Mainos

Osaamisen kehittäminen haastavaa? Kokeile ”Älä tee töitä” -päivää

20.11.2023 11:44
MarkkinointiUutiset
Monella yrityksellä on vielä tekemistä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten osaamisen kehittämisessä.

MAINOS: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Vain noin puolet Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Myynti & Markkinointi 2023 -barometrin vastaajista kertoo voivansa käyttää työaikaa osaamisen kehittämiseen. Siitäkin huolimatta, että se olisi myös työnantajan etu. Miksi on näin ja mitä asialle pitäisi tehdä?

– Organisaatioissa tavoitellaan lyhyen tähtäimen tuloksia. Aikaa ei haluta hukata tuloksentekemisestä osaamisen kehittämiseen. Koulutus nähdään kustannuksena, eikä sen pitkän tähtäimen arvoa nähdä, Myynnin ja markkinoinnin Ammattilaiset MMA:n johtaja Tuula Sirén sanoo.

Osaamisen kehittäminen vie myös aikaa, jota voi olla vaikea ottaa muilta tehtäviltä. Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lauri Järvilehdolla oli tähän oiva ratkaisu.

– Otimme tiimissämme pari vuotta sitten käyttöön mallin, jossa keskiviikko on kehityspäivä. Silloin ihmiset saavat tehdä muuta kuin tavallisesti työhön liittyvää. Aluksi ihmiset sanoivat, ettei onnistu, koska ”on niin kamalasti töitä”, Järvilehto kertoo.

– Ratkaisin tilanteen niin, että lähetin kaikille koko keskiviikkopäiviä koskevan palaverikutsun. Siinä lukee isoilla kirjaimilla ”Älä tee töitä tänä päivänä”. Nyt keskiviikkoisin tehdään muuta, kuten opiskellaan verkkokurssien välityksellä uutta.

Lauri Järvilehto (Kuvaaja Timo Porthan)

Tavoitteet osaksi osaamisen kehittämistä

Osaamisen kehittäminen vaatii tiivistä ja avointa vuoropuhelua johdon, esihenkilöiden sekä työntekijöille välille. Kun on yhteinen ymmärrys yrityksen tavoitteista ja keinoista sekä miten ne saavutetaan, ymmärretään myös se, mitä uutta osaamista jokaiselta edellytetään.

Yhteiset tavoitteet luodaan johtoryhmässä, josta ne jalkautetaan koko organisaatioon.

– On tärkeää, että myynti ja markkinointi suunnittelevat yhdessä toimenpiteet, joilla tavoitteet saavutetaan. Samalla syntyy ymmärrys eri yksiköiden haasteista ja toimintatavoista, Sirén sanoo.

Tunneälyä tekoälyn rinnalle

Koulutuksen merkityksen ymmärtäminen edellyttää, että yritysjohdolla on kokonaiskuva siitä, mitä mahdollisuuksia muun muassa digitalisaatio, data-analytiikan hallinta ja tekoälyn vallankumous luovat yritykselle. Kun näin on, johto ei vain anna mahdollisuuksia vaan edellyttää osaamisen jatkuvaa kehittämistä.

Ennen kaikkea on opittava, miten uusia työkaluja hyödynnetään työssä. Miten dataa tulkitaan, miten datasäätely pitää huomioida ja kuinka tekoälystä saa kaiken irti?

Pelkkä nokkela työnteko tekoälyn kanssa ei kuitenkaan riitä.

– Meidän on kehitettävä enemmän tunneälyä ihmisten johtamisessa. On osattava huolehtia siitä, että ihmiset keskustelevat ja vaihtavat tietoa keskenään, Sirén sanoo.

Myynti & Markkinointi 2023

Myynti & Markkinointi 2023 -barometrin toteutti Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimeksiannosta Tutkimustoimisto Vastakaiku. Kysely toteutettiin kesä-elokuussa 2023 sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 678 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista eri puolilta Suomea. Lisäksi tutkimuksen laadullisessa osassa haastateltiin 21 myynnin ja markkinoinnin vaikuttajaa. Barometrin tavoitteena oli syventää ymmärrystä myynti- ja markkinointityön nykytilasta, arvostuksesta ja strategisesta merkityksestä, johtamisesta ja työelämän murroksesta sekä teknologioiden kehityksestä ja tulevaisuuden trendeistä.

Lataa raportti!

Teksti: Jukka Nortio

Kuvat: Riika Kastelehto ja Timo Porthan 

 

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)