Mainos

Kvartaalin parhaat natiivimainokset

7.10.2021 6:42
MarkkinointiUutiset
Ohjelmalliseen natiivimainontaan erikoistunut Readpeak on listannut kvartaalin parhaat ohjelmalliset natiivimainoskampanjat. Lue millaisia tuloksia on saatu aikaiseksi edellisen kvartaalin aikana.

MAINOS: Readpeak

Ohjelmallinen natiivi kasvaa Suomessa kovaa vauhtia ja yhä useampi yritys hyödyntää sitä omassa markkinoinnissaan. Siksi on aika katsoa parhaita kampanjoita lähemmin. Natiivimainontaa on monenlaista, mutta Readpeak on Suomessa ohjelmallisen natiivin pioneeri ja heillä on vuosien kokemus kampanjoiden rakentamisesta ja toimivuudesta. 

Onnistuneita kampanjoita yhdistää tapa käyttää ohjelmallista natiivia ja sen tuomia hyötyjä. Mainostajat ovat tehneet samaan kampanjaan monta versioita mainoksesta, jolloin alusta löytää aina parhaiten toimivat versiot nähtäväksi. Tämä nostaa kampanjoiden tehokkuutta huomattavasti.

Vertailussa oli mukana 458 kampanjaa ja yhteensä 2156 eri mainosversiota. 

Q3 parhaat kampanjat 

1. Sifter Capital Oy 

Ilari Pousi Sissyltä kommentoi kampanjaa iloisena toimivuudesta: ”Mielestäni natiivimainonta on erinomainen keino tavoitteelliselle mainostajalle, joka panostaa sisältöön ja on miettinyt konversiopolut ja prosessin kuntoon.” 

Natiivimainonnalla on vahva rooli osana Sifter Capitalin markkinoinnin kokonaisuutta. ”Olemme erikoistuneet inbound-markkinointiin ja tuotamme paljon sisältöä. Natiivimainonta on tarjonnut meille keinon kohdentaa ja kasvattaa liikennettä kovalla työllä tehdylle sisällölle. Mittaamme kaikki mainonnan kokeilut ja parhaimmat skaalataan. Datan perusteella natiivimainonta on ansainnut vahvan aseman meidän markkinointimixissä.” kertoo Ilari Pousi.

”Haastavinta on aina hahmottaa, koska on oikea aika vaihtaa sisältöä. Kynnys testata uusia sisältöjä on korkea, kun käynnissä olevat mainokset tekevät kovia tuloksia. Tuntuu järjenvastaiselle ottaa hyvin toimiva sisältö pois ja testata jos toinen sisältö toimisi vielä paremmin. Se on ikuinen illuusio paremmasta. Toisaalta, se on ainoa tie eteenpäin ja sillä menemme jatkossakin”, Ilari Pousi avaa ohjelmallisen natiivin olemusta ja toimimista. 

Mainostaja: Sifter Capital
Toimisto: Sissy Oy
CTR keskiarvo 2,73 %
Paras luova mainosversio CTR 4,18 % (8160 klikkiä) 

2. Valio

Kyseinen kampanja kuului Valion leivonnan jatkuvaan mainontaan, jonka tarkoituksena on valio.fi-sivuston sisältöjen tukeminen pääsesonkien ulkopuolella. Kampanjalla tavoiteltiin uusia sivustovierailijoita kustannustehokkuus ja laadulliset mittarit huomioiden.

”On hienoa, että tehty työ näkyy myös tuloksissa. Erityisen tyytyväisiä olemme natiivimainonnan tuoman liikenteen laatuun: sivustolla vietettiin aikaa useita minuutteja ja myös välitön poistumisprosentti pysyi alhaisena. Tämä kertoo meille myös sen, että olemme onnistuneet kiinnostavien sisältöjen sekä reseptien tuotannossa.”, sanoo Valion sisältöpäällikkö Laura Saukkonen 

Valion leivonta-aiheisen markkinoinnin tavoitteena on kannustaa suomalaisia leipomaan enemmän, ja sitä kautta tehdä hyvää sekä läheisille että omalle mielelle. ”Uskomme, että leipoja tekee aina hyvää. Meidän tehtävämme on tarjota leipojille inspiraatiota ja apua sekä isommissa että pienemmissä leivonnan sesongeissa ympäri vuoden. Ohjelmallinen natiivi palvelee tätä tarkoitusta erinomaisesti. Reseptiartikkeleilla voimme inspiroida leivonnasta kiinnostuneita uusilla ideoilla.”, Marianne Manninen Valiolta avaa ohjelmallisen natiivimainonnan roolia heidän markkinoinnissaan. 

Mainostaja: Valio
Kampanja: Leivontateema 2021
Toimisto: Dagmar 
CTR keskiarvo: 1,95 % 
Paras luova mainosversio: CTR 2,56 % (6241 klikkiä) 

3. Rinta-Joupin Autoliike 

Rinta-Joupin Autoliike jakelee natiivimainonnassa asiakastarinoita osana jatkuvaa markkinointia, eikä kampanjaluonteisesti. ”Artikkelien tarkoitus kertoa autoa etsiville eri autojen käyttömahdollisuuksista ja vinkkejä ajoneuvojen ostoon. Jokainen auto ostetaan johonkin tarpeeseen ja tässä hyvin toimineessa artikkelissa nostimme esiin retkeilyautojen käyttömahdollisuuksia.” kertoo Susa Niemelä, Rinta-Joupin Autoliikkeen digitaalisen liiketoiminnan johtaja. 

”Ohjelmallinen natiivimainonta on yksi kanava meidän monikanavaisessa natiivimarkkinoinnin paketissa. Ohjelmallinen natiivimainonta vapauttaa meidän sisäisiä resursseja mukavasti. Kaikkien olemassa olevien kanavien määrä on todella suuri ja erillisten sopimusten luominen kanaviin veisi todella paljon aikaa.”, Susa Niemelä avaa ohjelmallisen natiivin hyötyjä. 

Yleisesti natiivimarkkinoinnilla on merkittävä rooli Rinta-Joupin  Autoliikkeen markkinoinnissa, mutta ohjelmallisella natiivilla on vielä pieni osuus kokonaisuudesta. 

Mainostaja: Rinta-Joupin Autoliik
Kampanja: Pakumimmi
CTR keskiarvo: 1,75 %
Paras luova mainosversio: CTR 1,75 % (6241 klikkiä)

“On ollut mahtavaa nähdä miten ohjelmallinen natiivi Suomessa on kasvanut viimeiset vuodet. Siihen on vaikuttanut julkaisijoiden aktiivinen työ sen eteen. Tehty työ näkyy myös liikenteen laadussa. Ohjelmallisen natiivimainonnan onnistuminen on aina kombinaatio asiakkaan hyvästä sisällöstä, vahvasta teknologiasta ja laadukkaista julkaisijoista. Suomessa nämä kolme toimivat juuri nyt hyvin.“, sanoo Tomas Forsbäck Readpeakiltä.

Q3 TOP ohjelmallisen natiivin mainoskampanjat lukuina


MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Readpeak on Suomalainen mainosalusta joka on erikoistunut ohjelmalliseen natiivimainontaan. Tutustu tarkemmin tästä.