Unsplash
Mainonta

Ku­lut­ta­ja-asia­mies puuttui Vitaepron markkinointiin – “Pik­kuprint­tiä ja ko­kei­lu­jak­sol­la ko­sis­ke­lua”

18.10.2022 10:30
Toni Rajamäki
Vitaepro-tuotteita markkinoiva NutraQ on lupautunut tekemään korjauksia markkinointiinsa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on puuttunut Vitaepro-brändin markkinointiin, KKV kertoo. Vitaepro-tuotteita markkinoivan NutraQ:n toiminnassa on ollut useita puutteita, mutta yhtiö on luvannut korjata markkinointiaan.

KKV:n mukaan Vitaepron markkinoinnissa on muun muassa käytetty “pik­kuprint­tiä ja ko­kei­lu­jak­sol­la ko­sis­ke­lua”.

Mainoksissa on kerrottu tärkeää tietoa pikkuprintillä. KKV:n mukaan erään mainoksen lopussa oleva teksti oli kirjoitettu niin pienellä kirjasinkoolla, ettei se ole ollut kohtuudella keskivertokuluttajan luettavissa. Tärkeät tiedot tulee ilmaista selkeästi, ymmärrettävästi ja oikeaan aikaan.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Vitaepro on myös mainostanut kokeilujaksoa, vaikka todellisuudessa kyse on ollut jatkuvista tilauksista. KKV:n mukaan mainonnassa on näkynyt lauseita, kuten ”Tutustumistarjous -50 %”, “Ei sitoutumisaikaa” ja ”Kokeile puoleen hintaan ilman sitoutumisaikaa”. 

KKV huomauttaa, että mainoksissa on myös jätetty kertomatta elinkeinonharjoittajan nimi ja sopimuksen kesto. Tuotteita on voinut tilata tekstiviestillä, ja tällöin mainostajan pitää noudattaa etämyynnin säännöksiä.

– Ennen sopimuksen tekemistä pitää kertoa kuluttajalle muun muassa elinkeinonharjoittajan nimi sekä tiedot sopimuksen kestosta ja kuluttajan peruuttamisoikeudesta, KKV:n tiedotteessa painotetaan.

KKV on antanut vastaavanlaisia moitteita aiemminkin. Esimerkiksi viime kesänä Ruokaboksi sai huomautuksen mainonnasta, jossa luotiin kuvaa kokeilutilauksesta, vaikka todellisuudessa tilaus on johtanut toistaiseksi voimassa olevaan eli jatkuvaan tilaukseen.