Mainos

Sähköpostimarkkinoinnin 7 trendiä – ota haltuun askelmerkit vuodelle 2023

30.1.2023 11:11
MarkkinointiUutiset
Sähköpostimarkkinointi voi vaikuttaa vanhalta ja aikansa eläneeltä markkinointitavalta, mutta jos vuosi 2020 opetti meille jotain, niin ainakin sen, että pitää olla valmis sopeutumaan ja olemaan yhteydessä asiakkaisiin monin eri tavoin.

MAINOS: Smaily

Yritykset ja pienyrittäjät pyrkivät löytämään fiksuja markkinointikeinoja, kuten näimme Facebook-katkoksen aikaan vuonna 2021. Tämä merkitsee sähköpostimarkkinoinnin lisäämistä markkinointikeinoihin, jotta uusien katkosten riski pienenee.

Vuonna 2023 sähköpostimarkkinointistrategioiden tulee muuttua samaan tahtiin kuin liidien ja potentiaalisten asiakkaiden kulutuskäyttäytyminenkin muuntuu. Kuluttajien käytös ennen ostopäätöksen tekoa on muuttunut merkittävästi: he tutkivat tuotteita pidempään ennen ostopäätöksen tekoa, he ovat jo valmiiksi enemmän perillä siitä, millaisen ratkaisun he haluavat ja heillä on korkeammat odotukset palvelun tasosta.

Vuonna 2023 yli neljällä miljardilla ihmisellä tulee olemaan ainakin yksi sähköpostiosoite, minkä vuoksi sähköposti onkin yksi maailman laajimmin käytetyistä kommunikaatiomenetelmistä. Käyttäjämäärän ollessa niin suuri, on järkevää, että markkinointitiimit yrittävät hyötyä tilanteesta taloudellisesti lähettämällä viestinsä suoraan yleisönsä Saapuneet-kansioihin.

Sähköpostimarkkinointistrategiasi tulisi sopeutua internetin muutoksiin ja siihen, kuinka uudet teknologiat ja standardit vaikuttavat netinkäyttötapoihin. 

Sähköpostimarkkinointifaktat

Vaikka sähköpostimarkkinointi ei olekaan uusi konsepti, tilastojen mukaan se on varsin toimiva markkinointitapa. Viimeisimpien tilastojen mukaan, sähköposti on oleellinen osa päivittäistä netinkäyttöämme. Vuonna 2020 maailmassa oli neljä miljardia sähköpostin käyttäjää, ja vuoteen 2025 mennessä luvun uskotaan kasvavan 4,6 miljardiin.

Jotta saisit hieman vertailukohtaa, 3,6 miljardia ihmistä käytti sosiaalista mediaa vuonna 2020. Sähköpostia käytetään enemmän kuin sosiaalista mediaa.

Vielä kiinnostavampaa on, että mobiililaitteiden suosio on vaikuttanut myös sähköpostin käyttämistapoihin. Lähes 50% sähköposteista luetaan mobiililaitteilla. Tämän vuoksi sähköpostia on helppo lukea silloinkin, kun ei olla tietokoneen lähettyvillä.

47% markkinoijista pitää sähköpostia tehokkaimpana markkinointikanavana. Seuraavana tulee sosiaalisen median markkinointi (39%), SEO (33%) ja sisältömarkkinointi (33%).

Kun mietit yrityksesi sähköpostimarkkinointia, kannattaa muistaa nämä seikat:

  • Sähköpostimarkkinoinnissa kannattaa tulevaisuudessa panostaa kampanjoihin, jotka ovat aiempaa yksilöllisempiä, koska vastaanottajat kokevat mainosmaiset sähköpostiviestit usein roskapostina
  • Kannattaa käyttää sähköpostimarkkinointivälineitä, kuten HTML-sähköpostimalleja, jotka saavat viestin muistuttamaan verkkosivua ja toimivat moitteettomasti myös mobiililaitteissa

Tämä artikkeli on teille, pienyrittäjät ja markkinoijat, jotka olette valmiita ottamaan sähköpostimarkkinoinnin uudet keinot käyttöön. Kun haluaa kehittää omaa markkinointistrategiaansa, löytyy sähköpostimarkkinointi kaikkien parhaimpien markkinointivinkkien keskiöstä.

7 sähköpostimarkkinoinnin trendiä vuodelle 2023

Ota oppia näistä vuoden 2023 sähköpostimarkkinoinnin trendeistä, mikäli haluat jatkaa tehokasta sähköpostimarkkinointia. 

Kun otat nämä trendit haltuun, erotut kilpailijoista niin sähköposti- kuin sosiaalisen median markkinoinnissakin ja tarjoat paremman asiakaskokemuksen. Tässä seitsemän trendiä käyttöösi:

1. Koneoppiminen: Pilvipalvelut ja tekoäly mullistavat sähköpostimarkkinoinnin

Sähköpostimarkkinointi on tullut yhä enenevissä määrin riippuvaiseksi koneoppimisesta ja tekoälystä, kuten niin monet muutkin digitaaliset osa-alueet ovat nykyään. Teknologinen kehitys on avannut ovia markkinoinnin automaatioon, minkä avulla voi personoida sähköpostiviestejä ja kohdentaa niitä eri asiakasryhmille asiakkaista kerätyn tiedon avulla. 

Anvil-yrityksen perustaja Kent Lewis kertoi, että tekoäly “tuo uusia ja kehittyneitä ominaisuuksia sähköpostimarkkinointiin” jotka eivät ainoastaan takaa, että kampanjat noudattavat tietosuoja-asetuksia kuten GDPR-lakia, mutta antavat myös pienyrittäjille työkaluja, joilla luoda merkittäviä sähköpostikampanjoita ilman tarvetta suurille investoinneille.


Hänen mukaansa tekoäly automatisoi ja tehostaa sähköpostien suunnittelun ja hoitamisen monia puolia. Tekoäly hoitaa esimerkiksi nopeasti erilaiset tehtävät, kuten A/B-testit ja monimuuttujatestit. Nämä testit vaativat aiemmin paljon aikaa ja työtä, kuten lähetysaikojen optimointia, viestien personointia erittäin tarkasti demografisten tietojen avulla, ja ennen kaikkea, käyttäytymisen ennustamista. Tekoäly hoitaa näppärästi myös GDPR:n ja muiden asetusten mukanaan tuomat monimutkaiset muutokset. 

2.Personointi on edelleen tärkeää

Ihmiset haluavat kokea, että juuri heidän tarpeisiinsa vastataan, oli uutiskirjeesi suunnattu sitten yksittäisille kuluttajille tai muille yrityksille. Mieti hetken aikaa omaa Saapuneet-kansiotasi. Poistat tai merkitset roskapostiksi todennäköisimmin sellaiset viestit, jotka vaikuttavat liian mainosmaisilta tai eivät vastaa kiinnostuksenkohteitasi.

Jakub Kliszczakin, CrazyCall-yrityksen markkinointiasiantuntijan mukaan, ihmiset avaavat ja vastaavat viesteihin, jotka ovat kohdennettuja heille, mutta pelkästään nimen ja yrityksen lisääminen ei riitä. On tehokkaampaa viedä personointi pidemmälle ja luoda viestejä, jotka perustuvat asioihin joista he nauttivat, verkkosivuihin joilla he ovat viimeiseksi vierailleet tai aktiviteetteihin, joihin he ovat viimeksi osallistuneet.

Tämä tuttuuden tunne luo luottamusta, joka on äärimmäisen tärkeää suhteiden luomisessa - etenkin nykypäivän yhteiskunnassa. Tästä syystä monet yritykset käyttävät PPS-ohjelmaa (Predictive personalization software, ennustavaa personointia käyttävää ohjelma).

Ennustava personointi tarkoittaa sitä, että siinä yritetään ennustaa, millaista sisältöä tai millaisia tuotteita tietty kuluttaja haluaa nähdä, kun hän vierailee verkkosivuillasi. Tämä perustuu erilaisten tietojen yhdistämiseen, kuten siihen, mistä sijainnista, mihin kellonaikaan, minä päivänä ja millaisessa säässä kuluttaja on aiemmin selaillut sivujasi ja millaiset tiedot ovat silloin, kun hän reaaliajassa tutkii sivujasi.

Esimerkiksi kaikki Netflixin toiminta perustuu tällaisiin tietoihin, lähtien siitä millaisia ohjelmia se tuottaa ja millaisia se markkinoi. Netflix kerää valtavia määriä tietoja jokaisesta käyttäjästään, ja käyttää näitä tietoja yhdessä tekoälyavusteisen algoritmin kanssa ennustaakseen, millaista sisältöä käyttäjä haluaa seuraavaksi katsoa. Netflixin käyttämiä tietoja ovat demografiset tiedot, katseluhistoria, arvostelut ja mieltymykset. Niiden avulla algoritmi ennustaa mitä katsoja haluaisi seuraavaksi vilkaista, ja ennusteet osuvat lähes aina oikeaan. Lähes 80% katsotuista elokuvista ja sarjoista perustuu Netflixin suosituksiin. Niin hyvin toimiva järjestelmä säästää yhtiöltä miljardin verran vuosittain, koska asiakkaat jäävät pysyvästi asiakkaiksi. 

3. Vuorovaikutteiset sähköpostit helpottavat kauppojen syntymistä

Sähköpostimarkkinoinnin asiantuntijat ennustavat, että aiempaa vuorovaikutteisemmat sähköpostiviestit ja uutiskirjeet tulevat mullistamaan koko alan tulevina vuosina. Vuorovaikutteiset sähköpostiviestit sisältävät vuorovaikutteisia elementtejä, jotka kannustavat vastaanottajia kanssakäymiseen. Kuvat, houkuttelevat videosisällöt, ostoskorit, arvostelut ynnä muut elementit kuuluvat tähän kategoriaan. Vuorovaikutteiset sähköpostiviestit erottuvat vuorovaikutteisella ja sitouttavalla sisällöllään perinteisistä, pelkkää tekstiä sisältävistä viesteistä, joita vastaanottajat suurimmaksi osaksi saavat. Vuorovaikutteisten viestien tuloksena parannat tilaajiesi sitoutuneisuutta, viestiesi klikkaussuhteita ja konversioita vuonna 2023.

Zaran Ameenin, CANZ Marketing -yrityksen toimitusjohtajan mukaan “Mitä vuorovaikutteisemmaksi saat jonkin asian muutettua, sitä enemmän ihmiset odottavat sen käyttöä”. Kun puhutaan sitoutuneisuudesta, sähköpostimarkkinoinnissa on tonneittain tilaa kehittyä.

Tällaiset muutokset sähköpostimarkkinointikampanjoihin voivat kasvattaa vuorovaikutusta asiakkaidesi kanssa ja parantaa klikkaussuhdelukuja. Vuorovaikutteiset elementit “tuovat käyttäjälähtöistä sisältöä viesteihin dynaamisesti, tarjoavat pysäyttävää tarinankerrontaa ja parantavat lukemis- ja sitoutuneisuusprosentteja”, Lewis sanoo, etenkin kun ne yhdistetään tekoälyteknologian kanssa.

4. Sähköpostimarkkinointi tarvitsee kiehtovaa tarinankerrontaa

Kaikki rakastavat hyviä tarinoita, joten jos yritykselläsi on sellainen, sen tulisi näkyä myös sähköpostimarkkinointistrategiassasi. Tasmin Lockwoodin, Radial Path -yrityksen sisältöpäällikön mukaan, asiakkaat haluavat sitoutua kunnolla yrityksen kanssa.

Hänen mukaansa uutiskirjeet tarjoavat näkymän yrityksen työntekijöihin, kulttuuriin, tulevaisuuden suunnitelmiin ja siihen, onko yritys yhteiskuntavastuullinen. Uutiskirjeet tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden tuntea yritys kunnolla.

Sen lisäksi että ihmiset pääsevät sitoutumaan yritykseesi, rennot uutiskirjeet erottuvat muista viesteistä ja hellivät liidejä ja potentiaalisia asiakkaita.

5. Markkinointiviesteissä hyödynnetään yhä enemmän käyttäjien luomaa sisältöä

Tuotteita, joita muut suosittelevat, ostetaan todennäköisemmin verkkokaupoista. Kun lisäät käyttäjien luomaa sisältöä markkinointiviesteihisi, näytät, että aidot ihmiset ostavat tuotteitasi. Ja mikä tärkeintä, pitävät niistä niin paljon, että ovat valmiita kertomaan siitä myös muille.



Voit lähettää automatisoituja sähköpostiviestejä, joissa pyydät asiakkaita arvostelemaan tuotteesi kuvan kera saadaksesi käyttäjien luomaa sisältöä. Sitten voit lisätä tätä materiaalia viesteihisi. Tällainen tieto ei maksa sinulle mitään, luoden erinomaisen esimerkin maksuttomasta sähköpostimarkkinoinnista.

6. Tietoturvallisuus on elintärkeää

GDPR:n ja muuttuneiden sähköpostimarkkinointisäädösten vuoksi sinun tulee pystyä todistamaan, että uutiskirjeidesi lähetyslistalla olevat ihmiset ovat antaneet luvan siihen, että he saavat yritykseltäsi sähköpostia. Nämä muutokset heijastelevat sitä, että yhä useammalla asiakkaalla on huoli tietojensa yksityisyydestä.

Riittää, että kerrot sähköpostiviesteissäsi että toimit GDPR:n ja PCI DSS -standardin (Payment Card Industry Data Security Standard) mukaan. Joka kerta, kun yksityisyysasetuksesi muuttuvat, kannattaa siitä kertoa asiakkaillesi viestissä. Näissä päivitysviesteissä kannattaa olla mukana myös painike tilauksen peruutusta varten, kuten kaikissa muissakin viesteissäsi. Tilaajasi voivat peruuttaa tilauksensa ja suojella tietojaan, mikäli he eivät pidä tekemistäsi muutoksista.

7. Salaa yrityksesi sähköpostiviestintä

Tämän trendi kehottaa sinua varmistamaan yrityksesi viestintä niin, että ainoastaan luvan saaneet ihmiset pääsevät siihen käsiksi. Jos et tee niin, on yrityksesi alttiina turvallisuusuhkille. On elintärkeää pitää huolta sähköpostiviestintään liittyvistä turvallisuuskäytännöistä heti ensimmäisestä päivästä alkaen.

On kaukaa viisasta estää kenenkään asiaankuulumattoman pääsy tiedostoihisi, kuviisi ja muihin tärkeisiin dokumentteihisi. Paras tapa varmistaa, ettei kukaan pääse käsiksi luottamuksellisiin tietoihisi, on SMIME-sertifikaatin käyttö (Personal Authentication Certificate). Se tekee yrityksesi sähköpostiviestinnästä turvallista ja lisää dokumentteihin digitaalisen signeerauksen.

SMIME-salaus toimii vahvalla 256-bittisellä salauksella, joka salaa viestin sekä lähettäjän että vastaanottajan päässä ja estää asiaankuulumattomia kolmansia osapuolia ja verkkorikollisia näkemästä viestiä.

4 vinkkiä siihen, kuinka pysyä kartalla tulevaisuuden sähköpostimarkkinoinnista

Sähköpostimarkkinoinnin ala muuttuu jatkuvasti. Jos yrität tuon tuostakin pysyä mukana kehityksen aalloilla, tässä on muutamia vinkkejä, jotka toimivat tulevaisuudessakin:

1. Hyödynnä aikaan perustuvia, automaattisia houkuttimia

Käytä tiettyyn aikaan perustuvia triggereitä automatisoiduissa viesteissäsi, jotta strategiasi pysyy toimivana. Voit luoda aikaan perustuvia houkuttimia, kuten:

  • Alkuperäisen sähköpostiviestin jälkeen vastaanottajalle lähtee seurantaviesti ajan X kuluttua. (X voi olla esimerkiksi 24 tai 48 h, vaihdellen henkilön ja heihin kohdistuvan toimintatavan mukaan)
  • Tilaaja saa viestin automaattisesti syntymäpäivänään
  • Kun käyttäjä on vuorovaikutuksessa verkkosivusi kanssa, hän saa automaattisesti sähköpostiviestin
  • Kun käyttäjä unohtaa tehdä ostokset loppuun verkkokaupassasi, hän saa viestin hylätyn ostoskorinsa sisällöstä

Aikaan perustuvat triggerit saavuttavat käyttäjät juuri sopivaan aikaan, juuri silloin, kun he ovat toimineet halutulla tavalla.

2. Muista uutiskirjeen tilaajasi

Kun seuraat vuoden 2023 sähköpostimarkkinoinnin trendejä, pidä tilaajasi mielessäsi.

Lähetät viestejä rohkaistaksesi ihmisiä olemaan yhteydessä yrityksesi kanssa, joten sinun kannattaa pitää aina mielessä, kuinka tarjota tilaajillesi paras mahdollinen kokemus. Saatat huomata, miten vuorovaikutteisen elementin lisääminen parantaa sähköpostiviestejäsi tai miten tietyn painikkeen värin vaihtaminen parantaa tilaajien kokemusta.

Kun pidät sähköpostimarkkinointikampanjoidesi yleisön tärkeimpänä tekijänä mielessäsi, menestyvät viestisi varmasti.

3. Tutki viestejäsi

Sähköpostimarkkinoinnin tulevaisuus on jatkuvassa muutoksessa, kuten ovat myös tilaajiesi kiinnostuksenkohteet ja mieltymykset. Sähköpostiviestiesi testaaminen on paras tapa pysymiseen ajan tasalla muutoksissa.

Testaamisen avulla selvität, mikä toimii juuri sinun yleisöllesi ja mikä taas ei. Voit testata monia eri viestien osia, kuten eri otsikoita, erilaisia painikkeen värejä ja kuvavalintoja.

Sähköpostiviestien testaaminen auttaa selvittämään yleisösi mieltymykset ja inhokit, sekä tarjoaa sinulle tilaisuuden kehittää kampanjoitasi jatkuvasti parempaan suuntaan.

4.Älä osta lähetyslistaa

Monet yritykset ostavat valmiin lähetyslistan markkinointiviesteilleen tehdäkseen outbound-markkinointia. Ennen kuin teet niin, sinun kuitenkin tulee seurata muutamia sääntöjä, kuten kaikessa muussakin yritysviestinnässä. 


Miksi lähetyslistaa ei kannata ostaa

  • Rikot GDPR:n sääntöjä
  • Hyvämaineiset sähköpostimarkkinointipalvelut eivät anna sinun lähettää viestejä ostettujen listojen osoitteisiin
  • Laadukkaita valmiita listoja ei ole olemassakaan
  • Ihmiset ostetuilla listoilla eivät tunne yritystäsi
  • Teet hallaa viestiesi toimitettavuusarvoille ja IP-osoitteesi maineelle
  • Yrityksesi voi vaikuttaa ärsyttävältä
  • Sähköpostipalveluntarjoajasi voi rangaista sinua siitä

Joten, suosittelemme käyttämään orgaanista, aitoa lähetyslistaa. Orgaanisen lähetyslistan hyödyt ovat lähes itsestään selvät. Orgaanisen lähetyslistan ihmiset ovat jo valmiiksi kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista ja palveluista, ja pysyt samalla kartalla listasi laadukkuudesta.

Orgaaninen lähetyslista auttaa sinua säästämään aikaa ja muita resursseja ja kasvattamaan myyntisi tehokkuutta.

Lopuksi

No niin, sanomme sen suoraan: ihmiseltä ihmiselle (H2H) -markkinointi on ainoa asia, johon sinun kannattaa keskittyä.

Kliseistä? Kyllä, mutta kasvavien sähköpostimarkkinointiin liittyvien yksityisyyssäädösten, kuten Apple Mail -tietosuojauksen ja muun lainsäädännön kasvaessa, on yleisösi tunteminen kriittisen tärkeää menestyäksesi markkinoinnissa.

Kaikki tämä voi vaikuttaa varsin simppeliltä. Strategian muuttaminen voi viedä kuitenkin jonkin verran aikaa, mikäli olet aiemmin tutkinut lähinnä yksinkertaisia mittareita, kuten avaus- ja klikkausmääriä. Tutki sen sijaan, mikä on ollut suosituinta sisältöäsi ja sitä, millaisia kysymyksiä kannattaa kysyä yleisöltäsi ja kuinka usein

Vuosi 2023 on jo täällä. Ota käyttöön tämän vuoden trendit jo nyt, jotta olet modernin sähköpostimarkkinoinnin etujoukoissa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)