Mainos

Varmista brändin rooli liiketoiminnan kasvun moottorina – kolme tärkeintä vaadetta strategiselle brändijohtamiselle

29.4.2024 9:56
MarkkinointiUutiset
Menestyvä brändi on paljon enemmän kuin viestinnällinen voimavara. Kaupallisesti johdettu brändi kirittää myynnin kasvua ja luo arvoa kaikille sidosryhmille asiakkaista työntekijöihin ja osakkeenomistajiin. Kun brändillä on vahva ja aidosti strateginen rooli liiketoiminnan ytimessä se viitoittaa tien erottuvan markkinaposition rakentamiselle, tulevan kaupallisen fokuksen lujittamiselle ja haluttua asiakas- ja työntekijäkokemusta rakentavan kulttuurin vahvistamiselle.

MAINOS: Knowit

Kolme tärkeintä vaadetta strategiselle brändijohtamiselle:

  1. Kaupallinen fokus. Strateginen brändin rakentaminen edellyttää tiivistä yhteispeliä kaikkien kaupallisten funktioiden kesken – priorisointia ja toimenpiteiden suunnittelua tulee ohjata yhdessä liiketoimintastrategiasta lähtien kohti kaikkia asiakaskokemuksen ulottuvuuksia innovaatioista myyntiin ja viestintään sekä asiakaspalveluun.

Vain 37 % markkinointijohtajista* kertoo integroineensa tiiminsä ja tätä kautta myös tavoitteensa vahvemmin eri organisaation osiin - mikä on tilanne teidän organisaatiossanne?

  1. Yhteiset mitattavat tavoitteet. Yhteisen ambition ja suunnittelun ohjaaminen edellyttää yhteisiä tavoitteita. Kun brändiä johdetaan jaettujen, selkeästi mitattavien kaupallisten tavoitteiden kautta, kasvaa sen kyky sitouttaa ja motivoida läpi organisaation. Kun kaikki brändin ympärillä tehtävät aktiviteetit voidaan perustella faktapohjaisesti, luodaan tarvittavaa läpinäkyvyyttä sekä selkeät, perustellut raamit myös luovuudelle.

  2. Asiakas aina keskiössä. Brändin todellinen menestys rakentuu sille, kuinka hyvin se pystyy tuottamaan ainutlaatuista arvoa asiakkailleen. Asiakaskeskeisyys ei ole ohimenevä trendi, vaan välttämättömyys kaupallisesti menestyksekkäille brändeille. Tämä vaatii syvää ymmärrystä asiakkaiden tarpeista ja odotuksista sekä kykyä tarjota heille merkityksellisiä kokemuksia, tänään ja tulevaisuudessa. Brändin on oltava jatkuvasti valmis sopeutumaan muuttuviin asiakastarpeisiin ja tarjoamaan ratkaisuja, jotka tuovat lisäarvoa. 

Aidosti asiakaskeskeiset yritykset ovat 60 % kannattavampia** kuin ne kilpailijat, joilla asiakaskeskeisyys ei ole strategisesti johdettua ja brändin ytimeen kristallisoitua. 

Mahdollista menestys – brändinarvon kaupallinen hyödyntäminen

  • Päivitä kaupallinen osaaminen. Osaamisen tulee ulottua perinteisten brändi- ja markkinointirajojen yli muun muassa muutosjohtamiseen sekä datavetoiseen päätöksentekoon. 
  • Innosta konkreettisilla tuloksilla. Kyky osoittaa jokaisen toimenpiteen liiketoiminnallinen arvo koko organisaatiolle sitouttaa kaikki yhteiselle muutosmatkalle.
  • Selkiytä ESG-agenda. Kirkasta ja kommunikoi ESG-agenda, joka on sidoksissa kaupalliseen strategiaan ja vahvistaa haluttua markkinapositiota brändille.
  • Luovuuden mahdollisuudet läpi liiketoiminnan. Luovaa ajattelua ei tulisi rajoittaa sen perinteisiin rooleihin kuten mainontaan tai luovaan kirjoittamiseen. Luovuus tulee tuoda keskeiseksi mahdollistajaksi ja ajuriksi kilpailuetua luovalle strategialle, innovaatiolle ja brändin rakentamiselle läpi organisaation.

Muutoksen jatkuvuus on ainoa asia, josta voimme olla varmoja. Epävarma ympäristö ja brändeihin kohdistuva paine tuleekin nähdä mahdollisuutena kehittää organisaatiota kaupallisesti kohti vahvempaa kasvua. Kun tavoiteltava markkinapositio on selkeä ja strategisesti perusteltu, on muutoksen suunnan ja vaikutusten tarkastelu selkeää. 

Haluatko kuulla lisää? Knowit Insight on kokenut liikkeenjohdon konsultointikumppanisi, jolta löytyy laaja-alaista osaamista muun muassa strategian ja liiketoiminnan muutoksen, kestävän kehityksen, kaupallisen kehittämisen ja operatiivinen tehostamisen sekä brändin ja markkinoinnin parista. Toimimme paikallisesti 15 toimistossa Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa yli 500 konsultin voimin. 

LUE LISÄÄ

Lähteet

*https://prophet.com/2023/12/2024-cmo-trends/

** https://www.deloittedigital.com/mt/en/insights/perspective/Personalising-The-Customer-Experience.html 

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)