Mainos

MMA:n tutkimus todistaa: miehet saavat huomattavasti naisia parempaa palkkaa

27.3.2023 10:24
MarkkinointiUutiset
MMA:n tuore palkkatutkimus osoittaa, että miesten ja naisten välisessä palkkauksessa on perusteettomia eroja myynnin ja markkinoinnin alalla.

MAINOS: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

MMA:n tuore palkkatutkimus osoittaa, että miesten ja naisten välisessä palkkauksessa on perusteettomia eroja myynnin ja markkinoinnin alalla.

– Miehet saavat kaikkien vastaajien joukossa noin 1 000 euroa enemmän kuukausipalkkaa. Myynnin tehtävissä palkkaero on 900 euroa miesten hyväksi ja markkinoinnissa 800 euroa, MMA:n kehityspäällikkö Samuli Myllyharju kertoo.

MMA pyrkii neuvonnassaan kannustamaan markkinoijia neuvottelemaan peruspalkan lisäksi kannustimista.

Tutkimuksen mukaan kannustimet nostavat kuukausipalkkaa merkittävästi.

– Kaikkien vastaajien joukossa kannustimet tuovat noin 1 300 euroa paremman palkan verrattuna kiinteäpalkkaisiin työntekijöihin, Myllyharju kertoo.

Lataa palkkatutkimuksen raportti täältä itsellesi ››

Kalevala Koru luottaa tasapuoliseen palkitsemiseen

Kalevala Koru on yksi Suomen tunnetuimmista brändeistä. Uuden toimitusjohtajan Kirsi Paakkarin aikana yritys on tehnyt mittavan brändiuudistuksen.

Brändiuudistus on vaatinut markkinointitiimiltä suuren ponnistuksen. Kalevala Korun markkinointitiimiin kuuluu johtoryhmätyöhön osallistavan päällikön lisäksi visuaalisia suunnittelijoita ja digitaalisen markkinoinnin tekijöitä.

Yrityksen päivittäinen myynti ja markkinointi tehdään pääasiassa in house -toimintana.

Kalevala Korun kannustinjärjestelmä on kaikille yrityksen työntekijöille sama.

– Meillä markkinointitiimi on hyvin kaupallisesti orientoitunutta. Myyntiä seurataan siellä vähintään yhtä paljon kuin myynnin puolella. Tavoite on kaikille yhteinen ja myös palkitsemisemme perustuu yhteisiin tavoitteisiin, Kalevala Korun Suomen kaupallinen johtaja Lea Aarinen-Koski sanoo.

Kalevala Koru jakaa tuloksestaan kolmasosan hyväntekeväisyyteen ja työntekijöilleen. Sekä myyjät että markkinoijat saavat yrityksen tilikauden tuloksesta saman verran palkanlisää.

– Se on läpinäkyvä tapa kannustaa koko yritystä ponnistelemaan yhteistä tavoitetta kohti, Aarinen-Koski sanoo.

Naiset aliarvioivat arvonsa?

Lea Aarinen-Koski siirtyi Kalevala Korun kaupalliseksi johtajaksi alkuvuodesta. Tätä ennen hän on tehnyt monipuolisen työuran suomalaisten brändiyhtiöiden, kuten Marimekon ja Fiskarsin, markkinoinnissa ja myynnin tehtävissä.

– Kalevala Korun toiminnassa erottuu selkeästi se, miten saumattomasti markkinointi ja myynti tekevät yhteistyötä. Markkinoinnin ammattilaisilla on merkittävä rooli myynnin tukena ja koko yhtiön strategian toteuttamisessa.

Aarinen-Koski on haastatellut työuransa aikana lukuisia työnhakijoita.

Hän on havainnut, että työhaastatteluissa naisten ja miesten suhtautuminen oman työnsä arvoon selittää osaltaan myös miesten ja naisten palkkaeroja.

– Olen työhaastatteluissa joskus puuttunut liian matalaan palkkapyyntöön ja kysynyt hakijalta, mihin hän on perustanut palkkatoiveensa. Rekrytointien perusteella oma tuntumani on, että naiset aliarvioivat miehiä herkemmin osaamisensa ja työnsä arvon, Aarinen-Koski sanoo.

Menestys ei synny ilman markkinointia

Isossa kuvassa kyse on koko Suomen menestyksestä, jossa markkinoinnin rooli on entistäkin tärkeämpää.

– Suomessa panostetaan valtion tasolta tutkimukseen ja kehittämiseen sekä uusien vientimenestysten synnyttämiseen. Tämä ei ole mahdollista ilman tuotteistuksen, markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten osaamista. Myynti ja markkinointi tekee työtä saman tavoitteen eteen, MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki sanoo.

Tuloksellinen markkinointi tai myynti ei kuitenkaan ole aina työvuosista kiinni. Esimerkiksi paras some-osaaminen saattaakin löytyä nuorilta tekijöiltä.

– Työnantajien pitäisi huomata työntekijöiden henkilökohtaiset kyvyt nykyistä paremmin. Se vaatii työntekijöiden kuulemista. Saattaa olla, että esimerkiksi nuori markkinoinnin osaaja tuottaa johtoryhmätasolle kriittisen tärkeää markkinatietoa, Hovinmäki muistuttaa.

Osittain palkkaeroja saattaa selittää vanha suomalainen yrityskulttuuri, jota on leimannut tehostaminen, säästäminen ja varovaisuus tulevaisuusinvestointeihin, eli kaikkeen sellaiseen tekemiseen, joka ei suoraan näy kasvavana liikevaihtona tai yrityksen tuloksessa.

– Tämä on onneksi muuttumassa. Yhä enemmän yritysjohto arvostaa markkinoinnin ja brändin merkitystä koko yrityksen toiminnassa, vaikka kaikki markkinointi ei suoraan tähtää myynnin kasvattamiseen. Rahaa uskalletaan käyttää myös pitkäjänteiseen brändin kehittämiseen, Aarinen-Koski arvioi.

Teksti: Matti Keränen

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tiedätkö paljonko sinun kannattaisi pyytää palkkaa? 

Meiltä saat rahanarvoisia neuvoja palkkapyyntösi tueksi. Jäsenenämme voit koska tahansa pyytää maksutonta henkilökohtaista palkkaneuvontaa. Tarjoamme nyt maistiaisen palvelustamme kaikille alamme ammattilaisille! Varaa MMA:n asiantuntijoilta vartin mittainen aika henkilökohtaiseen palkkaneuvontaan. 

Varaa ilmainen palkkavarttisi!

Lataa palkkatutkimuksen raportti täältä itsellesi ››

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on kaikkien myyntiä ja markkinointia tekevien oma etujärjestö. Paiskimme töitä jäsentemme hyvän työelämän, menestyksen ja hyvinvoinnin eteen. Arvostamme jokaisen omannäköistä tapaa loistaa työssään, mutta löydämme voimamme yhteisöstä - meitä on lähes 17 000.

Lue lisää jäsenyydestämme