Mainos

Mitä 202 miljoonaa ostotapahtumaa kertoo pohjoismaisista kuluttajista? 5 trendiä vuodelta 2023

1.11.2023 10:20
MarkkinointiUutiset
Voyadon vuosittainen Retail Radar -raportti on jälleen julkistettu. Tämän vuoden raportti on jo viides lajissaan, ensimmäinen raportti tehtiin vuonna 2019. Raportissa selvitetään vähittäis- ja verkkokaupan kuluttajakäyttäytymistä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, perustuen johtavien retail-brändien 202 miljoonaan ostotapahtumaan verkko- ja kivijalkakaupassa. Voyadolla on näiden asiakkaidensa kautta ainutlaatuinen pääsy laajaan ostodataan. 

MAINOS: Voyado

Tätä vuotta tutkittaessa syvemmin on selvää, ettei ”business as usual” enää päde kaupan alalla. Pandemian jälkeen kuluttajien normaaliin elämään palaaminen on aiheuttanut nostetta vähittäiskauppaan. Mutta nyt kuluttajat taistelevat elinkustannusten kanssa korkojen ja inflaation noustessa. Nämä vaikuttavat väistämättä kulutuskäyttäytymiseen ja sen muutoksiin koitetaan raportin kautta löytää enemmän syitä ja suuntia. 

Minkälaisia trendejä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa on nähtävissä vuodelta 2023?  

Voyadolla on ainutlaatuista dataa johtavien retail-brändien ostodatan kautta. 202 miljoonaa ostotapahtumaa antaa laajan katsauksen vähittäis- ja verkkokaupan trendeihin. Viisi suurinta trendiä  Pohjoismaissa tässä: 

1. Harkittuja ostoja taloudellisesti epävakaana aikana 

On selvää, että elinkustannusten nousu saa ihmiset pohtimaan kuluttamistaan yhä tarkemmin. Raportista käy ilmi, että pohjoismaiset kuluttajat käyttävät jokaiseen ostokseen vähittäis- ja verkkokaupassa vähemmän rahaa; verrattuna kahden vuoden takaiseen, keskiostos on 8,5 prosenttia pienempi. Suomalaisten tekemien ostosten keskikoko on vastaavasti laskenut 2,4 prosenttia ja niiden määrä on vähentynyt 7 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

A purple square with white text and red circles with white textDescription automatically generated
Lähde: Voyado, Vähittäis- ja verkkokauppaostosten kehitys Suomessa vuonna 2023 edellisvuoteen verrattuna

2. Laskevat palautusasteet

Raportin mukaan kuluttajien harkitumpi ostaminen on kuitenkin kestävän kehityksen kannalta hyvä asia. Taloudellinen tilanne ja pandemian jälkeinen aika pakottavat kuluttajia olemaan yhä varovaisempia kulutuksessaan ja tämä tulee johtamaan verkkokaupan kannalta hyvään tulokseen; palautukset vähentyivät pohjoismaissa 25 prosenttia viime vuonna. Suomessa palautukset ovat vähentyneet 19 prosentilla.

”Tiukka taloudellinen tilanne saa yhä useammat kuluttajat harkitsemaan ostoksiaan, ja kauppiaat pyrkivät aktiivisesti vähentämään tarpeettomia palautuksia. Nämä tekijät yhdessä heijastuvat palautusprosenttien laskuna Suomessa viimeisen vuoden aikana", sanoo Voyadon Suomen Aluepäällikkö Niko Kivikkola.

Ikä vaikuttaa kuluttajien palautuskäyttäytymiseen huomattavasti pohjoismaissa. Nuoremmat sukupolvet palauttavat ostoksistaan merkittävästi suuremman osan kuin 55+ väestö. Viime vuoteen verrattuna yleisesti palautukset ovat vähentyneet verkkokaupassa 20 %. Verrattaessa kivijalkakauppaan, palautuksia tehdään verkkokaupassa 30 % enemmän. 

3. Z-sukupolven kulutuskapasiteetin nousu 

Muuttuvassa maailmassa diginatiivit, etenkin nuoret milleniaalit ja Z-sukupolvi muokkaavat vähittäis- ja verkkokauppaa paljon. Tämä näkyy kaikissa pohjoismaissa. He ovat taitavia ostajia verkkokaupoissa ja etsivät parhaita tarjouksia. Näiden sukupolvien kasvava taloudellinen vaikutus näkyy vähittäiskaupassa. He asettavat etusijalle kokemukset, laadukkaat brändit ja tuotteet, kestävän kehityksen ja yhteisön suosittelut. Tämä pakottaa verkkokaupat kehittämään asiakaskokemusta koko ajan. 

Z-sukupolvi ostaa määrällisesti vähemmän kuin muut kohderyhmät, mutta käyttävät Pohjoismaissa 20 prosenttia enemmän rahaa ostoksiin. He suosivat luonnollisesti verkkokaupasta ostamista. Samalla he, sekä milleniaalit, säästävät eniten alennusten ansiosta – heidän voidaan sanoa olevan alennusten metsästäjiä tai hintahaukkoja.

Lähde: Voyado, Z-sukupolven rahan kulutus tuotetta kohden muihin sukupolviin verrattuna vuonna 2023

4. Naiset – säästäväisiä kuluttajia 

Vuonna 2023 naiset kuluttivat selvästi vähemmän kuin miehet. Naiset ovat raportin mukaan älykkäitä ostajia, jotka hyödyntävät alennuksia jatkuvasti. Naiset optimoivat ostoksiaan taidokkaasti säästäen rahaa. Verrattuna edelliseen vuoteen, alennusten hyödyntäminen on kasvanut vähittäiskaupassa. Pohjoismaiset naiset ostivat 10 % enemmän alennettuja tuotteita kuin aiempana vuonna ja he säästivät ostokorin loppusummissa 45 % enemmän kuin vertailuvuonna. 

Miehet ostavat kerralla enemmän tuotteita, joiden arvo on huomattavasti korkeampi. Keskimääräinen ostos on miehillä 66 % korkeampi kuin naisilla. Tämä sama trendi on nähtävissä niin  kivijalkaliikkeesmyymälöissä, kuin verkkokaupassakin. Niin miehet kuin naiset tekevät suurempia kertaostoksia verkkokaupassa kuin myymälöissä. 

5. Uudet alustat ja innovatiiviset brändit keskeisessä asemassa 

Kaikissa haasteissa ja muutoksissa on aina mahdollisuus. Ne brändit, jotka osaavat hyödyntää muutoksen ja uudet alustat ovat voittajia. Ymmärtämällä Z-sukupolven käyttäytymistä ja heidän käyttämiään kanavia, kuten TikTokia ja vaikuttajia siellä, brändit voivat luoda vahvoja yhteisöjä sekä uusia kanavia myyntiin. Perinteisten brändien on pakko pysyä perässä kehityksessä tai ne kuolevat pois.   

Viestintä ja markkinointi vähittäis- ja verkkokaupassa 

Yleisesti ottaen pohjoismaissa naiset saavat viestintää vähittäis- ja verkkokauppatoimijoilta kuin miehet. Sähköposteja he saavat 22 % enemmän ja tekstiviestejä jopa 50 % enemmän. Kuluttajien uskollisuus brändiä kohtaan hyödyttää sekä kuluttajaa, että kauppiasta. 

A graph with red and pink squaresDescription automatically generated with medium confidence
Lähde: Voyado, Markkinointiviestintä Pohjoismaissa vuonna 2023

Vähittäiskauppabrändien viestinnästä on selkeä vaikutus muutenkin kuin vain ostosten määrään; kuluttajat, jotka saavat viestejä brändeiltä, palauttavat tuotteita 30 % vähemmän verrattuna niihin, jotka eivät ole brändien viestinnän piirissä. Sähköposteja- ja tekstiviestejä vastaanottavat kuluttajat myös säästivät n. 25 % enemmän ostoksissaan. 

”Raporttimme korostaa merkittäviä muutoksia kuluttajien käyttäytymisessä, jotka muokkaavat kaupan pelikenttää ohjaamalla kauppiaatkin mukautumaan. Data osoittaa, että kuluttajat arvostavat epävarmassa markkinatilanteessa, jossa rahankäyttöä ja hankintoja mietitään tarkemmin, edullisuuden lisäksi myös relevantteja ja laadukkaita ostokokemuksia. Menestyäkseen kauppiaiden on panostettava aiempaa enemmän strategiaan, jossa asiakaskokemus ja relevanssi asetetaan etusijalle – esimerkiksi viestinnän personointi oikeanlaisin suosituksin sekä keskittyminen oikea-aikaisuuteen”, Niko Kivikkola sanoo.  

Koko raportin pääset lukemaan tästä. 

Voyado on Skandinavian johtava vähittäis- ja verkkokaupan CXP-ratkaisu. Voyadolla on yli 300 asiakasta, jotka käyttävät heidän ratkaisujaan sitouttaakseen asiakkaita ja luodakseen parempia ostokokemuksia. Asiakkaiden joukossa ovat mm. Aarikka, Stadium, Vero Moda, Power, Masku, NA-KD, Volt, Lindex, Rusta ja Dermoshop. Monikanavaisen markkinoinnin ja kanta-asiakashallinnan lisäksi Voyadon alusta kattaa sekä tuotesuositukset että verkkokaupan optimointityökalut.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)