.jpg)
MAINOS: TikTok
Tukholmassa 19.11.2025 järjestetyssä näyttävässä palkintoseremoniassa TikTok kruunasi pohjoismaisten markkinoiden brändejä ja markkinointitoimistoja, jotka ylittävät luovuuden rajoja, viihdyttävät TikTok-yhteisöä ja saavuttavat erinomaisia liiketoimintatuloksia.
Tämän vuoden voittajakampanjat asettivat uuden mittapuun sille, mitä TikTokissa on mahdollista saavuttaa. Jokainen kampanja erottui kyvyllä luoda yhteys somealustan elinvoimaiseen yhteisöön, älykkäällä TikTok first -mainosratkaisujen käytöllä, rohkealla luovuudella ja someskrollauksen pysäyttävällä sisällöllä.
Tutustu voittajakampanjoihin ja ota opit tekijöiden haastatteluista.
Käytetyt mainosratkaisut: In-Feed Ads, Top Feed Ads, Spark Ads.
Tuomariston perustelu: Yksi brändi teki tänä vuonna näennäisesti mahdottomasta mahdollista – se sai ihmiset innostumaan tehtävästä, jota monet pelkäävät. Brändi kohtasi nuoren yleisönsä TikTokissa huumorin keinoin ja puhui heidän kieltään. Kun mainoksen ohittamisen sijaan ihmiset juhlivat mainosta, ollaan saavutettu jotain erityistä.
Voittajakampanja muutti arkiset tehtävät, kuten kylpyhuoneen siivoamisen, viihteeksi huumorin, trendien ja hyödyllisten vinkkien avulla. Norjalainen Jif-brändi loi aitoa sisältöä, joka tuntui somealustaan kiinteästi kuuluvalta eikä sinne kiillotetulta mainokselta. TopFeed Adsilla saavutettiin välitöntä näkyvyyttä ja In-Feed Adsilla varmistettiin pitkäkestoinen tavoittavuus.
Tulokset: Mainonnan muistaminen +24,6 %, Jifin uuden kylpyhuonevalikoiman tunnettuus +22,3 % ja kategorian kasvu +27,7 %.
"Reaktiot olivat poikkeuksellisia. Käyttäjät ylistivät sisältöä 'kaikkien aikojen markkinointia' -kommenteilla ja kysyivät, kuinka materiaalia voisi jakaa uudelleen. Kampanja tuotti mitattavia tuloksia ja nosti tuotteen laskussa olleita vähittäismyyntilukuja massiivisesti. Se todisti, että TikTok first -ajattelulla voidaan tehdä todellista vaikutusta," kertoo Cecilie Natalie Hammer, Content & Activation Manager, Orkla Home & Personal Care.
"Olemme oppineet, että jos haluat pysäyttää someskrollauksen, sinun on annettava ihmisille jotain, jonka takia pysähtyä. Saa heidät nauramaan, opeta heille jotain hyödyllistä tai inspiroi heitä. Kun yhdistimme nämä oivallukset varhaiseen ja johdonmukaiseen brändäykseen, löysimme voittavan kaavan," jatkaa Hammer.
Jos video ei näy näet sen täältä.
Käytetyt mainosratkaisut: Reach & Frequency, Smart+, In-Feed Ads, Spark Ads, TopView, Carousel Ads, Catalog Ads.
Tuomariston perustelu: Greatest Performance -palkinto kertoo selkeistä kasvutuloksista. Kyse on brändistä, joka ei vain puhu kasvusta, vaan saavuttaa sen väsymättömällä työllä, älykkäillä päätöksillä ja rohkeudella. Yrityksen perustaja kiteyttää: "Emme mukauta toimintaamme TikTokiin, vaan TikTok on kaiken tekemisemme ytimessä."
Yleisö huomasi tämän ja rakastui tuotteisiin – niin paljon, että myynti kasvoi 87 % Ruotsissa ja 272 % Norjassa. Hook rate oli yli 20 % ja ROAS erinomainen.
Kategoriassa, joka rakentuu yleensä mystisyyteen ja täydellisesti kiillotettuun imagoon, ESSNCE valitsi radikaalin läpinäkyvyyden. Yritys vei asiakkaat kulissiensa taakse työskentelemällä mikrosisällönluojien kanssa ja antamalla henkilöstön tulla osaksi identiteettiään. Sitouttavimpia julkaisuja tehostettiin Spark Adseilla ja kommenttiosion dialogin annettiin vaikuttaa luovaan prosessiin.
"Meillä on joka päivä hauskaa kun saamme luoda sisältöä, joka hämärtää rajan mainosten ja tarinankerronnan välillä. Yhteisömme on sisällönluomisemme ytimessä ja toimitamme heille mitä he haluavat: aitoutta, läpinäkyvyyttä ja viihdettä," kertoo ESSNCEn perustaja Jonna Gustafsson.
"Olemme todistaneet, että strategiamme on skaalautuva. Se osoittaa TikTok first -lähestymistavan voiman, joka on sekä luova että kaupallinen. Emme ole menestyksekkäitä yhden kampanjan ansiosta – TikTok on alusta, jolla ESSNCE kukoistaa," Gustafsson jatkaa.
Suurimman opin Gustafsson summaa seuraavasti: "Menestyksemme ei syntynyt yhdestä kampanjasta, vaan pitkäjänteisestä työskentelytavasta. Muut brändit voivat ottaa inspiraatiota aitouden voimasta. Todellisen brändipersoonallisuutesi näyttäminen rakentaa vahvoja yhteisöjä ja uskollisia asiakkaita. Mutta aitoutta ei voi kopioida – jokaisen on löydettävä se, mikä resonoi oman yleisön kanssa."
Jos video ei näy näet sen täältä.
Käytetyt mainosratkaisut: Reach & Frequency, In-Feed Ads, Spark Ads.
Tuomariston perustelu: Kampanja tuotti massiivisia vaikutuksia. Paikallisesti kuuluisaa tuotetta uusille markkinoille lanseeratessa kilpailtiin suuria toimijoita vastaan, joilla on isot markkinointibudjetit. Sen sijaan että olisi yritetty käyttää enemmän rahaa kuin kilpailijat, ajateltiin älykkäämmin. Syntyi ääniaktivoitu peli, joka sijoittui globaalisti TikTok-efektien kärkeen.
Faxe Kondin ääniaktivoitu peli hyödynsi terävää kulttuurista oivallusta – norjalaisten vaikeuksia ymmärtää tanskaa – ja muutti sen leikkisäksi haasteeksi. Sisältö tuli feedeihin orgaanisesti, käyttäjät jakoivat sitä ja näkyvyyttä skaalattiin Spark Adseilla.
Haaste levisi viraalisti yli 4,5 miljoonalla katselulla, ja katseluluvut muuttuivat todelliseksi brändivaikutukseksi: brändiajurit kasvoivat +27 % 18–29-vuotiaiden ikäryhmässä.
"Lähes ilman budjettia, ilman hyllytilaa ja ilman tunnettuutta meidän oli ajateltava eri tavalla. Ääniaktivoitu peli oli tapamme muuttaa kulttuurinen oivallus hauskaksi kokemukseksi, joka tuntui alustalle luontevalta. Yhdistimme aitouden tavoittavuuteen," kertoo brändi ehdokkuushakemuksessaan.
"Tämä todisti, että kun luo ideoita TikTokin omilla ehdoilla, menestysmahdollisuudet kasvavat massiivisesti," summaa voiton jälkeen Media Manager Martine O. Eliassen WALilta.
"Suurin oppi on, että TikTok ei palkitse perinteistä mainontaa – se palkitsee viihdettä. Emme mukauttaneet olemassa olevaa kampanjaa TikTokiin, vaan loimme jotain vain TikTokille. Todellinen menestys tapahtuu, kun luovuus juurtuu syvään oivallukseen yleisöstä, kulttuurista ja alustasta. Kun ihmiset lakkaavat tuntemasta itseään mainonnan kohteeksi ja alkavat osallistua, silloin luot todellista vaikutusta," summaa Eliassen.
Jos video ei näy näet sen täältä.
Käytetyt mainosratkaisut: In-Feed Ads, TopView, Community Interaction.
Tuomariston perustelu: Kampanja erottui tunnistaessaan kriittisen aukon siinä, miten miljoonat kuluttavat uutisia somessa. Älykkäällä toteutuksella saatiin aikaan välitöntä toimintaa sekä ihmisiltä että mediaorganisaatioilta.
Vain yhdessä viikossa mediatalot useissa maissa muuttivat perustavanlaatuisesti lähestymistapaansa somessa, mikä teki väärän tiedon levittämisestä vaikeampaa. Media-alan standardeihin saatu muutos yhdellä kampanjalla on vahvaa yhteiskunnallista vaikuttamista.
Kampanja levisi viraaliksi 17,8 miljoonalla katselulla, ja tuhannet vaativat tarkempia julkaisukäytäntöjä. Viikon sisällä kaikki suomalaiset mediatalot alkoivat käyttää aikaleimoja TikTokissa, ja pian käytäntö levisi muualle maailmaan. Seurantatutkimuksessa 83,4 % vastaajista sanoi, että aikaleimat vahvistivat luottamusta journalismiin.
"Journalismin luotettavuuden varmistaminen TikTokissa on median vastuulla, ei algoritmien. Siksi vaadimme, että media lisää aikaleimat TikTok-uutisiin. Tämä oli mahdollisuus suomalaiselle medialle näyttää esimerkkiä kansainvälisellä tasolla – ja me onnistuimme. TikTok Timestampista on tullut alan standardi," kertoo Haaga-Helian toimitusjohtaja Teemu Kokko.
"TikTok on vahvistanut markkinointimixiämme, ja tämän kampanjan jälkeen siitä on tullut tärkein kanavamme Z-sukupolvelle. TikTokin aikaleimat todistivat, että Z-sukupolvi ei vain kuluta sisältöä, he aktiivisesti luovat sitä ja odottavat meidänkin sitoutuvan aidosti. Kampanja osoittaa, että kun ihmiset viettävät enemmän aikaa TikTokissa, on alustalla voima vaikuttaa käyttäytymiseen ja luoda vaikutusta somekanavan ulkopuoliseenkin maailmaan," sanoo Ari Nevalainen Haaga-Heliasta.
Jos video ei näy näet sen täältä.
Käytetyt mainosratkaisut: In-Feed Ads, Top Feed Ads, TopView.
Tuomariston perustelu: Yritys kohtasi monelle vanhemmalle brändille tutun haasteen: kuinka pysyä relevanttina uudelle sukupolvelle. Ratkaisussa ei lähdetty jahtaamaan trendejä, vaan muovattiin vähittäiskauppaa itsessään.
Verkkokauppa.comista tuli ensimmäinen vähittäiskauppa, joka antoi asiakkaidensa maksaa vaikutusvallallaan, ja Z-sukupolvi vastasi tähän mahdollisuuteen luovuuden aallolla. Kampanja osoittaa, että kun brändi lopettaa reagoimisen kulttuuriin ja alkaa muovaamaan sitä, se ylittää tavanomaisen mainonnan. Se luo liikkeen, jossa se muuttaa luovuuden valuutaksi ja luottamuksen uskollisuudeksi.
Kampanja hyödynsi TopView- ja In-Feed-vaikuttajavideoita, ja käyttäjien luomaa sisältöä alkoi vyöryä jo ensimmäisen tunnin sisällä. Kampanja sai yli 344 miljoonaa katselua ja sadat videot keräsivät 11,7 miljoonaa orgaanista katselua. Brändimaininnat hyppäsivät 3 883 %, preferenssi nousi 57 % ja mainosten tunnettuus kasvoi 114 %.
"Sosiaalisen median näkyvyydellä on arvoa, kirjaimellisesti. Emme halunneet vain reagoida kuluttajakäyttäytymiseen, halusimme muovata sitä. Viral Payback haastoi sen, mitä vähittäiskaupan ja asiakkaan välinen yhteys voi olla: osallistumista, luomista ja nähdyksi tulemista," kertoo Verkkokauppa.comin markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Suvituuli Tuukkanen.
"Tulokset todistivat, että TikTok ei ole vain brändäyskanava tai kokeellinen tila, vaan alusta kasvulle ja konkreettisille liiketoimintatuloksille. Alustan nopeus, aitous ja luova vapaus sopivat täydellisesti arvoihimme. Viral Payback todisti, että kun olemme esillä alustalle luontevalla tavalla, otamme riskejä ja annamme brändimme sopeutua alustan luovaan kieleen, hyöty voi olla suurempi kuin perinteisissä kanavissa. Kampanja ohjasi onnistuneesti nuoria kuluttajia alustalta fyysisiin myymälöihin. Vaatii rohkeutta asettaa brändi kuluttajien käsiin, mutta TikTokissa tuo luottamus kannattaa lähes aina," Tuukkanen summaa.
"Tämä oli ylivoimaisesti paras sosiaalisen median kampanja, jonka olemme koskaan tehneet," sanoo Verkkokauppa.comin brändi- ja viestintäjohtaja Lauri Kutila.
Jos video ei näy näet sen täältä.
Kiinnostaako TikTok-mainonta? Lue lisää ja tilaa uutiskirje:
Lue lisää TikTok Ad Awadseista
Lue lisää pohjoismaisista TikTok Ad Awads 2025 -voittajista
Lue lisää TikTok For Business -sivustolta
Tilaa iltsellesi TikTok for Business -uutiskirje
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä