Mainos

Miten tämä liittyy markkinointiin: Boulderointi

23.5.2022 7:34
MarkkinointiUutiset
Tässä sarjassa luova toimisto Sherpa pohdiskelee brändäystä ja markkinointia populaarikulttuurin, taiteen sekä sherpalaisten kiinnostuksen kohteiden kautta. Sarjan viidentenä kirjoittajana on Sherpan strategiajohtaja Maria Klinkmann.

MAINOS: Sherpa

Joitakin vuosia sitten ystäväni kutsui minut kokeilemaan boulderointia. Mielikuvani oli aina ollut, että on se niin vaikeaa ja rankkaa, etten pääse ensimmäisiä otteita pidemmälle.  Turhaa rämpimistä, johon kärsivällisyyteni ei riitä. Toisin kävi ja jäin koukkuun.

Boulderointi on kiipeilyä verrattain matalilla korkeuksilla ilman erillisiä varmistusvälineitä. Reitit ovat lyhyitä, ja niiden kiinnostavuus perustuu ongelmanratkaisuun, tekniikkaan, kehonhallintaan ja voimankäyttöön. Boulderointi vaatii samaan aikaan sekä voimaa ja tarkkuutta että kärsivällisyyttä ja luovuutta. 

Tarpeeksi vaativalla tasolla kiipeäminen voi viedä viikkoja tai jopa vuosia, kaiken on osuttava kohdalleen. Lajissa viehättääkin sen kokonaisvaltaisuus. Parasta on, kun seinällä ollessaan ei voi hetkeen ajatella mitään muuta kuin seuraavaa liikettä. 

Mutta miten tämä liittyy markkinointiin?

Sherpassa kiipeilyanalogia on tietysti melko sisäänkirjoitettu. Meillä on suuntana huippu, sinne autamme myös asiakkaitamme. Minulle strategina se tarkoittaa, että pyrimme jatkuvasti löytämään uusia keinoja vaikuttaa kohderyhmien asenteisiin, käytökseen ja toimintaan asiakkaidemme tavoitteita edistävällä tavalla. Työmme on siis luovaa ongelmanratkaisua.

Ja boulderointi jos mikä on luovaa ongelmanratkaisua. Bouldereita kutsutaankin boulder problemeiksi, sillä ongelmanratkaisu on merkittävä osa huipun saavuttamista. Menestys vaatii oikean betan löytämistä eli oivallusta siitä, miten toppiin kiivetään tehokkaimmin – aivan kuten brändin rakennus tai markkinointiviestinnän suunnittelu vaativat oivallusta, näkemystä ja strategiaa.

Toki puhtaalla voimalla tai jättimäisellä budjetilla voi ratkoa monia ongelmia ja runtata itsensä huipulle. Olen kuitenkin monta kertaa todistanut, kuinka valmistautunut, sopivasti nöyrä, reittinsä etukäteen lukenut ja tekniikan hyvin hallitseva saavuttaa topin nokkelimmalla tavalla. Tismalleen sama pätee markkinointiin: se, jolla on omiin vahvuuksiin, ympäröivän maailman ymmärrykseen sekä asiakkaidensa tuntemukseen pohjautuva strategia, säästää puhtia olennaiseen ja yltää parempiin tuloksiin. 

Luovaan ongelmanratkaisuun tarvitaan tietysti vielä muutakin kuin huolellista valmistautumista ja oikea strategia. Tarvitaan paloa kehittyä ja uteliaisuutta katsoa asioita uudesta näkökulmasta. Kiipeilyssä paras tapa kehittyä on kiivetä itseään parempien seurassa. Silloin oppii aina jotain uutta itsestään, saa arvokkaita neuvoja, poimii pankkiin uusia muuveja sekä ammentaa motivaatiota. Myös töissä arvostan kaikkein eniten keskusteluja itseäni kokeneempien, fiksumpien tai toisesta näkökulmasta asioita katsovien asiantuntijoiden, kollegoiden ja asiakkaiden kanssa. Uudet näkökulmat ja inspiraatio lisäävät aina ymmärrystä ja avaavat uusia reittejä.

Haasta itsesi

Koska onnistuminen tuntuu hyvältä, valitsen usein boulderit, joissa tiedän onnistuvani tai jopa flashaavani (onnistuminen ensiyrityksellä). Mutta jos flashaa kaiken, ei tietenkään haasta itseään tarpeeksi. Sama pätee alaamme. On mielestäni reilua myöntää, että me markkinoinnin ammattilaiset Suomessa jäämme liian usein mukavuusalueelle.

Tämän vuoden tavoitteeksi olen asettanut kiivetä ensimmäisen 7A:n (hyvästi höntsäily). Se tarkoittaa epäonnistumista, riskinottoa, kärsivällisyyttä, kovaa työtä ja entistä oivaltampaa ongelmanratkaisua.

Kirjoittaja Maria Klinkmann on Sherpan strategiajohtaja.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)