Mainos

Miks en saa houkuteltua parhaita markkinoinnin osaajia meille? Kuinka markkinoijan tulisi johtaa omaa oppimistaan?

Markkinoinnin ammattilaiset vastaavat kollegoidensa kysymyksiin.
Kuva:
Miks en saa houkuteltua parhaita markkinoinnin osaajia meille? Kuinka markkinoijan tulisi johtaa omaa oppimistaan?

Miten varmistetaan oman organisaation kilpailukyky uusien markkinoinnin osaajien silmissä? Nesteen Mika Hyötyläinen, Dagmarin Katariina Uljas-Ahl ja Kaukinen Consultingin Julia Kaukinen pohtivat osaamiseen ja työnantajamielikuvaan liittyviä markkinoijien lähettämiä kysymyksiä MarkkinointiKollektiivin MarkkinointiMiks-videosarjan kuvauksissa

Osaajapula on monen yrityksen kasvun esteenä. Omaan tiimiin sopivan markkinoinnin osaajan löytymisen kanssa tuskailee moni. “Miks en saa houkuteltua parhaita osaajia meille hommiin?” kysymys nostettiin yhteiseksi pohdittavaksi.

Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen lähtee ratkomaan kysymystä vastakysymyksillä. “Lähtisin aluksi pohtimaan, mitä olen itse asian eteen tehnyt? Millaisista teemoista me ollaan ylipäätään oltu esillä yrityksenä? Jos esimerkiksi dataosaajan silmiin ei yrityksen digitaalisista ulostuloista käy ilmi, että datan hyödyntämistä arvostetaan yrityksessä johdon agendalle saakka, ei yritys näyttäydy dataosaajalle kiinnostavana potentiaalisena työnantajana”, Hyötyläinen esimerkittää.

Johdon urakonsultti Julia Kaukinen (Kaukinen Consulting) muistuttaa, että tänä päivänä potentiaaliset työnhakijat etsivät aktiivisesti tietoa niin yrityksistä kuin johtajistakin. “Yli 50% työnhakijoista stalkkaa potentiaalisia yrityksiä ja johtajia somessa. Ihmiset valitsevat itselleen esihenkilöitä herkästi somepresenssin kautta”, Kaukinen kertoo. Hän kannustaa avoimesti kertomaan esimerkiksi, mihin yritys haluaa erikoistua, ja millainen johtamistyyli yrityksessä on.

Dagmarin Chief Business Officer Katariina Uljas-Ahl alleviivaa ulospäin näkyvän yrityskulttuurin ja sen luomisen tärkeyttä. “Innostavien ja positiivisten kollegoiden ympärille syntyy positiivinen kierre, joka kantaa ihan sinne rekrymarkkinoille saakka“, korostaa Uljas-Ahl yrityksen olemassaolevan henkilöstön tärkeyttä uusia osaajia etsittäessä.

Millaisia toimia Dagmarissa on tehty sellaisen yrityskultuurin eteen, joka auttaa osaltaan houkuttelemaan uusia osaajia? Kuinka markkinoijan tulisi johtaa omaa oppimistaan, ja millainen osaamissuunnitelma jokaisen markkinoijan olisi Nesteen Mika Hyötyläisen mukaan hyvä tehdä? Millaisia sudenkuoppia oman osaamisen sanoittamiseen liittyen kannattaa urakonsultti Julia Kaukisen mukaan välttää? Löydät vastauksia näihin kysymyksiin MarkkinointiMiks-sarjan jaksosta 2. Miks omasta ja organisaation osaamisesta kannattaa pitää huoli?

MarkkinointiMiks on MarkkinointiKollektiivin tuottama asiapitoinen, mutta pilkettä silmäkulmassa sisältävä videosarja, joka etsii vastauksia markkinoijia askarruttaneisiin kysymyksiin. MarkkinointiMiks-sarjassa on viisi jaksoa. Mikä jakso auttaisi sinua?

MarkkinointiMiks - koska markkinoijan kyselyikä on nyt ja aina.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa