Mainos

Miks kauppa ei käy? Asiantuntijat vastaavat verkkopalveluita koskeviin kysymyksiin

1.3.2023 19:02
MarkkinointiUutiset
Mitä kohtaamispisteitä tulisi ottaa erityistarkasteluun, kun halutaan parantaa verkkosivuston konversioita? MarkkinointiMiks-sarjan 4. jaksossa Samuli Hokkanen (Crasman), Anne Saloranta (verkkopalveluiden harrastaja) ja Mikko Hämäläinen (Exove) vastaavat MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenten lähettämiin kysymyksiin verkkopalveluihin liittyen.

MAINOS: MarkkinointiKollektiivi

Kun verkkosivuston konversiot halutaan saada nousemaan, tulee koko verkkosivusto palastella osiin. Oikotietä onneen ei ole. Käsissä on projekti, jossa on tärkeää käydä läpi monia erilaisia tarkastelupisteitä sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien kanssa.

“Ensinnäkin se, miten verkkosivuille löydetään, riippuu siitä, miten hyvin sivustoa päivitetään. Googlen SEO- ja SEM-puolelle tulee hyvin vetoapua sillä, kun sivusto on ajan tasalla, ja se latautuu nopeasti, kun sivua päivitetään säännöllisesti”, verkkopalveluita harrastanut ja niihin monipuolisesti perehtynyt Anne Saloranta summaa lähtökohdat.

“Tämän jälkeen asiakaspolun seuraaminen on hirveän tärkeää. Mitä tapahtuu sen jälkeen kun joku tulee verkkosivuillesi: kuinka moni lähtee heti pois - mistä se voisi johtua?” nostaa Saloranta esille.

Verkkokauppa voi terminä ohjata ajattelemaan yksioikoisesti, ja tätä kannattaa välttää. “Verkkokauppa ei ole kaikilla firmoilla verkkokauppamaista kappaletavaraa. Laajemmalla tasolla on hyvä puhua siitä, miten saadaan sekä yksittäisiä tilauksia että ristiinmyyntiä ja asiakaspalautetta. Kannattaa miettiä yrityksen koko palvelukokonaisuutta”, Exoven kehitysjohtaja Mikko Hämäläinen tuo esille.

Yhteistyöhön kannattaa sitouttaa koko organisaatio, vinkkaa Hämäläinen: “Liiketoiminta, jota verkkosivulla tavoitellaan, jalkautuu funnelin kautta markkinoinnin ja myynnin pelikentälle. Mukana on myös asiakaspalvelu. IT ja teknologia tulee ottaa myös mukaan, jotta syntyy ratkaisuita, jotka toimivat ja kestävät tulevaisuuteen.” 

Kokonaisuuden tarkasteluun kannustaa myös Crasmanin toimitusjohtaja Samuli Hokkanen:
“Jos tuntuu, että kauppa ei käy, kannattaa ottaa pari askelta taaksepäin ja pakittaa verkkopalvelusta liiketoiminnan kehittämisen puolelle ja kysyä, tunnetaanko me meidän asiakas, onko tehty asiakasymmärrystä riittävästi?“

Omissa asiakasprojekteissaan Hokkanen on huomannut tuotetiedon tarkistamisen olennaiseksi oston esteitä selvitettäessä. “Käytännön juttu, mikä usein unohtuu, on tuotetieto. Mitä ollaankaan myymässä: onko esillä oleva data relevanttia ja löytyykö kaikki mitä asiakas tarvitsee. Esimerkiksi autoalalla tuotetieto on kaiken ytimessä, ja sillä alalla paljon voitettavaa vaikka siinä että tuotetieto on selkeää ja asiakas löytää kaiken tarvitsemansa tiedon.”

Myös yksityiskohtien viilaukseen ja testeihin kannattaa resurssoida kun verkkokaupan konversioita halutaan nostaa. “Joskus tarvittava muutos voi olla ihan pienestä kiinni. Vaikka jonkun värin erottuminen tai sanamuoto - ihmiset ei uskalla klikata painiketta verkkosivuilla kun he eivät tiedä tapahtuuko heti jotain”, esimerkittää Saloranta. Tässä verkkosivuston kokonaiskuvan muistaminen on jälleen tärkeää: “Joskus voi olla vaara, että keskitetään liikaa markkinoinnin toimenpiteitä etusivulle - mutta entä jos asiakkaat eivät tulekaan etusivun kautta? Onko tuotesivut yhtä myyvät kuin etusivu?” Saloranta muistuttaa tarkistamaan.

MarkkinointiMiks-sarjan 4. osa antaa vastauksia verkkopalvelun kehittämiseen. Millä tavoilla jokaisen organisaation verkkopalvelua tulisi jatkuvasti kehittää? Mitä kohtaamispisteitä tulisi erityisesti tarkastella? Jaksossa annetaan vinkkejä myös ajankohtaiseen teemaan: miten vastuullisuuden vaatimukset huomioidaan verkkopalvelussa sekä miten rakennetaan toimiva evästelaatikko.

Jakso 4. voit katsoa videona
täältä tai kuunnella podcastina täältä.

MarkkinointiMiks on MarkkinointiKollektiivin tuottama asiapitoinen, mutta pilkettä silmäkulmassa sisältävä video- ja audiosarja, joka etsii vastauksia markkinoijia askarruttaneisiin kysymyksiin. MarkkinointiMiks-sarjassa on viisi jaksoa. Mikä jakso auttaisi sinua?

MarkkinointiMiks - koska markkinoijan kyselyikä on nyt ja aina.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)