Unsplash
Ilmiöt

Tutkimus kuluttajista: Hinta ja laatu tärkeimmät tekijät ostopäätöstä tehdessä

11.10.2022 13:05
Toni Rajamäki
Nuorille aikuisille brändi on tärkeämpi tekijä kuin vanhemmille ikäluokille, kertoo MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tekemä tutkimus.

MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tekemä tutkimus paljastaa, mitkä ovat suomalaisille kuluttajille tärkeimpiä tekijöitä ostopäätöstä tehdessä.

Suomalaisten mielestä selvästi tärkeimmät tekijät ovat hinta ja laatu. Kummatkin saivat saivat äänen 77 prosentilta vastaajista. Kolmanneksi tärkein tekijä on kotimaisuus (56 prosenttia) ja neljänneksi tärkein ekologisuus (23 prosenttia).

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Miesten ja naisten väliset erot ovat maltillisia, mutta naiset kokevat etenkin kotimaisuuden selvästi tärkempänä kuin miehet.

IROResearchin tekemässä kyselyssä tiedusteltiin myös tuotteen takana olevan yrityksen sosiaalisen vastuullisuuden merkitystä ostopäätökseen. Kaikista vastaajista yhdeksän prosenttia sanoo sosiaalisen vastuun olevan tärkeä tekijä. Eli vaikka brändi ei kuuluisikaan kuluttajan suosikkeihin, brändi voi erottautua edukseen huolehtimalla sosiaalisesta vastuusta.

Tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät:

1. Hinta ja laatu (molemmissa 77 prosenttia)

2. Kotimaisuus (56 prosenttia)

3. Ekologisuus (23 prosenttia)

4. Brändi (10 prosenttia)

5. Yrityksen/brändin sosiaalinen vastuu (9 prosenttia)

Brändin merkitys ja vastuullisuus korostuvat nuorten joukossa

Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset poikkeavat  vanhemmistaan. Hinta, laatu ja kotimaisuus ovat tärkeimmät tekijät nuorillekin, mutta heille brändi ja vastuullisuus ovat  tärkeämpiä tekijöitä kuin vanhemmille.

18–24-vuotiaista vastaajista 32 prosenttia sanoo ekologisuuden olevan tärkeä tekijä, ja 20 prosenttia sanoo samaa brändistä. 35–44-vuotiaista vain 20 prosenttia nimeää ekologisuuden tärkeimpien tekijöiden joukkoon, ja esimerkiksi 55–64-vuotiaissa lukema on vain 12 prosenttia. 35–44-vuotiaista 10 prosenttia pitää brändiä tärkeänä tekijänä, ja yli 54-vuotiaista samaa sanoo vain neljä prosenttia.

Brändi ja vastuullisuus ovat tärkeitä myös 25–34-vuotiaiden joukossa. Heistä 36 prosenttia nostaa ekologisuuden tärkeimpien tekijöiden joukkoon, 18 prosenttia nostaa brändin ja 16 prosenttia sosiaalisen vastuun.

Tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät 18–24-vuotiaissa:

1. Hinta (87 prosenttia)

2. Laatu (78 prosenttia)

3. Kotimaisuus (50 prosenttia)

4. Ekologisuus (32 prosenttia)

5. Brändi (20 prosenttia)

6. Yrityksen/brändin sosiaalinen vastuu (10 prosenttia)

Tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät 25–34-vuotiaissa:

1. Hinta (88 prosenttia)

2. Laatu (82 prosenttia)

3. Kotimaisuus (53 prosenttia)

4. Ekologisuus (36 prosenttia)

5. Brändi (18 prosenttia)

6. Yrityksen/brändin sosiaalinen vastuu (16 prosenttia)

Juttua muokattu 11.10.2022 kello 21.55: Juttua muokattu kauttaaltaan. Brändin merkitys ostopäätökseen on todellisuudessa isompi kuin aiemmin väitettiin.