Kuvaaja:
Mainos

Venuun data kertoo: yritystapahtumat ovat nyt aiempaa pienempiä, mutta pikkujoulut ovat poikkeus trendiin

21.8.2023 11:55
MarkkinointiUutiset
Tapahtumatilojen ja -palveluiden kysyntä on ollut ennätyksellisen suurta kuluneen vuoden aikana, mutta trendinä on aiempaa pienemmät tapahtumat.

MAINOS: Venuu

Vuoden 2023 alkupuoliskolla tapahtumapalveluiden markkinapaikka Venuusta on haettu tapahtumatiloja 23% enemmän kuin vuosi sitten. Tunnelmat ovat odottavat myös tulevan vuoden suhteen, sillä Venuun kyselytutkimukseen vastanneista jopa 90% kertoo aikovansa järjestää juhlat tai tapahtuman seuraavan vuoden aikana.

Tapahtumien tyypeissä ja erityisesti koossa on ollut huomattavaa muutosta verrattuna aiempaan. Yritykset järjestävät nyt pienempiä tapahtumia, kuten tiimi-iltoja ja tyky-päiviä. Suuria kutsuvierastilaisuuksia, lanseerauksia ja seminaareja puolestaan järjestetään vähemmän. Tätä voi selittää moni asia: sen lisäksi, että monessa yrityksessä saattaa tänä vuonna olla käytössä aiempaa vähemmän budjettia, voidaan pienemmälle ryhmälle järjestää myös entistä paremmin kohdistettuja tilaisuuksia.

Pikkujoulut ovat spektaakkeli, joka saa maksaa.

Poikkeuksena pienempien tapahtumien trendiin ovat yritysten pikkujoulut, joiden koko on kasvanut huomattavasti. Tänä vuonna juhlitaan isolla porukalla ja pikkujouluja varten on varattu entistä enemmän suuria, yli 250 paikkaisia tapahtumatiloja. Etäpikkujouluja ei enää pahemmin kysytä, vaikka muita tapahtumia järjestetään edelleen myös etänä tai hybridisti.

Suurimmat pikkujoulut varataan jo vuotta aiemmin, mutta valtaosa pikkujoulukauden varauksista tehdään elo-syyskuun aikana. Isot pikkujouluspektaakkelit luonnollisesti vaativat huomattavaa budjettia, mutta tämä ei näytä kysyntää hidastavan.

Turvallisemman tilan periaatteiden mukaisesti myös yritystapahtumissa halutaan varmistaa, että jokaisella on hyvä olla.

Suomessa ja maailmalla kiinnostusta herättää entistä enemmän myös vastuullisuuden eri teemat kuten esteettömyys ja henkinen turvallisuus. Käytännössä halutaan siis varmistaa, että kaikki viihtyvät aidosti ja voivat ylipäätään osallistua tapahtumaan. Moni yhdistys, järjestö ja massatapahtuma edellyttää osallistujilta turvallisemman tilan periaatteiden noudattamista, ja entistä useammin myös yritykset pyrkivät luomaan turvallisen tilan omiin tapahtumiinsa. Yritysten halu vaikuttaa näkyy myös tapahtumien yksityiskohdissa, kuten vastuullisissa tarjoiluvalinnoissa ja panostuksessa alkoholittomiin vaihtoehtoihin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)