Mainos

Miten tämä liittyy markkinointiin: Neil Blender

1.11.2021 17:43
MarkkinointiUutiset
Tässä sarjassa luova toimisto Sherpa pohdiskelee brändäystä ja markkinointia populaarikulttuurin, taiteen sekä sherpalaisten kiinnostuksen kohteiden kautta. Ensimmäisenä kirjoittajana on Sherpan luova johtaja Tommi Kortesniemi.

MAINOS: Sherpa

Neil Blender (s. 1963) on amerikkalainen entinen ammattirullalautailija, jonka ura alkoi vuonna 1981. Hän on myös legendaarisen Alien Workshop -skeittimerkin perustaja ja taiteilija. Suurelle yleisölle Neil ei ole kovin tuttu, mutta skeittiympyröissä hän saavutti kulttimaineen erottumalla kaikista muista. Hän lähestyi lajia enemmän taiteellisesta kuin urheilullisesta näkökulmasta ja oli muun muassa ensimmäisiä ammattilaisia, joka suunnitteli itse omat lautagrafiikkansa.

Seuraavasta videosta saa hyvän käsityksen Neilin luovasta lähestymisestä skeittikilpailuihin, jotka vuonna 1986 olivat pitkälti totista taistoa temppujen vaikeudessa ja pisteiden keräämisessä.

No miten tämä liittyy markkinointiin?

Mielestäni jokaisen brändin pitäisi olla kuin Neil. Hän oli varsin hyvin perillä vallitsevasta tyylistä toimia skeittauksessa mutta päätti tietoisesti tehdä asiat omalla tavallaan. Näin hän sai paljon huomiota ja ison joukon ihailijoita, jotka jakoivat hänen asenteensa ja näkemyksensä. Neil ei siis lähtenyt kilpailemaan samassa sarjassa muiden kanssa vaan loi kokonaan oman sarjansa – tai pikemminkin polun, jossa kilpailumenestyksellä ei ollut enää merkitystä. Eikö kuulostakin brändikontekstiin siirrettynä aika kiinnostavalta positiolta markkinassa?

Neil itse neuvoisi meitä kenties näin: Tunnista, millainen persoona olet, ja yritä olla aina oma aito itsesi. Markkinoinnissa ja brändityössä tarvitaan toki paljon ymmärrystä muun muassa kilpailukentästä ja kohderyhmistä, mutta kun teet ratkaisuja, tee ne omalla persoonallisella tavallasi.

Itse uskon, että aitous ja oman persoonan esiin tuominen ovat paras tapa tehdä vaikutus toisiin. Arvostan ihmistä, jonka tavatessani huomaan, ettei hän esitä roolia tai peittele jotakin piirrettään. Hienoimmat ja parhaiten mieleen jäävät tyypit tuntuvat ainutlaatuisilta; heitä on vaikea verrata kehenkään toiseen. Sama pätee, kun vaihtaa sanan ihminen tilalle sanan brändi.

Luottamalla aitouteen ja persoonallisuuteen on mahdollista löytää kilpailuetua, jopa epäreilua etumatkaa. Jos kilpailuedun löytyminen on muuten mahdotonta, oma persoona, ääni ja tyyli antavat tavan erottua positiivisesti muista. Kun brändin punainen lanka muodostuu asioista, jotka ovat totta ja luontaisesti yrityksen dna:ssa, on helppo toimia johdonmukaisesti. Brändikirjan sivuille ja kaikkiin kanaviin saa relevanttia ja toimivaa sisältöä peiliin katsomalla ja ihmisiä kuuntelemalla. Ja jos jatketaan neljän, seitsemän tai vaikka yhdeksän P:n kautta syvemmälle markkinointiin, on jokaisen P:n kohdalla syytä tarkasti pohtia omaa, omintakeista suhtautumista kuhunkin niistä. 

Me Sherpassa olemme aina uskoneet, että jokaisella organisaatioilla ja tuotteella on kiinnostava tarina kerrottavanaan. Se pitää vain löytää. Utelias ulkopuolinen kumppani auttaa löytämään yrityksen historiasta, arvoista ja persoonasta sen kaikkein olennaisimman. Tämän jälkeen tarvitaan vielä luovuutta, jotta saadaan esitettyä brändin ydin niin kiinnostavasti, että se huomataan ja siihen kiinnytään.

Kiitos, Neil Blender, inspiraatiosta ja tien näyttämisestä. Älä koskaan ikinä muutu.

- Tommi Kortesniemi

Kirjoittaja on yksi Sherpan perustajista ja luova johtaja. Kahdenkymmenen vuoden kokemus markkinointialalta on lyhyempi kuin taipale skeittauksen parissa. Luova toimisto Sherpa auttaa asiakkaitaan saavuttamaan huipun luovien ratkaisujen, brändistrategian, konseptien ja niistä ammennettujen tekojen kautta.

MAINOS