Näkökulma

100 000 näyttöä LinkedIn-postaukselle on saavutettavissa – mutta älä erehdy pitämään lukuja statusarvona

LinkedIn-postauksen suuri näyttömäärä ei takaa lantin lanttia taskuusi, jos yleisö ei ole oikea jakamallesi viestille, muistuttaa Tom Laine.
Kuva:
100 000 näyttöä LinkedIn-postaukselle on saavutettavissa – mutta älä erehdy pitämään lukuja statusarvona

Paljonko näkyvyyttä LinkedIn-päivityksesi saavat keskimäärin? Jäävätkö näyttökerrat kymmeniin, satoihin vai tuhansiin? Mikä on ennätyksesi: oletko päässyt yli 10 000:n tai jopa 100 000 näytön?

LinkedIn-postauksesi voi saada jopa yli 100 000 näyttöä, jos hyvin käy. Suosituin suomenkielinen postaus on kerännyt reilusti yli 300 000 näyttöä. Ne ovat orgaanisesti tulleita näyttökertoja, eivät rahalla buustattuja.

Miksi jotkut saavat paljon huomiota osakseen ja toiset jäävät aivan marginaalisiin lukuihin?

Saatat jo tietää, että LinkedIn-päivityksiä voi optimoida. Voit siis vaikuttaa hyvin suoraviivaisesti oman postauksesi saamaan huomioon ottamalla haltuun LinkedIn-optimoinnin kikat, joihin kuuluu muun muassa monen syvimpään helvettiin toivottama linkin laittaminen kommenttikenttään. Se on edelleen relevantti seikka ottaa huomioon, vaikka toisin huhutaan.

LinkedIn-päivityksien optimointia voi opiskella ja harjoitella. Ensinnäkin voidaan miettiä teknistä sisältöä: kannattaako käyttää kuvia, videoita, linkkejä vai pelkkää tekstiä? Esimerkiksi hashtagien, emojien ja visuaalisuuden käyttö ei suoraan vaikuta näkyvyyteen, mutta välillisesti kyllä. Onneksi se on helposti kenen tahansa opeteltavissa.

LinkedIn-päivityksien optimointia voi opiskella ja harjoitella.

Voit myös optimoida julkaisuajankohdan ja rakentaa kaverien tai kollegoiden kanssa "haippirinkejä" buustaamaan postauksesi uusiin sfääreihin. LinkedIniä käytetään aktiivisimmin keskellä viikkoa ja työpäivän aikana, jolloin lukukertoja ja reagointejakin kertyy nopeimmin. Kannattaa tosin muistaa, että silloin myös kilpailu huomiosta on suurinta.

Paraskaan tekninen postaus ei kuitenkaan saavuta erityisen merkittäviä lukuja, jos aihe ei kiinnosta. Jos aihe on hyvä ja näkemyksellinen, mutta postauksesi ei siltikään saavuta näkyvyyttä, ehkä henkilöbrändisi on heikko. Toisin sanoen ehkä sinulla ei ole sellaista tunnustettua statusta, että sanomasi saisi erityisen painoarvon.

Ja jos olet tehnyt hiljattain suunnanmuutoksen urallasi tai puhut muuten vain jostain verkostollesi täysin oudosta ja uudesta asiasta, ehkä kohdeyleisö ei ole oikea. Sanomasi ei ehkä kiinnosta heitä.

Oletetaan kuitenkin, että olet onnistunut optimoimaan postauksesi teknisesti, julkaissut otollisena ajankohtana, saanut ihmiset reagoimaan runsain määrin ja päivityksesi saavuttaa hirmuisia näyttökertoja. Mitä sitten?

Teitkö päivityksen, jossa kysyit ihmisiltä heidän tottumuksiaan aamukahvin juonnista? Kysyitkö heidän erikoisinta lomakokemustaan? Kerroitko sydäntä riipaisevan tarinan edesmenneestä mummostasi tai lemmikistäsi?

Voi olla, että yleisösi tunsi suurta sympatiaa sinua kohtaan, samaistui huonoon asiakaskokemukseen tai halusi auttaa ystävää hädässä, mutta mitä merkitystä sinulle on sillä, että sait kymmenen- tai satatuhatta näyttökertaa? Tällaisilla päivityksillä ei ole mitään vaikutusta siihen, että saisit uusia asiakkaita, työllistyisit nopeammin tai edustamasi organisaatio saisi enemmän tai parempia työnhakijoita.

Pelkät numerot eivät saa olla itsetarkoitus. Monelle luvuilla tuntuu olevan jonkinlainen statusarvo. Vaikka opetan ihmisiä teknisten hienouksien hyödyntämiseen ja muun muassa sisällön, profiilien ja mainonnan optimointiin, eivät näyttökerrat useinkaan kerro mitään siitä, kuinka suuri merkitys jakamallasi sisällöllä ihan oikeasti on.

Pienikin määrä näyttökertoja ja reagointeja juuri omalta kohderyhmältäsi voi tuoda paljon kauppaa. Ja toisaalta suuretkaan näyttömäärät eivät takaa lantin lanttia taskuusi, jos yleisö ei ole oikea jakamallesi viestille.

Kun tavoittelet tiettyjä näyttökertoja, muista aina, että tekemisen ROIn eli panos-tuotto-suhteen pitää olla kohdallaan. Niin voit perustella itsellesi tai pomollesi sen, miksi sinun kannattaa viettää aikaasi LinkedInissä. On tärkeää mitata tekemistäsi, mutta mieti tarkkaan, mittaatko oikeita asioita.

Tom Laine on viettänyt LinkedInissä 17 vuotta, eikä suotta. Hän kirjoittaa kolumneissaan LinkedInistä ja sen vierestä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa