköpostiviestejä. Ohessa BarkBoxin hieno esimerkki, joka juhlistaa asiakkaan lemmikin syntymäpäivää. Erinomainen näyte sähköpostin kohdentamisesta! 

Email Marketing, Lead Conversion, Marketing Campaign, Automated Emails

BarkBoxin sähköposti, esitelty Really Good Emails -sivustolla.

  1. Mainosta sosiaalisen median kanaviasi 

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä: luo automatisoituja sähköpostiviestejä, joilla kutsut asiakkaita ja prospekteja seuraamaan sosiaalisen median kanaviasi. Mitä enemmän sinulla on kanavia kosketuspintana asiakkaisiisi, sitä parempi liiketoiminnallesi! Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit todellakin kasvattaa yleisöäsi eri alustoilla. 

Mieti automatisoinnin parametrit: haluatko esimerkiksi keskittyä vain sitoutuneisiin asiakkaisiin vaiko vasta ensikertalaisiin asiakkaisiin? Ajoitus on tärkeää: kuinka kauan haluat odottaa esimerkiksi ensimmäisen ostoksen jälkeen, kunnes kutsut heitä some-kanaviesi seuraajaksi?




MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)