Mainos

Unohda funktiokeskeisyys, uskalla herättää ja mitata tunteita - markkinoinnin ammattilaiset vinkkaavat parhaat erottautumistekijät brändeille

Kuinka erityisesti brändimarkkinoinnissa tulisi siirtyä funktiokeskeisyydestä tunnereaktioiden herättämiseen? MarkkinointiMiks-sarjan 3. jaksossa Laura Olin (ZOAN), Mika Hyötyläinen (Neste) ja Johanna Jäkälä (VR) vastaavat MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenten lähettämiin kysymyksiin brändiin liittyen.
Kuva:
Unohda funktiokeskeisyys, uskalla herättää ja mitata tunteita - markkinoinnin ammattilaiset vinkkaavat parhaat erottautumistekijät brändeille

“Miks kaikkien brändit on jotenkin samankaltaisia ja viestikulmat samanlaisia? Miten oman brändin saa erottumaan?” kysymys sai ymmärtävän vastaanoton markkinoinnin ammattilaisilta: samantuntuisuutta on tunnistettavasti olemassa. Kuinka erottautua massasta?

“Se missä me suomalaiset brändit ja yritykset voimme olla uskaliaampia, on tunteiden tuominen mukaan tekemiseen. Kuinka paljon uskallamme herättää tunteita?”, lähtee Johanna Jäkälä, VR:n Chief Commercial Officer haastamaan. “Olemme tunnetusti kansana hyvin funktiokeskeisiä, ja mittaamme asioita hyvin järkiperäisesti. Pohdimme olemmeko laadukkaita, luotettavia ja rehellisiä. Tulisi mitata myös tunteita”, pohtii Jäkälä vastausta brändien samankaltaisuuden syynä ja mahdollisuutena erottautua.

Mika Hyötyläinen, Nesteen markkinointijohtaja tunnistaa Jäkälän ajatuksen omasta arjestaan. “Aloin heti miettimään omia briiffejä, niin kyllä niissä ensin on usein esillä jokin uusi tuoteominaisuus. Ollaan tosi funktiokeskeisiä kyllä. Sen sijaan pitäisi lähteä juuri siitä, mitä hyvin nostit esille: eli mikä tunnereaktio halutaan herättää. Tämä oli hyvä näkökulma!” Hyötyläinen reflektoi.

Kun mitataan tarkemmin millaisia tunnetiloja brändeihin liittyy saadaan markkinoinnin ammattilaisille työkaluja, joilla voidaan vahvistaa omien asiakkaiden tunnesidettä brändiin. “Markkinoijan unelmahan on, että tunneside omaan brändiin on asiakkailla vahva ja positiiivinen, ja se ajaa preferenssiä”, Jäkälä jatkaa.

Yleensä mielikuvia rakennetaan tekojen kautta, ja tunteiden herättämisen ollessa tavoitteena tulee miettiä, uskalletaanko tehdä ja kokeilla uutta. Jotain, joka haastaa myös omaa totuttua tekemistä. “Jos aina pyöritään tuttujen ja turvallisten kumppaneiden kanssa ei välttämättä tule uusia ideoita.” Laura Olin, ZOANin Chief Operating Officer miettii tunteiden herättämisen ja erottautumisen näkökulmaa.

ekevätkö MarkkinointiMiks panelistit Jäkälä, Hyötyläinen ja Olin omasta mielestään tiimiensä kanssa rohkeaa markkinointia? Mitä mieltä he ovat väitteestä, että kaikkien brändit tuntuvat samankaltaisilta? Millaisia vinkkejä he antavat brändin erottautumiseen? Entä kuinka panelistien mielestä tulee suhtautua siihen, että koko organisaatiolla on aina sanansa sanottavana markkinoinnin työstä? Katso MarkkinointiMiks -videosarjan 3. osa!

MarkkinointiMiks on MarkkinointiKollektiivin tuottama asiapitoinen, mutta pilkettä silmäkulmassa sisältävä videosarja, joka etsii vastauksia markkinoijia askarruttaneisiin kysymyksiin. MarkkinointiMiks-sarjassa on viisi jaksoa. Mikä jakso auttaisi sinua?

MarkkinointiMiks - koska markkinoijan kyselyikä on nyt ja aina.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa