Kolumni

Mainostoimistokihot, sovitaan, että ensi vuonna emme tapaa Cannesissa

27.6.2022 9:50
Anssi Järvinen
Suomalaiset toimistot lähettävät lähinnä senioreita juomaan roseeviiniä muiden suomalaisten senioreiden kanssa. Eivätkä he seitinohuessa lomatunnelmassaan juurikaan pokkaa leijonia, kirjoittaa Anssi Järvinen.

Kun kävin ensimmäisiä kertoja Cannesissa parikymmentä vuotta sitten, en osallistunut Cannes Festival of Creativityyn, kuten nyt. Opintomatkani kohde oli Cannes Advertising Festival.

Tapahtuman nimen lisäksi moni muukin asia on muuttunut. Takavuosina suomalaiset delegaatiot koostuivat 90-prosenttisesti mainostoimistoista ja filmituotantoyhtiöistä. Molemmat rypivät vielä 1990-luvulla rahassa. Ja meillä kaikilla suunnittelijoilla oli suurehkon teollisuusyrityksen toimarin ansioita vastaavat liksat.

Nyt on toisin. Mainostoimistojen osuus osallistujista on laskenut. Kuten tuotantoyhtiöidenkin. Ja niin on edellä mainittujen tahojen alati kutistuvien delegaatioiden laatukin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tässä yksi syy siihen: silmiin pistävä ero suomaisten ja markkinointiviestinnän suurvaltojen välillä on Cannesiin lähetettävien suunnittelijoiden ikä. Suomesta tällainen kaltaiseni reilu viisikymppinen könsikäs edustaa pohjoisen delegaatiomme keskimääräistä ikää.

Ruotsia, englantia, ranskaa ja saksaa puhuvien Cannes-kävijöiden keski-ikä on häppäräppä 30 vuotta. Eurooppalaiset ystävämme lähettävät Cannesiin nuorisoa oppimaan. Ja he myös oppivat. Mahtavaa nähdä, miten milleniaalit pokkaavat kultaisia leijonia.

Ruotsia, englantia, ranskaa ja saksaa puhuvien Cannes-kävijöiden keski-ikä on häppäräppä 30 vuotta. Eurooppalaiset ystävämme lähettävät Cannesiin nuorisoa oppimaan.

Suomalaiset toimistot lähettävät lähinnä senioreita juomaan roseeviiniä muiden suomalaisten senioreiden kanssa. Eivätkä he seitinohuessa lomatunnelmassaan juurikaan pokkaa leijonia.

Eipä siis ihme, että suomalaiset mainostoimistot eivät enää ryve rahassa vaan pikemminkin piehtaroivat kassakriiseissään. Mutta onneksi suomalaiset markkinoijat – toimistojen asiakkaat – petraavat juoksuaan. Olen tavannut helteisessä Cannessissa toistasataa mainostajaa, jotka selkeästi ovat ottaneet kuskin paikan toimisto-asiakassuhteissa.

Haasteeni rakkaiden maanmiesteni edustamille toimistoille kuuluukin: lähettäkää ensi vuonna jokaista yli nelikymppistä c-tason tekijää kohti kaksi alle kolmekymppistä. Ja jokaista alle kolmekymppistä kohti tuokaa yhtä monta asiakastanne.

Tai älkää sitten tulko itsekään.