Kolumni

80 prosenttia ostetusta kehitystekemisestä jää pöytälaatikkoon, ja se on viidakon laki, joka kannattaa hyväksyä

17.1.2022 7:35
Ulla Jones
Ostaminen on taitolaji, jossa nämä viisi konkreettista vinkkiä auttavat onnistumaan, kirjoittaa Ulla Jones.

Yrityksen sisällä ei kannata asuttaa kaikkea sitä asiantuntemusta, mitä vuoden aikana tarvitaan. Asiantuntemuksen ostaminen on taitolaji. Ennen kuin kirmaat tekemään tilauksia, ostamaan projekteja ja täyttämään kalenteria loppuvuodelle, lue nämä viisi vinkkiä.

Vinkkien avulla saat kovalla vaivalla neuvottelemasi budjetin tuottamaan tulosta ja poikimaan uusia hankkeita. Samalla hallinnoit odotuksia ja vältyt syyttelyltä ja mielipahalta.

1. Osta yrityksen tarpeeseen, älä omaasi.

Pidä huolta, että olet tietoinen valinnoistasi ja siitä, miksi haluat käyttää kumppania. Osta kompetenssia, näkemystä, sparrausta ja haastajaa. Älä käytä projektia tyydyttämään muutoshaluasi tai kaipuutasi kuulua luovaan yhteisöön tai seurataksesi hypeä. Panosta sellaiseen osaamiseen, jota projekteissa todella tarvitaan. Palkitse kumppanit, jotka ajattelevat yrityksesi parasta.

2. Tavoittele vaikuttavuutta, saat vakuuttavuutta.

Mieti ja tiedä, mitä isoja mittareita tänä vuonna haluat liikuttaa. Keskity ohjauksessa ja määrittelyssä näiden osa-alueiden varmistamiseen. Ole valmis panostamaan aikaasi tekemiseen ja osta mahdollisuuksien mukaan palasina[IK1] . Ohjaa kokonaisuutta ja yhdistä eri toimistojen kykyjä mahdollisimman näkemyksellisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

3. Sitoutuminen varmistaa etenemisen.

Varmista, että ostetulle projektille on sisäisesti jatkaja. Mitään sellaista, mihin yrityksessä ei ole priorisoitu omia resursseja, ei kannata viedä yhtään pidemmälle. Samalla löydät alan sisäiset asiantuntijat organisaatiostasi ja voit osallistaa heitä jo suunnitteluvaiheessa. Sisäiset syväosaajat auttavat varmistamaan, että ostat aitoa tarvetta vasten ja oikeita asioita.

4. Anna asiakasarvolle paikka pöydässä.

Huolehdi, että asiakasarvo painaa valinnoissa tasavahvasti liiketoiminta-arvon ja toteutettavuuden kanssa. Etsi tasapaino tähän pyhään kolminaisuuteen, sillä lukujen kautta voidaan osoittaa, että ilman asiakasarvoa ei yrityksellä ole maksavia asiakkaita.

5. Muista ja hyväksy 80/20-sääntö.

Hyväksy, että 80 prosenttia ostetusta kehitystekemisestä jää pöytälaatikkoon. Sopikaa jo vuoden alussa, ettei se ole kenenkään vika. Osta silti, koska ilman uusien suuntien kartoitusta sekä kokeiluja ja unelmointia mikään visio ei etene tai konkretisoidu. Ei ole häpeä tai epäonnistuminen, jos kaikki ideat eivät saavuta päivänvaloa. Se on uudistamisessa viidakon laki.

Asiakaskokemuksen rakentaminen on muutakin kuin mittarien tuijottamista. Se on tekoja, uskallusta ja suunnan näyttämistä. Palvelumuotoilun moniosaaja ja ikuinen optimisti Ulla Jones analysoi kolumneissaan asiakaskokemuksen kehittämistä ja vaahtoaa joskus muutoksen hitaudesta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)