Unsplash/Brett Jordan
Mainonta

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen kahdelle vaikuttajalle

8.9.2022 11:00
Toni Rajamäki
Vaikuttajien julkaisuissa ei oltu merkitty kaupallista yhteistyötä tarpeeksi selkeästi.

Vaikuttajamarkkinoinnissa on hyvin yleistä, että vaikuttajat eivät merkitse kaupallisia yhteistöitä tarpeeksi selkeästi. Suurin osa tapauksista jää huomiotta, mutta Mainonnan eettinen neuvosto (Men) on alkanut ottaa tapauksia hampaisiinsa viime vuosina.

Menin tuoreimmissa päätöksissä kahdelle vaikuttajalle annettiin huomautus piilomainonnasta tai epäselvästä mainonnasta. Huomautukset saivat Sointu Borg ja Anna Pastak.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Pastakin kohdalla kyse on kahdesta erillisestä yhteistyöstä, joissa molemmissa lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu on piilomainontaa. Lausunnonpyytäjän mukaan Pastakin Instagram-tilillä näkyy toistuvaa piilomainontaa.

Pastak sai huomautuksen yhteistyöstään Sastan ja Partioaitan kanssa sekä yhteistyöstä Indiskan kanssa. Molemmissa tapauksissa Pastak oli esitellyt yhteistyöhön kuuluneita tuotteita jo ennen varsinaista mainoskampanjaa, eikä hän ollut tuolloin maininnut kyseessä olevan maksettu mainos.

Borg puolestaan sai huomautuksen yhteistyöstään BP hair Oy:n kanssa. Julkaisusta ei Menin mukaan selviä heti, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö.

Men antoi huomautukset myös Huippukivalle ja Suomen McDonald'sin taustayhtiölle Food Folk Suomi Oy:lle. Seksileluja myyvä Huippukiva sai huomautuksen, koska brändi oli mainostanut tuotteitaan radiossa päiväsaikaan, vaikka tuotteita olisi saanut mainostaa vasta kello 21 jälkeen. Markkinoinnin todettiin olevan hyvän tavan vastaista. Huomautuksen sai myös mainoksen esittäjä Bauer Media.

McDonald’s sai huomautuksen televisiomainoksestaan, jossa nuoret muun muassa kiipeävät kerrostalon katolle McDonald’sin ruokapussit mukanaan. 

– ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 17 artiklan mukaan markkinoinnin ei tule ilman kasvatuksellista tai muutoin yhteiskunnallisesti hyväksyttävää syytä sisältää kuvaa tai kuvausta vaarallisesta toiminnasta tai tilanteesta, jossa turvallisuuteen tai terveyteen liittyvät seikat laiminlyödään. Kuvallisessa markkinointimateriaalissa lasten tulee esiintyä aikuisten valvonnassa, jos tuotteeseen tai toimintaan liittyy turvallisuusriski, Menin päätöksessä sanotaan.