Mainos

Ulkoasu sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnissa - kuinka hyödyntää typografiaa?

25.4.2022 11:24
MarkkinointiUutiset
Typografia on kirjoitetun tekstin ulkoasun taidetta: typografian keinoin määrittelet, miten asettelet kirjoitetun tekstin sekä päätät tekstin tyylin ja koon. Kun markkinointi on yhä enemmän digitaalista, typografiasta on tullut erittäin tärkeä työkalu sekä online- että offline-kanavissa.‍Tutustutaan siis tällä kertaa typografiaan markkinointiviesteissä. Ehkäpä typografia on jotakin, johon sinun tulisi jatkossa kiinnittää huomiota?

MAINOS: Smaily

Typografia on kirjoitetun tekstin ulkoasun taidetta: typografian keinoin määrittelet, miten asettelet kirjoitetun tekstin sekä päätät tekstin tyylin ja koon. Kun markkinointi on yhä enemmän digitaalista, typografiasta on tullut erittäin tärkeä työkalu sekä online- että offline-kanavissa.

Tutustutaan siis tällä kertaa typografiaan markkinointiviesteissä. Ehkäpä typografia on jotakin, johon sinun tulisi jatkossa kiinnittää huomiota?

Typografian psykologiaa

Tutkijat ovat selvittäneet typografian, kuluttajan muistin ja brändikäsitysten välisiä yhteyksiä. 

Jos aihe kiinnostaa enemmän, lue, miten M. S. McCarthy ja D. L. Mothersbaugh ovat analysoineet typografian vaikutusta mainontaan pohjautuvassa suostuttelussa. T. L. Childers ja J. Jass puolestaan ovat tutkineet kirjasintyyppien eli fonttien merkitysopillisia mielleyhtymiä.

Yhä useammat yritykset ovat lisänneet sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnin markkinointikeinojen valikomaansa. Siksi ei ole yllätys, että sähköpostimarkkinoijat joutuvat jatkuvasti kilpailemaan ihmisten huomiosta. Markkinoijien on löydettävä tapoja erottua, herättää huomiota ja saavuttaa haluttu sitoutuminen. Siksi tutustumme nyt tarkemmin, miten typografisilla keinoilla voidaan luoda parempia ja kiinnostavampia markkinointisähköposteja  ja -uutiskirjeitä

Kirjasintyypit eli fontit sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnissa

Nykyisin on käytössä lukematon määrä erilaisia kirjasintyyppejä eli fontteja. Ja kyllä, myös sähköposteja ja uutiskirjeitä luodessa voi käyttää erilaisia fontteja. Mutta onko aiheessa jokin koira haudattuna? Taitava sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoija ymmärtää, että kuten kaikessa markkinoinnissa, myös fonttien valinnassa tulee olla tarkkana. 

Kun on kyse fonteista sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnissa, on ymmärrettävä verkkofontin (web font) ja verkkoturvallisen (web-safe font) fontin ero. 

Verkkofontit 

Verkkomarkkinoinnin käyttöön on paljon mieleenjääviä ja erottuvia fontteja. Ne hankitaan tavallisesti Google Fontsin tai My Fontsin kaltaisista portaaleista. Nämä mukautetut verkkofontit vaativat kuitenkin asianmukaisen lisenssin, mistä voi aiheutua lisäkustannuksia.

Vaikka kirjoittaisit sähköpostisi ja uutiskirjeesi mukautetuilla verkkofonteilla, useimmissa tapauksissa viestisi vastaanottajat näkevät silti viestin jollakin niistä fonteista, joka on tarjolla heidän käyttämässään sähköpostipalveluntarjoajassa. Eli vaikka mukautetun fontin käyttäminen voi tuntua houkuttelevalta, mutta on silti varmempi valinta käyttää fontteja, jotka ovat yhteensopivia Outlookin, Gmailin ja muiden suosittujen sähköpostipalveluntarjoajien käyttämien fonttien kanssa.

Ajattele siten, että sähköposteissa verkkofontit ovat kiva lisä, mutta välttämättömyys ne eivät ole. Verkkofontit voivat vahvistaa sähköpostin sanomaa ja kuvata brändin ilmettä paremmin kuin verkkoturvalliset fontit (joista lisää seuraavassa kappaleessa). 

Litmus on koonnut erinomaisen taulukon siitä, miten eri sähköpostipalveluntarjoajat tukevat eri verkkofontteja. Jos kuitenkin haluat käyttää jotakin mukautettua fonttia, mieti tarkkaan varavaihtoehdot ja testaa, testaa ja testaa!

Verkkoturvalliset fontit

Verkkoturvalliset fontit näyttävät yleensä samalta sekä luomassasi sähköpostissa/uutiskirjeessä että silloin, kun vastaanottaja avaa viestisi omassa sähköpostilaatikossaan. Verkkoturvalliset fontit ovat saatavilla lähes kaikilla laitteilla ja sähköpostipalveluntarjoajilla. Verkkoturvallisia fontteja ovat esimerkiksi hyvin tunnetut Times New Roman, Georgia, Arial, Helvetica ja Verdana. 

Näitä fontteja pidetään myös sähköpostiturvallisina fontteina. Se tarkoittaa, että jos käytät viestissäsi jotakin mukautettua verkkofonttia, vastaanottajalle se näkyy hänen sähköpostiohjelmansa oletusfonttina. Esimerkiksi Gmailissa oletusfontti on Arial ja Apple Mailissa Helvetica. 

Vaikka verkkoturvallisia fontteja pidetään turvallisina käyttää, ne eivät välttämättä ole toimivin valinta sähköposteihin. Jotkut fontit eivät vain näytä hyvältä. Fontti voi olla hankalasti luettava ja viestin hyvä sisältö voi mennä hukkaan. (Sama pätee myös mukautettuihin verkkofontteihin!) 

Mitä huomioda fontin valinnassa?

Kun valitset fonttia, mieti omaa brändiäsi, ajattele tilaajiasi ja fontin luettavuutta. Eri

brändit käyttävät erilaisia fontteja. Jos käytät sähköposteissasi verkkoturvallisia

fontteja, yritä löytää niistä se, mikä muistuttaa eniten brändisi fonttia. Kun samat fontit toistuvat yhtenäisesti viestistä toiseen, viestiesi ulkoasu ja tunne on asiakkaalle aina tunnistettava. Näin asiakkaalle rakentuu vähitellen mielikuva brändistäsi.  

Mieti myös, mistä lukijasi pitävät ja millaisia he ovat. Fonttivalintaasi voi vaikuttaa esimerkiksi kohdeyleisösi ikä. 

Pidä lisäksi mielessä, että sähköposteja ja uutiskirjeitä avataan erilaisilla laitteilla pöytäkoneista pieniin mobiililaitteisiin. Pysyykö valitsemasi fontti luettavana kaikilla laitteilla? Onko lukijan helppo silmäillä teksti läpi? Sähköpostifonttien tulee olla helposti luettavia ja toimia kaikenlaisilla laitteilla ja sähköpostipalveluntarjoajilla. 

Fontin valinta on vasta alkua - muista myös muut tehokeinot

On selvää, että sähköpostissa tai uutiskirjeessä teksti on tärkeää. Joissakin sähköpostiohjelmissa kuvat ovat oletuksena pois päältä, joten pelkän tekstin täytyy pystyä sitouttamaan lukija. Markkinointiviestiesi hyvin suunniteltu typografia houkuttelee vastaanottajaa avaamaan viestin kuvat tai klikkaamaan toimintakehote-painiketta (call-to-action). 

Vaikka käyttäisit verkkoturvallista fonttia, se ei tarkoita, etteikö sähköpostisi voisi erottua joukosta.

Voit hyödyntää monia eri keinoja, kuten: 

  • fontin väri
  • fontin koko
  • fontin paksuus
  • kursivointi
  • alleviivaus
  • suuraakkoset
  • tyhjän tilan käyttö kirjasinten ympärillä
  • rivin korkeus
  • kirjainväli

Voit esimerkiksi säätää rivien korkeutta tai kirjainten väliä. Yritä löytää lukijakunnallesi sopiva fontin koko. Kokeile isoja kirjaimia, alleviivauksia tai lihavoituja avainsanoja. Etsi värejä, jotka vahvistavat viestisi sanomaa. Testaa, niin opit, mikä toimii yleisöllesi parhaiten. Muista erilaisten lukijoiden tarpeet: huolehdi, että viestisi huomioi saavutettavuusvaatimukset ja että sen värikontrastit ovat hyvät. 

Älä aliarvioi typografiaa sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnissa

Vaikka markkinoijat eivät aina huomioi typografiaa, on tekstisi visuaalinen ilme yhtä tärkeää kuin viestisi sisältämät kuvat. Joissakin tapauksissa tekstin typografia on vielä kuviakin tärkeämpää.

Kun valitset sähköpostin fontteja, huomioi lukijakuntasi mieltymykset. Muista vastaanottajien ikärakenne, mutta yritä myös pysyä uskollisena brändisi tyylille. Mikä tärkeintä, varmista, että tekstisi on helppolukuista. Käytä typografian voimaa: kokeile erilaisia fontteja ja fonttikokoja, värejä ja rivien korkeuksia. 

Typografia on taidetta ja taide voi olla subjektiivista! Muista siis testata sähköpostisi ja uutiskirjeesi eri laitteilla ja eri kohderyhmillä, jotta saavutat mahdollisimman hyvät tulokset.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)