Mainos

Miten erottua Black Fridayn ostosruuhkassa?

28.10.2024 10:10
MarkkinointiUutiset
Lelut, kuluttajateknologia ja kodinkoneet ovat suosittuja ostoksia Black Fridayn ja Cyber Mondayn aikaan.

MAINOS: Teads

Miten mainostaja voi erottua edukseen Black Fridayn ja joulusesongin aikana? Teads tarjoaa keinoja mainostajille, jotka haluavat menestyä kiireisenä ajanjaksona.

Marraskuussa Black Fridayn myötä alkava ostoskausi on vakiinnuttanut asemansa Suomen markkinoilla. Tuoreen tutkimuksen mukaan 28 prosenttia suomalaisista kuluttajista aikoo tänä vuonna tehdä ostoksia Black Fridayn aikana. Suosittuja tuotekategorioita ovat elektroniikka, vaatteet ja laitteet. ”Black Friday avaa joulukuun ostoskauden, ja yhä useampi kuluttaja tekee ostoksensa verkossa. Kuluttajat kuitenkin tuntevat hukkuvansa mainosten valtavaan määrään”, sanoo Teadsin Suomen maajohtaja Niclas Kevin.

Kuluttajien luku- ja ostotottumusten analysointi

Teads havaitsi Suomessa lahjoihin ja tiettyihin tuotteisiin kohdistuvan kiinnostuksen lievää kasvua jo syyskuussa. "Lokakuussa näkyy ensimmäinen huomattava kasvu Black Fridayn lähestyessä," Kevin toteaa. Teads käyttää Teads Media Barometeria analysoidakseen kuluttajien lukutottumuksia. ”Käytämme tätä tietoa neuvoaksemme mainostajia siitä, milloin ja missä kannattaa olla läsnä.”

Hyvin ajoitetut jatkuvat ja kohdennetut kampanjat varmistavat mainostajien näkyvyyden koko ostoskauden ajan. "Varmista, että olet ajoissa näkyvillä, tai menetät mahdollisuuden pysyä kuluttajien mielessä," Kevin muistuttaa.

Toimialakohtaisia näkemyksiä

Teads tarjoaa myös toimialakohtaisia näkemyksiä. ”Näemme, että lelut, kuluttajateknologia ja kodinkoneet ovat erityisen suosittuja Black Fridayn ja Cyber Mondayn aikana”, Kevin sanoo. ”Suuret teknologiabrändit suunnittelevat usein tuotelanseerauksiaan tähän aikaan. Lisäksi ICI Paris ja Douglasin kaltaiset vähittäismyyjät ovat hyvin aktiivisia erityisesti tuoksujen ja ylellisten kauneustuotteiden osalta. Erityisesti ylellisyys- ja kauneusbrändien ei kannata jättää Black Fridayta huomiotta, varsinkin kun se sopii täydellisesti yhteen juhlakauden kanssa.”

Vuoden viimeinen neljännes on jännittävää aikaa myös matkailualalle, kuten Kevin korostaa Teads Media Barometerin dataan viitaten. "Lokakuussa näemme lisääntyvää kiinnostusta matkustamiseen joulun ja uuden vuoden välillä, ja lisäksi kuluttajat alkavat valmistella kesälomasuunnitelmiaan."

Teads Studio: Luovilla ratkaisuilla maksimaalinen vaikutus

Teads Studio auttaa mainostajia optimoimalla heidän mainoksiaan eri alustoille, kuten mobiililaitteille ja nyt myös Connected TV:lle. ”Teads Studio analysoi mainokset tekoälyn avulla ja määrittää, mitkä elementit ovat tehokkaimpia verkkokuluttajille. Näin varmistetaan, että kampanjat herättävät huomiota olematta tungettelevia”, Kevin sanoo.

Yksi onnistunut esimerkki oli yhteistyö välipalabrändin kanssa UEFA:n EM-kisojen aikana. ”Lisäsimme mainokseen ajastimen, joka näytti jäljellä olevan ajan ottelun alkuun”, Kevin sanoo. “Tämä loi vaikutelman kiireestä, ja lisäsimme suoran linkin jälleenmyyjälle, jotta ostaminen olisi nopeaa ja helppoa.” Dynaamiset ratkaisut, kuten laskurit ja vuorovaikutteiset elementit, hyödyntävät kuluttajien luontaisia toimintamalleja, kasvattaen huomattavasti kampanjan tehokkuutta.

Hyödynnä mediabudjettisi parhaalla mahdollisella tavalla

Kampanjat voidaan räätälöidä tietyille kohderyhmille kontekstin perusteella, Kevin selittää. ”Teads Media Barometerin avulla mainostajat voivat tavoittaa oikean yleisön oikeaan aikaan bränditurvallisessa ja vastuullisessa mediaympäristössä. Yhdessä Teads Studion luovien ratkaisujen avulla mainos voi kiinnittää kuluttajan huomion häiritsemättä. Tarjoamme myös mallin, jossa mainostaja maksaa vain, kun mainos katsotaan kokonaan, mikä varmistaa tehokkaan budjetin käytön ja viestin perillemenon kohdeyleisölle.”

Monikanavainen lähestymistapa Connected TV:n (CTV) avulla

Kevin korostaa myös Connected TV:n (CTV) potentiaalia kanavana ostoskauden aikana. ”Olemme hiljattain lisänneet CTV:n tarjontaamme, ja olemme havainneet, että CTV:n lisääminen markkinointikokonaisuuteen lisää ostoaikeita 16 prosenttia”, Kevin sanoo. 

Mainostajat voivat CTV:n kautta tavoittaa suuren ja sitoutuneen yleisön kodin suurimmalla näytöllä. Lisäksi CTV antaa mainostajalle mahdollisuuden hyödyntää tehokkaasti sekä ääni- että visuaalisia elementtejä brändin tunnettuuden vahvistamiseksi.

Mainostaja, aloita ajoissa

Kevinin tärkein neuvo mainostajille on aloittaa ajoissa. "Parhaat kampanjat luovat ensin tietoisuutta, sitten harkintaa, ja lopulta johtavat ostoon. Jos kuluttajat eivät huomaa brändiäsi, miksi he valitsisivat sen ostohetkellä? Kampanjat kannattaa käynnistää ajoissa ja kohdentaa ne tarkasti, jotta kuluttajat kulkevat koko ostopolun läpi."

Teads auttaa mainostajia helpottamalla työtaakkaa optimoimalla kampanjoita ja varmistamalla näkyvyyden oikeilla hetkillä. Älypuhelimista CTV:n Teads tarjoaa mainostajille kaikki työkalut, joita he tarvitsevat menestyäkseen Black Fridayn aikana ja koko ostoskauden ajan.

MAINOS
MAINOS