Profinder
Mainonta

Profinder ja Kantar haluavat helpottaa perinteisen suoramarkkinoinnin kohdentamista: ”Erilaisia kohderyhmiä on nyt lähes sata”

25.3.2022 13:25
Minna Lehto
Kohderyhmiin on koottu tietoa eri alueilla asuvien ihmisten elämäntilanteista ja ostokäyttäytymisestä.

Digitaalisen markkinoinnin kohdentaminen on viime vuosina hankaloitunut EU:n uusien tietosuoja-asetusten ja kolmannen osapuolten eväiden kieltämisen myötä. Nyt kohderyhmädataa tarjoava Profinder ja markkinatutkimusyritys Kantar ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tuloksena suora- ja telemarkkinoinnin kohdentaminen helpottuu.

– GDPR ja uusi evästepolitiikka vaikuttivat vain digitaaliseen suoramarkkinointiin. Perinteistä suora- ja puhelinmarkkinointia on saanut tehdä edelleen ihan normaalisti, ellei kohderyhmään kuuluva henkilö ole asiaa kyseiseltä yritykseltä kieltänyt, kertoo Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki tiedotteessa.

Profinderin kohderyhmäpalveluun mallinnetut Kantarin kohderyhmät mahdollistavat kohderyhmien rakentamisen yhdistämällä sekä demografisia että ostokäyttäytymiseen ja elämäntyyliin liittyviä kriteereitä.

Lue myösSmartclip tuo markkinoille uudenlaisen mainosratkaisun, joka vastaa uusien kohdentamiskäytäntöjen kasvavaan kysyntään

– Mainostaja voi toteuttaa suoramarkkinointi- tai puhelinmarkkinointikampanjan esimerkiksi yli 50-vuotiaille retkeilystä kiinnostuneille savolaisnaisille tai yli 30-vuotiaille espoolaisille vitamiinien suurkuluttajille, joilla on pieniä lapsia. Erilaisia elämänvaiheisiin, hankinta-aikeisiin, kiinnostuksenkohteisiin ja kokeilunhaluun liittyviä kohderyhmiä on nyt lähes sata ja lisää suunnitellaan, Honkimäki sanoo.

Kohderyhmiin on koottu ja rytmitelty tutkittua tietoa eri alueilla asuvien suomalaisten elämäntilanteista, ostokäyttäytymisestä ja elämäntyylistä. Kiinnostuksenkohteita ei ole mallinnettu yksittäisiin ihmisiin, vaan reilun kuuden hehtaarin kokoisiin maantieteellisiin alueisiin.

Jos mainostaja haluaa tavoittaa esimerkiksi pääkaupunkiseudun kauramaidon juojat, hänen kohderyhmäkseen valikoituvat ne henkilöt, jotka asuvat alueilla, joissa kuluttajatietopankin mukaan on eniten kauramaidon juojia.

Lue myösSanoma ja Custobar aloittavat merkittävän yhteistyön, joka ratkoo “evästeettömän” maailman ongelmia

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)